Gå till innehåll

Göra egen levandesten cementfråga


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej

Har läst flera inlägg om att göra egen sten.

Har hört att man ska ha speciell cement, inte den vanliga som föreslås i artikeln här på guiden. eventuellt ?vit cement, den vanliga innehåller portlandcement som skulle vara mindre bra.

vet någon var man får tag i rätt cement i sverige (i stockholmstrakten?)

Salt, har läst på amerikanska sidor att det är bra att blanda i bergssalt för att då blir stenen lätt och porös när saltet löses upp, vet någon här var man får tag i salt?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste mera

på amerikanska så heter den "bästa" cementen nr 3, vit cement, medans andra typer tex heter 1 . Portland är ett företag. Tydligen så är den vita mindre alkalisk och kurerar sig snabbare.

Frågan kvarstår, vet någon var man köper ingredienserna, cement, bergssalt? och snäckskal?, får väl testa kungens kurva, där finns vara 10+ byggvaruhus att gå vilse i

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog kolla med flera olika byggvaruhus för att få tag i vit cement. Efter en massa krångel fick jag tag i Finja vitcement. Fraggpluggar gjorda av denna + korallsand växer t.ex acropora över så den bör inte vara så giftig. Fraggpluggarna lade jag i sumpen till mina sötkar en vecka innan jag var nöjd med avvattningen.

Snäckskal innehåller fosfat och stinker ammoniak när de är färska så räkna med att vattna av mycket noga innan du lägger betong med snäckskal i karet. Mina "stenplattor" låg två månader i en plaskdamm ute med nästan daglig tillsats av ren svavelsyra (batterisyra) den första månaden för att få ned pH till 8 eller lägre.

Det tog en månad innan de slutade driva upp pH. Jag räknar med att behöva köra ett bra tag med fosfatreaktor innan det blir lugnt med fosfat från snäckskalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska nog inte använda snäckskal funderar på blandingen cement, korallsand och kanske salt.

Vad är marmor för något?, på bygg och trägårds affärer kan man köpa krossad vit sten (marmor enl bruksanvisnigen) vilket kostar ca 5 kr /kg och är mycket billigare än korallsand.

Är marmorkross samma sak som den vita sten som används i vissa akvarier (iallafall för 20 år sedan hade folk vitt grus).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest slaktavfall

min erfarenhet av detta är att all cement alltid läcker så att PH blir skyhögt.

hade mitt lilla försök i några månader med dagliga vattenbyten. Efter 2 månader så låg fortfarande PH på 12 och då var det bara en liten provbit.

Andra som provat har ju haft dem i en sjöv i nåt år och de är fortfarande inte färdigbrunna.

Vad jag kan konstatera är att det absolut inte går att göra egen LS med cement(portlandcement).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt vad de skriver på GARF.org fungerar det med portlandcement.Men till slut låg pH kvar på

Jag skulle tro att problemet här i sverige har att göra med vårt vattenledningsvatten.

Den behandlingen av vattenledningsvatten vi oftast har här gör att vattnet inte har någon verkan mot höjning av pH.

Jag fick tillsätta svavelsyra en massa gånger och pH steg ändå efter en dag till över 8,8. Men till slut låg pH kvar på 7 flera dagar. Och då tyckte jag att jag var klar.

Vi får väl se vad som händer med stenen i karet.

Men innan dess vill jag inte döma ut din artikel.

Amerikanarna gör ju sten. Kan de skall väl vi klara det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stenar jag gjorde funkade bra. Men tog ändå ut dom då jag skulle flytta till en annan lägenhet.

Varför vet jag inte. Om man skulle göra detta igen så var tanken med att lägga denna sten i havet under några månader för att senare "skörda" dom igen. Borde funka bra å man får kanske med lite djur om de nu ens överlever akvarie övergången ;)

Vore kul att få tag på sådan "vit" cement och göra lite fragg stenar. Sätter du fast fraggarna med limm eller plaseras dom utan nått direkt i en håla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ska du göra egen sten så gör det i ardex 45 (a) tror det var så det hete kommer ej i håga alla sorter man håller på med . bara ett problem den är dyr ca 450:- för 25 kg men stelnar på 15 min o behöver ej ligga i vatten . jag gör små bollar när jag sätter fast stenar i karet o trycker till o efter 15 min e det härdat i karet med vatten . mvh drakfisk (murare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skall vara ärlig har jag bara monterat ett par fraggpluggar i karet. (Med biltemas chassikitt). Alla andra finns kvar i fraggkaret eller är spridda runt om bland andra saltisar.

