Postat Igår vid 15:29 1 d Köpte en sjöstjärna för nån vecka sen och droppade in i 2 timmar.Nu har den blivit nästan helst platt.Den tappade en arm och såg lite bättre ut men sen samma sak igen.Nu har den tappat en arm till.Ligger helt still på samma plats.Några råd?
Postat 7 timmar sedan7 tim 18 hours ago, Aqualung said:Köpte en sjöstjärna för nån vecka sen och droppade in i 2 timmar.Nu har den blivit nästan helst platt.Den tappade en arm och såg lite bättre ut men sen samma sak igen.Nu har den tappat en arm till.Ligger helt still på samma plats.Några råd?Köp inte linkia.Det är tyvärr helt oansvarigt av försäljare att de överhuvudtaget säljer och tar in de här djuren på något annat än specialbeställningar. De är extremt svåra att få att överleva en längre tid.Mitt tips är att aldrig lita på vad en säljare säger utan att aldrig göra impulsköp och alltid googla ordentligt på det djur man tänkt köpa. I det här fallet så finns det mycket information om hur i princip omöjliga de är.
Postat 2 timmar sedan2 tim 23 hours ago, Aqualung said:Köpte en sjöstjärna för nån vecka sen och droppade in i 2 timmar.Linckia sägs vara känsliga under transport och/eller acklimatisering, men ingen verkar veta exakt varför. Kanske det beror på temperaturen under hemtransporten eller acklimatiseringen? Kanske något med vattenkemin i ditt kar? Eller så var den redan skadad hos butiken eller grossisten, men det syntes inte förrän hemma hos dig. Har de väl klarat acklimatiseringen borde de överleva åtminstone några månader i akvarium. Här framförs lite olika teorier om deras hälsa generellt: https://www.reef2reef.com/ams/linckia-laevigata-an-analysis-of-plausible-causes-of-mortality-in-captivity.936/ 4 hours ago, Oscarhaglund said:De är extremt svåra att få att överleva en längre tid.Är det inte snarare så att vi inte vet hur vi skall hålla dem vid liv? Kanske det är någon enkelt detalj som vi inte har upptäckt än. Den här skribenten verkar exempelvis ha positiva erfarenheter av utfodring med Massticks: https://www.reef2reef.com/threads/linckia-laevigata-diet-unlocked.1031079/ --om detta verkligen räcker som foder (även på lång sikt, utan att leda till näringsbrist) så är kanske inte Linckia laevigata alltför svåra att utfodra. Tyvärr har inte trådstartaren skrivit något mer i tråden sedan 2024, det skulle vara intressant att höra hur det har gått.
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Tack för svar!Jag ska lära mig läsa på mycket mer innan jag köper hem varelser till karet framöver.
Postat 48 minuter sedan48 min 1 hour ago, Christian J said:Är det inte snarare så att vi inte vet hur vi skall hålla dem vid liv? Kanske det är någon enkelt detalj som vi inte har upptäckt än. Den här skribenten verkar exempelvis ha positiva erfarenheter av utfodring med Massticks: https://www.reef2reef.com/threads/linckia-laevigata-diet-unlocked.1031079/ --om detta verkligen räcker som foder (även på lång sikt, utan att leda till näringsbrist) så är kanske inte Linckia laevigata alltför svåra att utfodra. Tyvärr har inte trådstartaren skrivit något mer i tråden sedan 2024, det skulle vara intressant att höra hur det har gått.Jo, jag tänker att det är lite samma sak. De är både känsliga för transport samt att de svälter ihjäl. Jag läste också den där tråden på r2r, synd att det inte följts upp. Men bara det att det finns en tråd om det ger ju en indikation på hur svåra de är.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.