Gå till innehåll

Röd stjärna tappar armar ?!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Det stämmer bra det. Min linkia sp. tappade 3 armar som har börjat få nya armar i sin tur =).

Det är bara att gratulera.

Mvh //Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, vänta lite nu.. Om de tappar en arm kan det växa ut en ny kropp från den tappade och tvärt om (ganska vanligt och det bara att hålla tummarna). Men det är inte så de förökar sig. Om man ser att armarna blir mindre så är det troligen matbrist i karet. Nästan alla linkor behöver ett moget akvarium för att överleva. Stjärnorna har den förmågan att "äta sig själva". De kan gå mycket länge utan mat men då tynar de sakta bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en linkia (en sån på bilden nedanför), den verkar då må hur bra som helst... men mitt akvarium är inte direkt "moget". har varit igång några månader bara. vad äter stjärnorna? tänkte om man kunde mata den så den slapp svälta.

Linkia.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Den har gått ur tiden för länge sen iaf. Från det att den tappade första armen tog det bara nån dag tills stjärnan var helt upplöst.

Tråkigt!

Tyvärr sitter jag nu med problemet men jag tror min lever ännu då den i alla fall har flyttat sig under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken!

Ska nu sätta mig och läsa nogrannare än jag kan med barnen i knät. Tror inte min har någon stor chans till överlevnad men jag måste se till att lära mig något i alla fall.

Det här är ett typiskt fel från mig som nybörjare. Köpa något jag tycler är vackert/häftigt eller vad det nu är som stimulerar mig. Sen har jag inte läst på tillräckligt för att lösa det levande.:smiley9:

Jag kommer nu läsa artikeln och återkomma med ny sjöstjärna när jag har mer kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det med luft visste jag för det var säljaren mycet tydlig på att tala om för mig när jag köpte den. Jag kollade på hur han gjorde också när han lyfte upp den och sen när jag släppte i den var den defenitift inte över ytan. Så jag är rätt säker på att det inte är mänsklig hantering som är källan till luft om det är det som är felet.

Följdfrågan är då om sjöstjärnan kan utsätta sig för risken själv genom att vara för nära ytan när den klättrar på glaset. Jag vet att den ofta är nära ytan när den klättrar på glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...