Gå till innehåll

kalkwasser


crille

Rekommenderade inlägg

Bra Lasse!

Som jag alltid hävdat så är kalkvatten och en bra skummare a och o i saltvatten. Det underlättar mycket.

Kalkreaktorerna där man bryter ned kalsiumkarbonat med kolsyra för att tillföra mera Ca ( och Mg) kommer med detta resonemang att alltid ha en pH sänkande effekt i karet, vilket också jag funnit vara så i praktiken. Det var orsaken till att jag slutade med denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Lasse!

Som jag alltid hävdat så är kalkvatten och en bra skummare a och o i saltvatten. Det underlättar mycket.

Kalkreaktorerna där man bryter ned kalsiumkarbonat med kolsyra för att tillföra mera Ca ( och Mg) kommer med detta resonemang att alltid ha en pH sänkande effekt i karet, vilket också jag funnit vara så i praktiken. Det var orsaken till att jag slutade med denna.

men sambandet mellan kalkvatten och fosfat,det är det jag undrar över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men sambandet mellan kalkvatten och fosfat,det är det jag undrar över

Jag har börjat med att skriva på en artikel/inlägg om den intressanta kriminalgåtan "Hej - vem har snott mitt kalcium". Utredningen har dock stött på lite oväntade problem så det kan dröja innan tjuvarna (kan dock avslöja redan nu att det rör sig om ett helt gäng) är till fullo avslöjade

Kan du ge dig till tåls?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat med att skriva på en artikel/inlägg om den intressanta kriminalgåtan "Hej - vem har snott mitt kalcium". Utredningen har dock stött på lite oväntade problem så det kan dröja innan tjuvarna (kan dock avslöja redan nu att det rör sig om ett helt gäng) är till fullo avslöjade

Kan du ge dig till tåls?

MVH Lasse

Lasse,

Kan du i detta eller något annat sammanhang utveckla och göra detta begripligt, speciellt det där med svansarna. Alltså hur proteiner och aminosyror m.m. knyter an till microbubblorna.

As an air bubble moves through the column of organic-laden water, the electrically charged protein molecules (which contain electrically polar and electrically nonpolar regions) are attracted to the air/water interface of the bubble. The polar regions of the molecule (made up of nitrogens, oxygens, etc.) are attracted to the air/water interface and these polar "tails" stick out away from the air bubble into the water column. The nonpolar regions stick out into the air bubble because it does not "like" to be in contact with the polar solvent (i.e. water). If you could look at this bubble under high enough magnification down to the molecular level, the entire air bubble would look like a fuzzy ball with protein tails and other electrically charged tails sticking out from the surface of the air bubble. The polar regions outside of the air bubble stabilize the air bubble very much like a soap bubble in your kitchen sink or your washing machine. This is the reason why foam begins to build up at the surface of the skimmer. As the protein-laden bubble reaches the top of the protein skimmer, the proteins begin to accumulate which creates a stable foam bubble. These stable foam bubbles take a long time to pop. Thus, the proteins slowly are concentrated at the top of the skimmer where they are slowly pushed through the "throat" of the protein skimmer and into the collection cup."

Ref:http://www.reefkeeping.com/issues/2002-06/fm/feature/index.php

Försökte studera själv men gick bet när jag hamnade i följande resonemang...

B. Water Shells and Charged Surface Residues

Electrically charged amino acids, mostly found on protein surfaces, promote appropriate folding by interacting with the water solvent. Polar water molecules can form shells around charged surface residue sidechains, helping to stabilize and solubilize the protein. Here, electrostatic interactions between electronegative oxygens of two H2O's and the positively charged NH3's on the sidechains of lys202 and lys203 are shown:

:snurrig:²

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote. Allt du behöver veta är att små luftbubblor genom passage genom vatten får ett svagt laddat "hölje" och därmed drar med sig ( spec. vikten minskar) proteiner (och även vissa små alger och annat) som därmed försvinner ur systemet. De flesta organiska ämnen i vatten har en pos och en negativ sida. De är s.k. polära även om de totalt är neutrala. Tyvärr så förlorar man även en del mineraler och organiska syror också och dessa vill vi ha kvar.

