Gå till innehåll

GroTech skummare, bra/dålig?


Hultis

Rekommenderade inlägg

Har en HEA150,trodde ochså att den fungera dåligt, men det är tvärtom.

Den slutar skumma när det inte finns nå'r mer att skumma av.

Kanske jag är snål med maten (har visserligen bara 450liters kar.)

Kör nu (c:a) varannat dygn med skummare på då det inte lönar sig att ha den på dygnet runt veckan igenom.

Men tyst är den inte, har iofs inte haft nå'n annan skummare.

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Men tyst är den inte, har iofs inte haft nå'n annan skummare.

//Iksero

Tittar lite på en ny skummare och då fastnat lite för HEA200 el HEA250. Någon som kan säga något mer om ljudnivån (Db?)och prestation på de här rackarna?

HEA200

Our new high-performance protein skimmer stands out due to the

very low energy requirement at extremelyhigh air power.

We managed to break the previous power limits by a newly developped

nozzle system. Our HEA are equipped with EHEIM serial dosing pumps, which ensures high quality as well as an excellent supply of spare parts.

All HEA are equipped with a SDV1-sound absorber, which reduces the total air suction noise. This on the other hand means that the

originally extremely quiet running HEA becomes even quieter and

will thus also be qualified for incorporation in living rooms.

Due to the construction with external filling pump resp. bypass of

the main pump, the GroTech HEA are suitable for the use inside

as well as outside the filter sump.

Moreover, the HEAs are independent of the water level, which

guarantees an equal skimming even in case of a reduced water

level in the filter bassin.

In case of external incorporation, only the glueing of the PVC-flow

set will be necessary.

hleistungs-Eiweiß-Abschäumer

HEA 200 Skimmer 1.000 l - 2.500 l

EHEIM 1260 - 65 W

Construction size (lxwxh) 450 x 250 x 530 mm

Kriteriet för mig är jag måste tyvärr ha en extern skummare med max dimensionerna LxBxH på 45x30x160. (Dvs BK eller ATI BM kan jag inte ha:(

Läste även lite i tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7361&highlight=Grotech+skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft min nu några månader och jag tycker att den är godkänd tyst. har så mycket annat som för oväsen så jag hör aldrig skummaren,

men jag blir inte klok på vatten nivån. det pvc röret som sitter på sidan trodde jag skulle funka som typ ett vatten lås och på så vis bli oberoende av sump vatten nivån men det kanske läcker genom nånstans vid skarven?? och att det är dåligt flöde ur mynningen. visst så sitter utgången riktat så att det inte ska strömma direkt ut utan att blivit riktigt genom skummat men det bara bubblar lite.

kan tillägga att den är mycket tystare än AM turboflotorn jag hade..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft min nu några månader och jag tycker att den är godkänd tyst. har så mycket annat som för oväsen så jag hör aldrig skummaren,

men jag blir inte klok på vatten nivån. det pvc röret som sitter på sidan trodde jag skulle funka som typ ett vatten lås och på så vis bli oberoende av sump vatten nivån men det kanske läcker genom nånstans vid skarven?? och att det är dåligt flöde ur mynningen. visst så sitter utgången riktat så att det inte ska strömma direkt ut utan att blivit riktigt genom skummat men det bara bubblar lite.

kan tillägga att den är mycket tystare än AM turboflotorn jag hade..

Vattennivån kan regleras med pvc-röret på utloppet. Genom att vrida det kan man släppa ut mer eller mindre vatten och därmed höja eller sänka nivån i skummaren.

Alla brukar vara nöjda med ljudnivån på GroTech-skummare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattennivån kan regleras med pvc-röret på utloppet. Genom att vrida det kan man släppa ut mer eller mindre vatten och därmed höja eller sänka nivån i skummaren.

Alla brukar vara nöjda med ljudnivån på GroTech-skummare. :)

jaha! så man kan vrida på det.. får ta och testa det sen. men om det nu kommer lite vatten ur utloppet borde det då inte vara väldigt hög nivå i skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha! så man kan vrida på det.. får ta och testa det sen. men om det nu kommer lite vatten ur utloppet borde det då inte vara väldigt hög nivå i skummaren?

Den delen med en knopp på går att vrida för att släppa ut mer eller mindre vatten. Om du fortfarande får för låg vattennivå i skummaren så låter det som du har för klen pump som förser skummaren med vatten. Vad för pump använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den delen med en knopp på går att vrida för att släppa ut mer eller mindre vatten. Om du fortfarande får för låg vattennivå i skummaren så låter det som du har för klen pump som förser skummaren med vatten. Vad för pump använder du?

det grövre röret på sidan är alltså till för att släppa ut vatten med då? jag använder eheim pumpen som följde med. 1250 elr 1205 eller vad den nu heter??

och på utloppet sitter det ju bara ett rör med ett hål i som inte går att ändra på vad jag kunde finna, den ser ju ut som en plast mutter närmast skummar manteln men den verkar vara svetsad.

annars sjunker nivån samtidigt som nivån i sumpen,dom ligger lika hela tiden. men nåt stämmer ju inte, det är bra flås i skummaren och skum kommer det rikligt men det går inte ut nåt utan det tar pumpen i retur igen, för det tar bra lång tid att fylla upp en cm skit i koppen. för ämnen som går att skumma finns det nog gott om i mitt kar nu iaf =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ytterligare svar från Grotech angående HEA200:

What is the recommended feeding flow for HEA200?
1000 - 1500 l/h

Is the skimmer ozonesafe?
Yes !

Best regards,

Thomas

--

Thomas Gross

Geschäftsleitung / Managing Director

GroTech Aquarientechnik GmbH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...