Postat 47 minuter sedan47 min HejJag delar med mig av 2 nya studier jag genomfört. Dessa sammanfattar en del tankar jag haft sista tiden. Jag har skrivit dom på engelska, men sammanfattar ultrakort här:1) Kalksten binder fosfat på 2 sätt. En lös bindning mellan kalcium o fosfat som inte är kristallin. Den har ganska hög löslighet. Sådan bindning sker inom 1-3 timmar. Går fram o tillbaka i enlighet med jämnvikt. Det andra sättet är hårda helt olösliga kristallina bindningar av calciumfosfat, sk hydroxapatit. Dessa tar dagar på sig att bildas och fosfat löser inte tillbaka ut i vattenkolumnen under normala akvarieförhållanden. En sten på 300 gram band 0.07 mg po4 på detta sätt i mitt försök, MEN jag är säker på att mer kan bindas, se artikel. 2) Fosfat som sänds in för fotometrisk analys, kommer alltid till viss del visa falskt lågt, då vattnet är biologiskt och därmed kommer fosfat i ngn utsträckning att förbrukas i röret. Filtrering med 0.22 um hjälper inte, men skjuter processen framför sig, där jag såg skillnad upp till 1 dygn, men därefter ingen skillnad i rören. Således bör provet filtreras, men trots det också analyseras inom ett dygn, ifall fotometrisk analys av PO4 på distans skall bli noggrann.Studierna är enkla att läsa och förstå. Detta är mina resultat, så det finns faktorer som kan göra att resultaten varierar. Håll till godo/Jonas A Study on the Rate of Phosphate Consumption in Water Samples (1).pdf How Much Phosphate Can a Phosphate (1).pdf
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.