Gå till innehåll

Bygga T5 belysning


Peter

Rekommenderade inlägg

Det finns på alla möjliga ställen. Ett är defenitivt

http://www.elfa.se/

Jag vet att hbmannen har rekomenderat mig att handla här

http://www.elektroskandia.se/

Har dock inte provat dem. Jag rekomenderar dig att läsa på artikeln om reflektorer då det är lätt att missa hur viktiga de är.

Lycka till med bygget och berätta om det här (gärna i artikel)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är lite otäckt med DIY när det gäller elprylar, i synnerhet om det är grejor som hela tiden utsätts för vattenstänk och saltavlagringar - och en potentiell dykrisk!

Doppade en T5 armatur här om dagen för att jag slarvade med wirelåsen - om det varit ett hembygge, så hade

Elisabeth Höglunds frisyr sett ut som ett kalhygge jämfört med min!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det är lite otäckt med DIY när det gäller elprylar, i synnerhet om det är grejor som hela tiden utsätts för vattenstänk och saltavlagringar - och en potentiell dykrisk!

Doppade en T5 armatur här om dagen för att jag slarvade med wirelåsen - om det varit ett hembygge, så hade

Elisabeth Höglunds frisyr sett ut som ett kalhygge jämfört med min!!

Håller med om att det är viktigt att veta vad man gör och att det inte är mycket som är tillåtet om man inte är behörig elektriker.

Vad ALLA borde ha som har ett saltvattensakvarie är en jordfelsbrytare då den är en billig livförsäkring. Det borde de utan akvarie också ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

T5 drivs av HF-don. Elektroniskt don som inte flimrar eller blinkar. ger mindre värme och spar energi. En del don förvärmer röret i 2 sek och då förlängs livslängden på röret, medans andra don inte förvärmer alls. de elektroniska HF-donen är hyperkänsliga för fukt och värme.

T8 drivs av konventioneller reaktor, dvs en spole. i nuläget finns det även HF-don till T8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Hyperkänsliga är kanske att överdriva,men visst känsligare än traditionell drossel teknik är de.

Detta är nog inga problem,så till vida att HF-donen inte hänger "nakna" direkt ovanförvattenyttan på karet.

För hög värme kring HF-donen påverkar dem negativt i form av att livslängden på HF-donen minskar.

Det brukar stå på donen vad tempen bör vara,det finns en punkt på donet som kallas tc,=värmen från donet + omgivningstemp.Tc-punkten brukar/skall vara utmärkt och då kan man mäta där för att se om tempen överskrider det rekomenderade värdet,som brukar vara 70-80 gr. på ett std.don.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då lever vi i samma värd då och detta innebär ju att inte hf donen skulle vara mer känsliga än gamla t 8 armaturer då de inte heller är gjorda för fuktig miljö pga erjbildning.

Hej Arcetto.

Första gången jag träffar på dig här på forumet och då får man ett svar.:) Hoppas vi ses fler gånger här på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...