Gå till innehåll

Hörnakvarium! Nackdelar?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Ni som har hörnakvarium, är ni "nöjda" med dessa?

Jag undrar om de är svårt att få till cirkulation för att inte få några döda punkter?

Hur har ni löst belysningen? Borde väl vara rätt mörkt inne i hörnet?

Fler problem?

Jag funerar på att investera i ett 350liters hörnakvarium nämligen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 470L hörn... belysningen har jag inga problem med, har 2 st 250w mh och två blårör som alla är ställda från hörnet och utåt så att säga...

Cirkulationen tycker jag däremot är svårare att få till i ett hörn än i ett rektangulärt, har 2 st 12 000L/h + retur från en Deltec 4040, min finkorniga korallsand har ju blåst all världens väg men jag är ändå orolig för döda punkter (kan dock bara vara nojig).

På det stora hela är jag mycket nöjd med mitt hörnakvarium, är du sugen på att prova så tycker jag inte du ska tveka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 470L hörn... belysningen har jag inga problem med, har 2 st 250w mh och två blårör som alla är ställda från hörnet och utåt så att säga...

Cirkulationen tycker jag däremot är svårare att få till i ett hörn än i ett rektangulärt, har 2 st 12 000L/h + retur från en Deltec 4040, min finkorniga korallsand har ju blåst all världens väg men jag är ändå orolig för döda punkter (kan dock bara vara nojig).

På det stora hela är jag mycket nöjd med mitt hörnakvarium, är du sugen på att prova så tycker jag inte du ska tveka.

Tack för ditt svar.

Du har möjligtvis inga bilder på ditt kar å din teknik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar.

Du har möjligtvis inga bilder på ditt kar å din teknik?

Jag var och hälsade på Wotan och såg hans kar, och det är mycket mäktigare än man kan tro.

Även om det var lite "ostädat" just för tillfället, så var det verkligen en fröjd för ögat. Man får samtidigt mer plats i rummet som en bonus... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade ett 471liters Hörnakvarium så var jag mycket nöjd med detta. saknar det faktiskt lite granna :)

Körde med en 250watts i mitten och 2st 54watts T5 rör i framkant.

Hadde bara en stream 12000L/h och 2st 802:or till vänster i karet. Funkade kanon och utloppet för returpumpen från sump till höger

Bilder på detta akvarium

akvariet6.jpg

akvariet5.jpg

Accropora.jpg salt2.jpg

salt4.jpg

Stream pumpen satt bakom där den övre gula kirurger står

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag kör med ett 200 l hörn med 150 w MH (tänkte komplettera med ett T5 i framkant). Total cirkulation ca 2400 l/h. Vet inte hur farligt det där med "döda punkter" är. Finns det nån som upplevt några såna problem. Där inte pumparna kommer åt så kommer ju ändå temperaturskillnaderna göra att man ändå får lite cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, missade att svara igen... Tyvärr har jag inga bilder just nu, ser också att Wrang redan har postat lite bilder, har exakt ett sånt akvarium, dock med lite andra lösningar. Du får berätta vad ditt val blir sedan, (nyfiken i en strut)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena jag går i samma tankar som dig (tror jag). Ja ska konvertera från sötvatten till salt, det kommer att bli ett 320L hörn välvd ruta. Jag tror inte cirkulationen kommer bli något problem om man placerar ut pumparna och insugen (om man kör slangar till cirkpumparna) på lämpliga ställen. Om man har avrinning i hörnet längst in och cirkpumpar i främre hörnen borde det inte bli stillastående vatten i tanken. Eventuellt går det ju att placera in rör för att styra utströmming och insug från extra pumpar där vattnet verkar bli stillastående.

Någonting jag undrar över är hur det skulle bli om man investerar i en WAVEBOX i framtiden? Hur bli vågerna då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...