Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det gick åt skogen

Featured Replies

Postat

Efter nästan 8 år inom hobbyn så har det tyvärr gått helt åt skogen. För mig är detta ett bevis på att inom denna hobby får man se sig som nybörjare ganska länge.

Det tog ganska många år innan jag kände lite självförtroende över att man över tiden lärt sig en del och att man nu kunde tackla de problem som uppstår med ett akvarium. Efter senvåren och sommaren har dock självförtroendet fått en törn.

Det började med en total invasion av mindre sniglar och i samband med detta en kraftigt ganska tjock vit hinna på ytan av akvariet och sumpen. Trots rengöring och många stora vattenbyten märktes det att att alla koraller backade och blev mindre. Anemonerna var det som backade och tvinade bort först, inte så att de bara dog utan blev bara mindre och mindre tills de i princip såg ut som knappar. Trot många, många vattenbyten följde resterande av korallerna efter, städ patrullen dog och som ett avslut ett utbrott av alger.

Det har verkligen kännts som det inte spelar någon roll vad jag gör. I akvariet finns nu endast mina 3 fiskar som varit med sedan starten ä, några sjöstjärnor och gissningsvis 200 små sniglar som det aldrig verkar finns något slut på. Tillsammans bor de just nu i en skog av röda alger. Undantaget är nu väldigt små kolonier med GSP, ytterligare ett bevis på att de är odödliga!

Jag vill dock inte ge upp utan vill nå till den nivån jag var igen. Men nu behöver jag hjälp och råd om hur jag ska gå tillväga med en omstart och gärna era bedömningar på vad jag gjorde för fel.

Hur börjar jag om?

Ska jag ha kvar nuvarande sten?

Hur hanterar jag nuvarande alger?

Alla tips och erfarenheter uppskattas verkligen

17883740086575805906864225626692.jpg

IMG_20220204_153914.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.