Postat 20 timmar sedan20 tim Efter nästan 8 år inom hobbyn så har det tyvärr gått helt åt skogen. För mig är detta ett bevis på att inom denna hobby får man se sig som nybörjare ganska länge. Det tog ganska många år innan jag kände lite självförtroende över att man över tiden lärt sig en del och att man nu kunde tackla de problem som uppstår med ett akvarium. Efter senvåren och sommaren har dock självförtroendet fått en törn.Det började med en total invasion av mindre sniglar och i samband med detta en kraftigt ganska tjock vit hinna på ytan av akvariet och sumpen. Trots rengöring och många stora vattenbyten märktes det att att alla koraller backade och blev mindre. Anemonerna var det som backade och tvinade bort först, inte så att de bara dog utan blev bara mindre och mindre tills de i princip såg ut som knappar. Trot många, många vattenbyten följde resterande av korallerna efter, städ patrullen dog och som ett avslut ett utbrott av alger.Det har verkligen kännts som det inte spelar någon roll vad jag gör. I akvariet finns nu endast mina 3 fiskar som varit med sedan starten ä, några sjöstjärnor och gissningsvis 200 små sniglar som det aldrig verkar finns något slut på. Tillsammans bor de just nu i en skog av röda alger. Undantaget är nu väldigt små kolonier med GSP, ytterligare ett bevis på att de är odödliga!Jag vill dock inte ge upp utan vill nå till den nivån jag var igen. Men nu behöver jag hjälp och råd om hur jag ska gå tillväga med en omstart och gärna era bedömningar på vad jag gjorde för fel.Hur börjar jag om?Ska jag ha kvar nuvarande sten?Hur hanterar jag nuvarande alger?Alla tips och erfarenheter uppskattas verkligen
Postat 3 timmar sedan3 tim de röda algerna är misstänkligen cyanobakterier.det är fortfarande inte fastslaget vad dessa orsakas av, men finns många teorier på åtgärder och uppkomsterhur länge har du haft den röda mattan?innan man behandlar cyano så behöver man även utesluta dino-flagiater. det finns många trådar på froumet gälland detta.när man behandlat mot cyano, så behöver man motverka uppkomsten, vilket också är omstritt hur man gör
Postat 3 timmar sedan3 tim 16 hours ago, Mattias.Gustavsson said:Det började med en total invasion av mindre sniglar och i samband med detta en kraftigt ganska tjock vit hinna på ytan av akvariet och sumpen. Menar du snäckor? Om de förökat sig tyder det på bra förhållanden i akvariet. Tyvärr finns då även risken för massdöd av snäckor när de till slut får brist på mat (alger troligen), vilket kan leda till en cykel av försämrad vattenkvalitet (och därför kanske cyano). Möjligen kan du avlägsna en del av snäckorna för hand, eller skaffa en fisk som äter upp dem (men kanske blir sådana arter för stora med tiden). Kan hinnan på vattenytan vara gameter från de vuxna snäckornas förökning, eller kanske bakterier? Lyckades inte ytavrinningen ta bort den? I mitt kar har ibland riktningen på streampumparna motverkat effekten av ytavrinningen. Eventuellt kan man lägga ett ark tidningspapper på vattenytan för att suga upp hinnan, men detta måste upprepas ofta. På vattenytan i sumpen kan det vara svårare att bli av med en hinna om inte själva skummaren har ytavsug, å andra sidan gör kanske hinnan mindre skada (blockera ljuset) i sumpen.
Postat 2 timmar sedan2 tim Old-tank-sundrom kansche. Möjligheterne är månge. Jag skulle fokusera på at komma videra, få startat om helt enkelt. Da du enbart har tuffe fisk och koraller ingen kan döda :) då kan du gå ganske hård till hands, göra helt om. Jag skulla ta ut samtlige sten, jag gissar att dom flesta inte längra är poröse, dom skulla jag helt enkelt slänge. Jag skulla slänge mindst halfen, bygge ett nyt luftigt scape med "StoneFix", som är en cement du enkelt kan lime ihop stenene med, en i taget. Kan bli så snygtt som helst. Scapet kan du lägge i kranvatten et par dagor, då får du ut en del PO4 som jag gissar har sat sig i stenen. Ut med alt sand, om du vil ha sand räcker dett med 1-2 cm, kom ihåg att tvätte mycket. I med Scapet, och i med bra bakterier, börja at cykla nye scapet som blir mycket luftigt, fisk och korallen kan bo et par veckor i en hink med cirkulation och varme, eventuelt syresten. Dette är en total omstart, vissa skulle nok rekkomendera att byte sten, men är dom fortfarande poröse då behövar dett inte at kosta tycker jag.
Postat 52 minuter sedan52 min Eftersom du redan är i helvetet så skulle jag först testa en metod som faktiskt verkar fungera ganska bra på Cyanobakterier - vilket med 99% säkerhet är rätt identifikation på dina röda alger. Ta ca en deciliter av vätskan i din skummar kopp och lös ca 1 rågad matsked av fint CaCO3 (kalkmjöl) per 100 liter. Jag köper mitt kalkmjöl från butiker med bryggeritillbehör - det används för att klarna och pH höja öl. Rensa ut så mycket av Cyanobakteriemattorna som du kan. Låt lösningen stå någon halvtimme och häll i den i ett svep i akvariet. Upprepa detta 4 till 5 dagar - vänta en vecka och kör en bombning igen om det behövs. Byt inte vatten under tiden. Stoppa all tillförsel av organiskt kol (NoPox eller liknande) - se till att ytvattnet rinner av. Bli inte rädd när karet fylls med Lützen´s dimma - det klarnar väldigt mycket. Det här fungerade ganska bra på mitt akvarium för den typ av cyanobakterier jag hade haft besvär med under några år. Biverkning - du får kristallklart vattenIdeen kommer härifrånhttps://www.reef2reef.com/threads/extreme-water-clarity-and-cyano-eradication-made-easy.916381/MVH Lasse Ändrat 18 minuter sedan18 min av Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.