Peppz Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Ni som har hörnakvarium, är ni "nöjda" med dessa?Jag undrar om de är svårt att få till cirkulation för att inte få några döda punkter?Hur har ni löst belysningen? Borde väl vara rätt mörkt inne i hörnet?Fler problem?Jag funerar på att investera i ett 350liters hörnakvarium nämligen.. Citera
Wotan Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Jag har ett 470L hörn... belysningen har jag inga problem med, har 2 st 250w mh och två blårör som alla är ställda från hörnet och utåt så att säga... Cirkulationen tycker jag däremot är svårare att få till i ett hörn än i ett rektangulärt, har 2 st 12 000L/h + retur från en Deltec 4040, min finkorniga korallsand har ju blåst all världens väg men jag är ändå orolig för döda punkter (kan dock bara vara nojig).På det stora hela är jag mycket nöjd med mitt hörnakvarium, är du sugen på att prova så tycker jag inte du ska tveka. Citera
Peppz Postat 17 juli 2006 Författare Postat 17 juli 2006 Jag har ett 470L hörn... belysningen har jag inga problem med, har 2 st 250w mh och två blårör som alla är ställda från hörnet och utåt så att säga... Cirkulationen tycker jag däremot är svårare att få till i ett hörn än i ett rektangulärt, har 2 st 12 000L/h + retur från en Deltec 4040, min finkorniga korallsand har ju blåst all världens väg men jag är ändå orolig för döda punkter (kan dock bara vara nojig).På det stora hela är jag mycket nöjd med mitt hörnakvarium, är du sugen på att prova så tycker jag inte du ska tveka.Tack för ditt svar.Du har möjligtvis inga bilder på ditt kar å din teknik? Citera
Klubbsson Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Du kan få köpa mitt hörnakvarium akvarium + möbel 2000krhttps://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=961&sort=2&cat=2&page=3 Citera
ramq Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Tack för ditt svar.Du har möjligtvis inga bilder på ditt kar å din teknik?Jag var och hälsade på Wotan och såg hans kar, och det är mycket mäktigare än man kan tro.Även om det var lite "ostädat" just för tillfället, så var det verkligen en fröjd för ögat. Man får samtidigt mer plats i rummet som en bonus... Citera
wrang Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 När jag hade ett 471liters Hörnakvarium så var jag mycket nöjd med detta. saknar det faktiskt lite granna Körde med en 250watts i mitten och 2st 54watts T5 rör i framkant.Hadde bara en stream 12000L/h och 2st 802:or till vänster i karet. Funkade kanon och utloppet för returpumpen från sump till högerBilder på detta akvarium Stream pumpen satt bakom där den övre gula kirurger står Citera
Perk Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Hej!Jag kör med ett 200 l hörn med 150 w MH (tänkte komplettera med ett T5 i framkant). Total cirkulation ca 2400 l/h. Vet inte hur farligt det där med "döda punkter" är. Finns det nån som upplevt några såna problem. Där inte pumparna kommer åt så kommer ju ändå temperaturskillnaderna göra att man ändå får lite cirkulation. Citera
Wotan Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Oj, missade att svara igen... Tyvärr har jag inga bilder just nu, ser också att Wrang redan har postat lite bilder, har exakt ett sånt akvarium, dock med lite andra lösningar. Du får berätta vad ditt val blir sedan, (nyfiken i en strut)... Citera
Linnex Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Jag har 500 liters hörnakvarium som är 70 cm djup. Visst är det inte lika lätt att få bra cirkulation men min lösning hittar du här (sidan 3): https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6756&highlight=linnex+500 Citera
Peppz Postat 26 juli 2006 Författare Postat 26 juli 2006 Tack för tipsen pojkar, men plånboken satte stopp för hörntanken den här månaden Citera
Illustratören Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 Tjena jag går i samma tankar som dig (tror jag). Ja ska konvertera från sötvatten till salt, det kommer att bli ett 320L hörn välvd ruta. Jag tror inte cirkulationen kommer bli något problem om man placerar ut pumparna och insugen (om man kör slangar till cirkpumparna) på lämpliga ställen. Om man har avrinning i hörnet längst in och cirkpumpar i främre hörnen borde det inte bli stillastående vatten i tanken. Eventuellt går det ju att placera in rör för att styra utströmming och insug från extra pumpar där vattnet verkar bli stillastående. Någonting jag undrar över är hur det skulle bli om man investerar i en WAVEBOX i framtiden? Hur bli vågerna då?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.