Gå till innehåll

döende acropora??


Draedon

Rekommenderade inlägg

såg precis till min fasa att en av mina acroporor blivit lite vit på några ställen. jag har inte sett detta tidigare vad jag kan komma på. är det någon fara med den eller vad är det här? rtn börjar väl längst ned och sedan sprider sig uppåt eller? min andra acropora ser jag inget vitt på, och båda två växer bra.

post-2037-14468912804717_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ändrat cirkluationen så den inte står i värsta "flåset" längre, har även letat små sniglar utan att hitta några.

Och nu ser den ännu värre ut, nästan bara topparna som är fina.. vad f*n ska man göra? jobbigt att se 500 spänn dö bort. Kan man kanske fragga om den och hoppas på det bästa? acroporan som sitter alldeles brevid är hur fin som helst, och växer så det knakar!

tacksam för svar.

post-2037-14468912814418_thumb.jpg

post-2037-14468912814679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det började inte vid roten, vilket rtn gör?. tempen är ju såklart lite svajjig nu när det vissa dagar har varit 32 grader utomhus, har maxat 30 grader i burken. trots fläktar och is och fan å hans mormor. vattenvärden är dock stabila och bra.

tror ni det går att rädda den? den andra acroporan går det ju riktigt bra för..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30grader är inte bra alltså....Efter 30 är det kört som morsan brukar säga :P

haha ;) jo nog vet jag att det är dåligt med tempen.. men när det var 32 grader ute och 150w MH dånade över ~80l vatten så blir det snabbt varmt.

Men nu för en kvart sen blev det klart, vi flyttar i månadsskiftet.. källarvåning med ac. dubbelglädje för temperaturen ;)

vi har tillgång till lägenheten from. helgen, så då flyttar jag akvariet till den nya lägenheten så man löser tempproblemet.

jag har väl haft korallen i ~3 veckor tror jag. och det här vita kom smygande efter ett par veckor. det är nu sista veckan som man har märkt det.

det är inte bara på skuggsidan som den dör, utan även där lampan lyser. och den sitter knappt en decimeter under vattenytan och mh'n rakt ovanför. kanskde det blev för mycket ljus? vattenvärdena är ju som sagt bra och den andra acroporan visar inga tecken på att bli vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Du kanske kan dra ned på halogen tiden, det går att kompensera genom att köra mindre ljustyrka om du ökar på tiden som lysrören är tända istället. Det är förmodligen bättre än att vattentempen pendlar men det borde finns andra som kan berätta vad som funkar bäst för just din korall då jag nästan bara har mjukisar. Rätt tacksamt, kan stänga av halogen i en vecka och det enda som händer är att tillväxten minskar...(åker jag bort slår jag av halogen för säkerhets skull)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxo hafrt en acropora som såg ut sådär. provade att flytta runt den på olika ställen i karet, men inget verkade hjälpa. Så nu har jag 14 fraggar och än så länge så verkar dom klara sig. Jag har spritt dom över karet för att se om ja kan komma på vart den trivs bäst.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nej det gick åt skogen.. fixade tempen, bytte mycket vatten och flyttade den till ett ställe med mindre cirkulation. men sen flyttade vi och det blev sista spiken i kistan tyvärr. den som var så lila och fin. men som lite plåster på såren så började min andra acropora som alltid varit brun färga om till en grönare nyans (helflummig färg, svårt att beskriva) och så växer den så det knakar. lika mina andra sps'er växer som sjutton.

fick även ett till plåster på såren när jag lyfte upp skelettet från den döda acroporan så såg jag att det växte en jäkligt snygg macroalg på baksidan av stenen den satt på. sen ramlade det av en liten stjöstjärna från stenen, och när jag satte ner den igen kröp en nakensnigel ut från undersidan. fick lite bonusinvånare ;)

sen har vi mjukisarna.. dom växer lite för bra, speciellt xenian. ingen som vet om det finns mini-häcksaxar för undervattensbruk? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...