Postat 6 timmar sedan6 tim Har problem med att lilla/blå skivanemoner knoppar av sig och sprids i mitt akvarium. Finns lite överallt och bränner andra koraller. De sitter ofta illa till så pincett och dra bort är svårt. Läste i en annan tråd att kaustiksoda blandat i vatten skulle funka. Har ni andra tips så skriv gärna. Spruta med kanyl har jag till hands.
Postat 3 timmar sedan3 tim Jag brukar som du nämner köra kaustiksoda eller go bananas med rakblad och slamsuga ut de delar som lossnar. Gör det ca varannan månad för att de inte ska börja ta över på de platser de finns på och bränna sps:er.
Postat 2 timmar sedan2 tim Författare 1 timme sedan , kaptenen skrev:Jag brukar som du nämner köra kaustiksoda eller go bananas med rakblad och slamsuga ut de delar som lossnar. Gör det ca varannan månad för att de inte ska börja ta över på de platser de finns på och bränna sps:er.Vad kör du för blandning med kaustiksoda? Sprutar med kanyl in i dom? Jag har en del jag inte ens kommer åt med rakblad tyvärr.
Postat 1 timme sedan1 tim 1 timme sedan , irwin_fletch skrev:Vad kör du för blandning med kaustiksoda? Sprutar med kanyl in i dom? Jag har en del jag inte ens kommer åt med rakblad tyvärr.Brukar blanda ca 1/3 kaustiksoda mot 2/3 kokhett vatten. Stänger av alla cirkulation och sprutar in i munnen och på skivan med kanyl. De större kan precis som större glasrosor behöva ett par behandlingar för att de ska ge upp. Det vet du säkert redan men pH går ju upp så man får ta lite pö om pö. Och varsam hantering med kaustiksodan.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.