Att små luftbubblor och även vattendroppar får en elektrisk laddning har att göra med ett ytspänningsfenomen som torde vara av högre skolan att förklara (utan kunskaper i kvantmekanik). De flesta organiska föreningar är polära och mycket av biokemin och livet är beroende av detta fenomen som gör att organiska föreningar kan bilda celler m.m. Ett fraperande ex. på att det kan gå fel (bindningarna är spegelvända) är prinorer som t.ex orsakar galna kosjukan. Även andra saker som vitaminer är effektiva i en fas men overksamma i en annan. Man talar om vänster eller högervridna. Det skulle gå för lång (och allt är inte känt) att förklara varför en skummare fungerar och man måste analysera ämne efter ämne. Med tillräckligt små bubblor (högt tryck) så går det även att skumma sötvatten. Ett ex. på det omvända. I svinstallar är det stora problem med dammpartiklar i luften. För att råda bot på detta så sprejar man ut mikrodroppar av vatten (neg. laddning om jag inte mins fel) som binds till dammet som då faller till marken. Det blir inte blött!

Vissa atmosväriska fenomen gör samma sak och att ett regn rensar luften vet ju alla, men varför är inte så lätt att förklara och det beror inte enbart på vattnets lösningsförmåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote. Allt du behöver veta är att små luftbubblor genom passage genom vatten får ett svagt laddat "hölje" och därmed drar med sig ( spec. vikten minskar) proteiner (och även vissa små alger och annat) som därmed försvinner ur systemet.

Med tanke på vad som sägs längre upp i tråden om kalkwasser och fosfat som jag,precis som Lasse, inte heller tror på undrar man ju: Kan de luftbubblan knyta en jon typ fosfat-jon till sig också i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har försökt att reda ut det här med skumningen för mig själv men stött på en del konsekvenser av mitt resonemang som jag måste fundera över. Följande är jag dock nog ganska klar över:

När jag första gången fick förklarat för mig hur en s.k äggviteavskummare för saltvatten fungerade (det var någon gång i början på 70-talet) var det med en förklaring som jag fortfarande tror är den riktiga vad gäller de flesta proteinerna. Förklaringen gick ut på att den kraftiga agitationen som en luftström som motvalls mötte en vattenström orsakar fick proteinerna att denaturera - dvs ändra sin spiralform så att de hakar i varandra och ett äggviteskum bildas. Detta var på den tid då luften (bubblorna) bildades med hjälp av en utströmmarsten och var därför inte alls i paritet med moderna skummares mikrobubblor. Processen liknades då med vad som händer om du vispar grädde eller äggvita och där är ju inte speciellt små bubblor inbegripna. Ovanstående gäller proteiner men med dagens moderna skummare som bevisligen skummar mer (men är "mer", mer proteiner eller är det andra ämnen också?) tror jag precis som Ingvar att fler ämnen plockas bort. Och i detta fall tror jag att den elektriska laddningen runt de små luftbubblorna spelar en roll. Det är också samma fenomen som skapar ytspänning som är inblandad - helt enligt Ingvar. Dock tror jag inte man behöver vara kvantfysiker för att förstå men det är inte kristallklart i mitt huvud än - får se om det klarnar. Helt klart är dock att ladningen är negativ - vilket utesluter att fosfatjonen (negativt laddad) och troligtvis också den oladdade kalciumfosfaten fastnar på några bubblor och följer med upp i skummarkoppen.

Att fosfat försvinner vid tillsättande av kalkvatten tror jag beror på att vi får en bildning av kalciumfosfat som faller ner i botten och på LS och detta oavsett skumning eller inte. Däremot kan användandet av olika fosfatremovers och skummare medföra att fosfat skummas ut ur karet. I de fall som de aktiva ämnena i dessa (aluminium eller järnklorider) kommer ut i karen sker en aggregering (flockbildning) mellan de aktiva ämnena och fosfat. Dessa flockar kommer sedan att "lyftas" av de små luftbubblorna i en proces som brukar kallas flotation.

Ni skall veta att jag funderat på detta men det här är så långt jag kan komma för tillfället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...