Jaken har ju också gjort sten själv som han hade i flera år. (Fyra tror jag att jag läst).

Jag har ju det mesta kvar av min 25 kilos säck så visst kan jag dela med mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ska du göra egen sten så gör det i ardex 45 (a) tror det var så det hete kommer ej i håga alla sorter man håller på med . bara ett problem den är dyr ca 450:- för 25 kg men stelnar på 15 min o behöver ej ligga i vatten . jag gör små bollar när jag sätter fast stenar i karet o trycker till o efter 15 min e det härdat i karet med vatten . mvh drakfisk (murare)

Har oxo hört positiva saker om denna cement, och skall vara kanon när man skapar sitt rev till att sätta ihoppa stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står i produktdatabladet att det innehåller 30 - 40 % aluminat. Vad jag läst skall aluminater vittra snabbt i saltvatten. Vissa koraller, Sinularia till exempel, tål inte överskott av aluminium i vattnet. Med de flesta andra korallsläkten borde det inte vara problem men jag är osäker på hur det är med räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cristian, Istället för att ta bort din artikel kan du skriva om den. Om man använder en liten mängd till fraggpluggar eller pumphållare. Så är riskerna ganska minimerade. För just nu kan betongstenen uppfattas som ett billigt alternativ till dyr LS.

Den sten jag försökte med var PH stabil ganska snabbt men efter ett år kunde jag fortfarande inte på ordning på KH eller CA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.finja.se säljer vit cement som stigigemla nämnde, de verkar dock mest sälja till företag (jag behöver kanske inte en hel pall cement för att göra lite fraggpluggar). Deras produktblad säger att det är en lågalkalisk cement så det är nog värt att testa, Garf.org gör ju mycket sten. Ska se om jag kan hitta någon som säljer vit cement i stockholmstrakten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest slaktavfall

många byggvaruhus har ju vit cement, men jag skulle aldrig göra nya stenar nu när jag sett resultatet av de gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedan svar på en fråga till Cementa, efter att gjort egen LS av vanlig portlandcement. Jag behandlade den först i några veckor med saltsyra, och hade den sedan liggande i en sjö i över ett och ett halvt år. Vid test steg pH mycket fort i sötvatten. I saltvatten finns mycket mer buffrande joner, så ökningen lär knappast vara lika dramatisk, men jag valde att INTE använda stenen, vilket jag är glad för idag. LS är en nyckel till framgång, och jämfört med mycket annat i hobbyn så tycker jag det är ganska prisvärt.

/Klas

Klas,

Det är cementet i betongen som ger den dess alkalitet eller höga pH-värde. Högt pH innebär, som du kanske vet, en hög koncentration av hydroxidjoner. Vatten eller syra lakar ut natrium- kalium- och kalcium-hydroxid ur nygjuten betong. En förutsättning för att detta skall upphöra inom rimlig tid är att betongen är tät så att urlakningen sker huvudsakligen från ett ytnära skikt. Det kan vara så att din betong är väldigt otät. Kraftig syrabehandling kan förvärra otätheten. Betydelsefullt för pH-höjningen är förstås förhållandet mellan exponerad yta hos betongen och volymen vatten i akvariet.

Det hjälper mycket litet att byta till annan cementsort, t ex vitcement. Lågalkalisk innebär att halten natrium och kalium är lägre, inte att PH är lågt i vatten som kommer i kontakt med nygjuten vitcementbetong.

Om inte problemet med pH-höjningen avklingar föreslår jag att du gör följande. Tillverka nya stenar och försök få dem så täta som möjligt. Låt dem härda i en vecka i fuktig miljö och därefter en eller gärna två månader i torr inomhusmiljö. Betongens yta "karbonatiseras" då, d v s hydroxiden i ytan omvandlas till svårlöslig karbonat genom reaktion med luftens koldioxid. Därefter kan du lägga stenarna i akvariet och följa pH-höjningen, som då förhoppningsvis inte blir så häftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker inte göra alternativ till LS, utan fraggpluggar, det är så irriterande med levande sten bitar som fraggpluggar eftersom de är knöliga och ramlar runt hela tiden (har inte grus i min fraggtank och vill inte limma fast fraggstenarna). Vore ju kul om man kunde lösa det hela, uppenbarligen går det eftersom det finns bal aragocrete att köpa i usa och riffelkeramik från tyskland?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...