Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för bläckfisk! Dvärg sepia

Featured Replies

Postat

Hej, ny på forumet. Första saltvattens akvariumet, blev ett 208L 130*40*40 detta är för att dom är oftast nära botten och allt över 40 cm är I princip waste. Dom blir ca 7-10cm stora, äter ganska mycket så skimmers och vatten kvalitet kommer vara extremt viktigt.

Om en vuxen sepia släpper ett dunder moln med bläck pga utav att jag råkat springa förbi tanken eller något liknande eller blir skrämda, så måste du byta ungefär halva tanken så 100L i reserv som är cyklat och samma temp samt dra på en filter socka med aktivt kol I och kolla vattnet regelbundet. Ganska ovanligt men kan hända. Små moln är ingen fara, räcker med en extra skimmer i 12 timmar. Dom kan känna vibrationer men har inte någon traditionell hörsel så höga ljud är ingen fara.

nu bor jag själv och har haft sötvatten innan men var inget för mig. Saltvatten var alltid mer lockande. Det som är igång nu är att starta en mysis odling och en amphipod odling, kommer även bli större räkor i framtiden med körsbärs räkor när dom blir äldre. Inga bilder nu men så fort saker börjar hända efter allt är cyklat så kommer det börja komma bilder.

Alla som har tänkt på att skaffa sepia så behöver dom som vuxna iallafall 80cm minst I bredd för att kunna gå runt på botten och jaga och gräva ner sig i sanden. Levande foder är OBLIGATORISKA omständigheter när dom kläcks, dom är ca 4mm och Kommer lägga på sig sin kropps vikt många gånger om första månaderna så antingen köper du absurda mängder eller gör som jag, odlar.

Lätta att avvänja till död föda sen som tex strömmings bitar, laxbitar, räkor det är berikande för dom att jaga och jag vill ha gladna belåtna bläckfiskar. Intelligenta djur med många smarta trick så det är viktigt med lite stimulation. Dom har tom vad forskare tror är REM sömn! Må väll.

Mvh Joachim.🦑

Ändrat av SepiaJocke

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.