Lasse Postat 2 timmar sedan Postat 2 timmar sedan 23 timmar sedan, jonasroman skrev: Ojämn dosering kör jag med, säkert många med mig, eftersom kh förbrukningen är betydligt högre på dagen. I ett genomsnittligt korallakvarium cirka 70% förbrukning på dagen och 30 på natten. Så mitt KH schema (också Na2CO3) är fördelat i exakt samma dygnsratio som kh förbrukningen. Observera att det är inte detta vi menar med ojämn dosering just här, utan FM ide att dosera allt på en gång. Deras syfte med ojämn dosering är att skapa just ojämnhet. Min o mångas syfte med ojämn dosering är att skapa jämnhet. Din med. Men du prioriterar pH och jag KH vilket vi tror är viktigt att det skall vara jämnt. Då naturen också har pH svängningar men ej kh över dygnet är det skälet att jag väljer kh framför ph att försöka hålla någorlunda jämnt. Jag doserar som jag sa under natten när det är låg förbrukning vilket innebär att på morgonen är KH nästan lika högt som om man skulle dosera allt på en gång som FM gör. Mitt KH kan variera med upp till 1.5 dKH mellan morgon och kväll. Min ojämnhet är den samma som FM:s. Jag strävar inte efter att hålla KH stabilt utan snarare pH. MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 1 timme sedan Författare Postat 1 timme sedan 38 minuter sedan, Lasse skrev: Jag doserar som jag sa under natten när det är låg förbrukning vilket innebär att på morgonen är KH nästan lika högt som om man skulle dosera allt på en gång som FM gör. Mitt KH kan variera med upp till 1.5 dKH mellan morgon och kväll. Min ojämnhet är den samma som FM:s. Jag strävar inte efter att hålla KH stabilt utan snarare pH. MVH Lasse Förstår. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.