Gå till innehåll

Lösning på "automatiskt" bakterie korallmat


morphriz

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Ny galen ide :)

Jag har funderat på hur man på effektivast sätt kan mata koraller med bakterier och partikelföda. Jag är väldigt intresserad av vågmaskiner, läs surgedevices, och håller f.n. på med en egen design, http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=814848. Det som inspirerade mig till denna var kombinationen av en sorts surgdevice, RCSD Reverse Carlsson Surge Device, och en airlift som Howard Pierce, piecho på RC, byggt. Jag får tyvärr inte skicka vidare hans pdf utan att fråga honom, vilket jag gjort, så ni får hålla till godo med min beskrivning så länge.

En RCSD består, i korto, av en behållare som sänks ner i vatten eller ansluts till vatten längst ner och ett U rör. U röret har en öppning längst upp inne i RCSD och en helt utanför, gärna åvanför vattenytan. När man kör en RCSD fyller man på luft längst upp i behållaren, när vatten nivån sjunker under U röret trycker det högre trycket innuti RCSD behållaren ut vattnet ur U röret och behållaren töms snabbt på luft. Detta ger ett snabbt och kraftigt "insug" av vatten. Sök på RC eller på google efter RCSD så dyker det upp en del.

Howard Pierce lösning bygger bestod av tre komponenter, en RCSD, en airlift och en "debubble chamber". Nederdelen av airliften och RCSDn är kopplade på samma rör, draget från akvariet. Utloppet på airliften och den "yttre" änden av mynnar ut i debubble kammare. Bubelfritt vatten leds tillbaka till akvariet från debubblern. Bygget var riktigt stort och hans airlift klämde iväg 20GPM ~= 4800L/h, annat är hörnfilter det :)

För att bygga "korallmatare" av det hela tänkte jag att man kunde ändra på sekvensen. Istället för att använda hela RCSDn sätter man "surge" höjden mha U röret till c:a halva RCSDn. Under den lägsta ytan han man ett utlopp till ariliften, eller en helt vanlig pump om man vill. I botten ligger ett tunt lager lagom poröst och lätt filtermedia, typ efhisynth.

Under vanlig drift sugs vatten genom filtermaterialet i vanlig ordning, skit ansamlas och bakterier frodas. Sen när RCSDn går av, kom ihåg att det är starka krafter involverade, sugs filtermaterialet upp i RCSDn och skit och döda/lösa bakterier lösgörs. Det tyngre filtermaterialet sjunker till botten medans skiten och bakterierna stannar i den övre delena av RCSD kammaren. Detta pumpas sen ut, det har ju "passerat" filtret vid detta laget, under vanlig gång.

En liten sånn här går kansake att bygga in i en nano tom.

Så, vad tycks? Förstog ni nått eller har jag dillat in mig i ett hörn totalt?

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade bara en bra länk, det är ett diagram för en internt monterad RCSD. Jag städade tyvärr ur alla mina PET flaske test byggen här hemma förra veckan.

http://www.thereeftank.com/photopost/showphoto.php?photo=96&sort=1&cat=all&page=1

edt: jag tror att det är nått fel på RCs sökfunktion. Får inga träffar på RCSD och det finns flera dylika trådar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag har testat en lite carlson en gång. Jag tyckte det var jättesvårt att dimensionera rören så det blev lagom fart, sen lät det och bubblade en massa. Sjölko vet jag inte men dagen-efter på toan tyckte jag :)

En Reverse Carlsson är egerntligen en Carlson vänd uppochner och stoppad under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den var snygg. Problemet med dylika är att de skapar stående vågor, som slutar "stå" när man har mycket saker i akvarierna. Då degraderar vågen till något som liknar vad man kan åstadkomma med powerheads på timers eller små waveboxar.

Energi innehåller i en RCSD eller min typ av geyser är väldigt stort. En RCSD kan ju närmast liknas vid en explosion(implosion är det ju faktiskt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg ett månadens akvarium där han doserade vodka i en tuss filtervadd. Filtervadden sköjdes under vattenkranen, tillbaka i karet och så i med en ny dos vodka. Det hade väl varit något för dig. En doserpump för vodka och en timer för luftpumpen så att bakterierna får tid att växa till mellan spolningarna. Jag letade länge efter karet i går utan att hitta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig

Det var en smart lösning på problemet med okontrollerad bakterie tilväxt vid tillsats av organiskt kol. Det lilla manicken jag ritat här är egentligen tänkt att binda organiskt material i bakterier utan tillsats av kol. Dvs både nitrifierande och nedbrytare bakterier växer i filtermaterialet och tar upp näring ur vattnen. Men den skulle ju kunna användas tillsammans med vodka för att det inte ska blidas bakterie ansamlingar. Det skulle onekligen bli fler bakterier för korallerna att äta.

Ett exempel:

Bygg en sånn här av ett 1m högt rör med en diameter på 10cm. Botten av U röret 6dm från toppen, filtermaterial 2dm från botten och utloppep precis under U röret. Då får man 1.5L filtermaterial och en surge på 5L. När surgen "skjuter" sugs 5L vatten in via bägge utlopp på c:a 1s. 5L vatten på så kort tid skakar nog om det mesta filtermaterialet.

Jag har sett rekommendationer på surge storlek att den skulle vara på 4-5% av tankvolym 1gång/minut. Rekommendationen var iofs omotiverad i den guiden. I ett 1000L kar är det ju 40-50L men i ett 27L nano är det bara 1.1L. Det går kanske med att göra den ännu mindre, 0.5L, och köra den oftare. Det lär ju inte vara luftpumpar som begränsar i nanos, vilket det ofta är i större då det fort blir stora tryckdjup.

mvh Mattias

P.S. Ang Bakterier: Såg på Bornemans film om fraggning som dök upp i filmforumet, visste inte att det bodde massa hemska, läs farliga för människor, bakterier på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns säker ett optimalt intervall. Troligen längre än 30sek, men "våg" effekten är inte helt ointressant den heller. Vågrörelser gör det ju lättare för koraller och andra filtrerare att äta. Både små oscillationer, som från waveboxar, och riktigt stora vattenröreslser.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna slangen är där luften trycks ut. När vattenytan är över den gröna slangen är vattenpelaren i slangen och utanför lika stor. När ytan går under där den gröna slangen går ut ur PETen blir trycket, dvs vattenpelaren, högre inuti flaskan än i den gröna slangen. Då trycks vattnet ut ur den gröna slangen och luften åker ut.

Efterssom detta är ett 10min bygge så är den inte dimensonerat alls och vattenytan inuti flaskan pendlar bara ~5 cm fast den borde höjas ända upp till toppen. Detta beror på att i den gröna slangen, precis utanför flaskan är ett litet hål. Detta hål är till för att den gröna slangen ska fyllas med vatten efter en tömning. Hålet gör i detta bygge att slangen fylls för tidigt, därav den lilla pendlingen.

I filmen syns det att det bubblar ut luft ur hålet när luften blåses ut ur RCSDn. Om ni tittar på den gröna slangen syns det oxå att luften åker ut därigenom. Det syns som en massa små bubblor. Titta även på den gröna slangen då luft pumpas in, det syns att ytan åker uppåt i slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...