Gå till innehåll

Jag är helt nybörjare hjälp mig!


Annmari

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är nybörjare inom saltvatten så ny man kan bli,när man sökte efter tråden för nytt inlägg det tog tid vilken byråkrati,men nåvål nu är jag här,jag har ett sötvattensakvarium för diskus just nu,det är på 220 lit,kan någon tala om för mig hur ska jag kunna starta upp saltvatten,fråga 1:Hur går jag tillväga 2vad bör jag tänka på 3 Vilka fiskar 4 vilken utrustning 5hur många fiskar 6 inrdening?!Ja ni ser jag är så gott som grön inom saltvatten står på ruta 1,kan ni ge mig svar på mina knasiga frågor?kan säga att jag hålit på med sötvatten in en massår framför allt avancerade ciklider så den biten kan jag,men när man ser saltvatten så blir man minst sagt sugen?!Hör av er,hoppas mina frågor inte verkar allt för dumma.Mvh Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ann Mari och välkommen!

JA gföreslår att du börjar läs aandras uppstart av akvarier och det finns en massa att läsa i tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=61

Sen som nummer två är mitt bästa tips att du köper en bok. Gärna den som heter Saltvattensakvariet av Daniel Knop. Tittar du på Saltvattensguiden på förstasidan, så ser du en länk som heter Produktguide. Tittar du i den så ser du boken där. På förstasidan hittar du även butiker som säljer denna bok, om du bara klickar dig fram lite här och där. Vilken butik du väljer är upp till dig. Än en gång, lycka till och välkommen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att du är sugen på salt. Jag kan bara säga att det är lätt att fastna. Jag är i och för sig nybörjare men jag har svårt att släppa mitt akvarium i tankarna.

Jag håller med det Jymmy skriver. Tycker även du ska läsa lite under artiklar https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=section&id=9&Itemid=80 där det finns allt möjligt nyttigt att läsa. Sen under mitt första akvarium brukar jag rekomendera att läsa den som är skriven av Dez3d då den är nogrann och bra och täcker från start till drift. Läs mycket och skapa dig en bild av vad du vill ha. Saltvattensakvarium är så mycket mer än bara fiskar då det finns massa annat levande såsom snäckor, räkor och koraller av alla de slag. Vad u är mest sugen på samt storlek på karet är en bra början att tänka på. Ställ sedan frågor kontinuerligt för det är ett bra sätt att lära sig.

Det kan vara bra att hälsa på någon som har ett kar i din närhet så att du får se ett kar i drift där du även får se tekniken. Ett bra sätt att fråga sig fram på.

Boken som Jimmy rekomenderar har jag liggande pånattduksbordet och läser ofta i även om det bara blir en kortis.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul med ditt nya intresse!

Ett bra tips är att åka hem till någon akvarist och titta på ett akvarium in drift. Det kan ge dig ännu mycket mer än vad du annars kan läsa dig till. Var i Stockholm bor du? Jag bor i Sollentuna/Edsviken, du är välkommen förbi mig om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul med ditt nya intresse!

Ett bra tips är att åka hem till någon akvarist och titta på ett akvarium in drift. Det kan ge dig ännu mycket mer än vad du annars kan läsa dig till. Var i Stockholm bor du? Jag bor i Sollentuna/Edsviken, du är välkommen förbi mig om du vill.

Oavsett vart i Stockholm du bor är det värt resan till Calle. Jag var själv hos honom innan jag startade mitt akvarium och jag bor inte ens i Stockholm. Calle är bra på att förklara och visar det han förklarar på sitt akvarium. Han har tankar på hur karet ska fungera samt att han är rellativt nya inom området så han fortfarande minns hur det var att var helt ny.

Ta chansen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Laggeman sillen vargklo och Ricke,tack för alla fina råd,har hört att man kan köpa begagnade tillbehör jag menar då filter etc,går det och köpa på denna saltvattens hemsida?Mvh Ann-Mari PS:Jag är verkligen nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst går det. Om du tittar ovan så finns det köp/sälj. Gå in där och titta. Sen finns det på blocket emmellan åt också. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=119275#custom_links Jag har köpt allt möjligt begagnat via denna köp och sälj. Det gäller bara veta vad man vill ha och vad det kostar nytt så man inte betalar överpriser. Ha bra kontakt med någon via MSN som du litar på så kan du rådfråga om köp också utan att visa för säljaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...