Gå till innehåll

ang dsb


drakfisk

Rekommenderade inlägg

hejsan jag var på akvarieudstyr och deras dsb var gjord med miracel mud o dom hade bara 7 cm tjockt till sina 1000l kar . eller det beror på att det finns organismer i den sanden . för annars ska det vara mellan 10 - 20 cm tjockt ?mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Miracle mud är vad jad förstått finkrossade mineraler typ glimmer fältspat kvarts mm

Den fina kornstorleken och materialets lätthet gör att små djur förökar sej bra där i. Den skall användas ihop med Caulerpa alger i sumpen.

Vanlig kalksand är mer tung och kompact.

Själv har jag inte testat miracle mud ,men det verkar vara ganska populärt i USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det generella svaret brukar väl vara minst 10 cm, men det är som sagt väldigt generellt. Kan säkert bli denitrifikation med hälften, särskilt om man har väldigt finkornig sand. Men det lär väl bli bättre om man kan ha tjockare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du köra utan skummare, men du kan ju fler djur i karet med skummare - så det är väl upp till dej själv att bestämma vad du vill med ditt kar.

Det är ju både för och nackdelar med skummare - jag har sett hårresande snygga miracle mud kar utan teknik - men dom är ju å andra sidan inte direkt tättbefolkade!

man brukar prata om 6 cm och uppåt med dsb!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog argumentera att de flesta kar skulle kunna klara sig utan skummare om man har en sund biologiskt filtrering såsom dsb, levande sten, makroalger, en fungerande bakterieflora (och även koraller/musslor etc). Om det är optimalt är nog en annan fråga, dels ur säkerhetssynpunkt dvs om någon obalans skulle uppstå, och dels för att många koraller, inte minst sps ofta inte färgar ut lika mycket i näringsrika miljöer vilket många akvarister tycker är viktigt och att risken för ovälkomna alger ökar (jag utgår här att en skummare skulle bidra till att minska mängen av näringsämnen i vattnet).

Jag kommer definitivt köra med dsb i mitt nästa kar och skulle överväga miracle mud eller liknande i sumpen i kombination med makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst priset är högt men va fan allt kostar lägger hellre det på miracel mud istället hoppa över ett par helger med att festa . som sagt mc dykning o saltvatten kostar man måste pririotera ibland eller ett par extra jobb man e ju murare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...