Gå till innehåll

Död fisk i karet.


Rekommenderade inlägg

I torsdags simmade min salarias in i min streamer och skadade ryggen mm illa. När jag skulle ta upp den så kravlade den sig ner bakom LS på ett ställe där jag bara han se någon cm av ryggen och ena ögat...men där jag omöjligt kommer åt den utan att riva hela revet (då han lagt sig bakom en sten som håller uppe ungefär hälften av revet...).

Nu är jag sedan ett par dagar tillbaka helt säker på att den är död, och ligger sådeles å ruttnar/förmultnar/blir uppäten.

Kan ju själv räkna ut att detta knappast är bra för vattnet, men frågan är hur illa det kan vara.

Salariasen var ca 7cm lång. Karet har ca 45kg LS som nu tycks vara ordentligt inkörd och fungerande. I övrigt finns där 2st ocelaris, 5st green chromis, 1st pahlaema och 3st turbosniglar.

Vad är mest skadligt för karet. Att låta fisken "försvinna av sig självt" eller att riva revet och plocka bort den. Tycker mig ha hört en del skräckhistorier om hur det gått när man rivit för mycket i karet och sanden...

Tacksam för svar /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS svaret kommer från en utan egen erfarenhet!

Jag skulle låta den ligga kvar där och hålla koll på vattenvärdena. Om karet varit i gång ett tag kommer den ganska snabbt att ätas upp av annat levande. Du har mer än du skriver då stenen tog med massor av levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo...karet har varit igång nu i 8v med sten i. Så det ör väl relativt nystartat, men eftersom mycket av stenen är begagnad så tog inte inkörningsfasen så lång tid. Har 30kg begagnad LS, 10kg Ny LS och 5kg torkad.

Jo, ska ta å testa värdena lite senare då jag nyss tillsatte buffer å spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den vara, krabbor,eremiter,borstmaskar mm tar hand kvarlevorna ganska snabbt.

En så liten fisk har ingen större nedbrytningsbar massa, även om ditt kar är ganska litet.

Att börja riva ner inredningen är det absolut sista man ska göra, alltid!

Däremot bör du kanske hålla ett extra öga på vattenvärden, utkik efter parasitangrepp osv - eftersom en frisk fisk simmar inte in pumpar och skadar sig, möjligen dåliga simmare typ koffertfiskar o dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...