Peter Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Hej!Tänkte komplettera burken med T5-rör. Någon som har en bra länk till billiga,bra attiraljer för det.Samt vad är det för prylar man måste ha för att bygga en ljuskälla? Säg T5 , 58W.Mvh Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 www.akvarieudstyr.dk har sådant har jag för mig, vet dock inte hur det gårtil att beställa från dem, men jag tror bla. wrang har handlat därifrån Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Det finns på alla möjliga ställen. Ett är defenitivthttp://www.elfa.se/Jag vet att hbmannen har rekomenderat mig att handla härhttp://www.elektroskandia.se/Har dock inte provat dem. Jag rekomenderar dig att läsa på artikeln om reflektorer då det är lätt att missa hur viktiga de är.Lycka till med bygget och berätta om det här (gärna i artikel)! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Postat 21 juni 2006 Författare Dela Postat 21 juni 2006 http://www.aquariumlicht.de/site/produktgruppen/03_hqi_ts_fassungen.php#03___leuchtbalkenprofile__bausär detta en komplett armatur? är ej expert på tyska...// Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Om man är det minsta osäker på hur man skall koppla + säkerhetskrav med mer är det bättre att köpa en inbyggnadsarmatur än att koppla själv. De finns på webbutikerna, inte minst våra svenska + några välsorterade akvarieaffärer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 jag tycker det är lite otäckt med DIY när det gäller elprylar, i synnerhet om det är grejor som hela tiden utsätts för vattenstänk och saltavlagringar - och en potentiell dykrisk!Doppade en T5 armatur här om dagen för att jag slarvade med wirelåsen - om det varit ett hembygge, så hadeElisabeth Höglunds frisyr sett ut som ett kalhygge jämfört med min!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 jag tycker det är lite otäckt med DIY när det gäller elprylar, i synnerhet om det är grejor som hela tiden utsätts för vattenstänk och saltavlagringar - och en potentiell dykrisk!Doppade en T5 armatur här om dagen för att jag slarvade med wirelåsen - om det varit ett hembygge, så hadeElisabeth Höglunds frisyr sett ut som ett kalhygge jämfört med min!!Håller med om att det är viktigt att veta vad man gör och att det inte är mycket som är tillåtet om man inte är behörig elektriker. Vad ALLA borde ha som har ett saltvattensakvarie är en jordfelsbrytare då den är en billig livförsäkring. Det borde de utan akvarie också ha! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 jag tycker alla med jordfelsbrytare borde ha ett akvarium! :-. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 jag tycker alla med jordfelsbrytare borde ha ett akvarium! :-.Jag gissar att du menade saltvattensakvarium! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Vadå, finns det nåt annat??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Postat 27 juni 2006 Författare Dela Postat 27 juni 2006 Är det drossel och reaktor på en T5-armatur som det är på en vanlig T8:a armatur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Postat 27 juni 2006 Författare Dela Postat 27 juni 2006 Jag undrar bara om en T5-armatur är uppbyggd exakt likadant som en vanlig T8:a armatur.// Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 T5 drivs av HF-don. Elektroniskt don som inte flimrar eller blinkar. ger mindre värme och spar energi. En del don förvärmer röret i 2 sek och då förlängs livslängden på röret, medans andra don inte förvärmer alls. de elektroniska HF-donen är hyperkänsliga för fukt och värme.T8 drivs av konventioneller reaktor, dvs en spole. i nuläget finns det även HF-don till T8. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter Postat 27 juni 2006 Författare Dela Postat 27 juni 2006 Ok....Tackar!// Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 Hur visar sig hyperkänsligheten för fukt framför allt men även värme? Gärna någon form av beskrivning av symptomen då jag har sådan don i fuktig miljö!Tack på förhand! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcetto Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 Tja!Hyperkänsliga är kanske att överdriva,men visst känsligare än traditionell drossel teknik är de.Detta är nog inga problem,så till vida att HF-donen inte hänger "nakna" direkt ovanförvattenyttan på karet.För hög värme kring HF-donen påverkar dem negativt i form av att livslängden på HF-donen minskar.Det brukar stå på donen vad tempen bör vara,det finns en punkt på donet som kallas tc,=värmen från donet + omgivningstemp.Tc-punkten brukar/skall vara utmärkt och då kan man mäta där för att se om tempen överskrider det rekomenderade värdet,som brukar vara 70-80 gr. på ett std.don. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 Hyperkänslighet kan inte jag hålla med om. Har du skyddsglas på armaturen eller täckglas på karet bör det inte vara några problem om du gjort riktigt i övrigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 juni 2006 Dela Postat 27 juni 2006 Då lever vi i samma värd då och detta innebär ju att inte hf donen skulle vara mer känsliga än gamla t 8 armaturer då de inte heller är gjorda för fuktig miljö pga erjbildning.Hej Arcetto. Första gången jag träffar på dig här på forumet och då får man ett svar. Hoppas vi ses fler gånger här på forumet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.