Gå till innehåll

Lysdioder - LED 5mm weiß 24.000mcd


wrang

Rekommenderade inlägg

Vad innebär detta med 24.000mcd för oss akvarister

Hittade lite lysdioder tex dessa

LED 5mm blau 11.000mcd 473nm (blau)

LED 5mm weiß 24.000mcd

eller dessa men är det bra med 2 alt 3 lumen

Superflux blau 2 Lumen 465nm (blau)

Superflux weiß 3 Lumen

Bra ljus över lag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den är lanserad redan vad jag fattat men priset är så man drar åt sig öronen

SolarisAdLarge.jpg

De verkar ha 25st dioder per del skulle en gå sönder så måste man byta alla i denna del

Each 12” section of hood has 25-Luxeon 3 Watt LED’s for a total of 75Watts/Foot.

The LEDs can be set up for either a maximum color temperature of 20K or 12K at time of order.

Å skall man ha likvärdig watt över karet så skulle jag behöva en 72" över mitt 90cm kar pris för denna 3344$

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu iallafall förstått att vanliga lysdioder tappar sitt ljus med tiden

5mm%20light%20output.gif

så skall man bygga en ljusramp med dioder så är det att föreda och en mix med actanic dioder för att höja Kelvintalet och High Light Output LED dioder (1-5watt ju högre watt desto bättre)

Luxeon Emitter white, 3W, 80lm (800.000mcd), Color Temperature (typ.): 5500K

Pris per styck om man köper minst 97st 100kr/st

Länk

Blue 3 watt Luxeon LED Emitter LXHL-PB09 Wavelength (peak): 470nm

Pris per styck om man köper minst 97st 100kr/st

länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så kostar den multum också. Men de verkar helgrymma. Tänk att manuellt kunna ratta in exakt vilken karaktär ljuset skall ha och att lätt kunna styra styrkan från 0-100%. Sen blir det inga lampbyten och lägre elräkning. Men trots det svårt att spara in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här betalade han 3100$ för. Han skriver att det blir samma glitter som med Mh. Priset kommer säkerligen att sjunka inom dom närmaste åren och jag för min del tror att de här e nästa generations saltvattensakvarielampa tills dom hittar nåt ännu smartare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED ska väl ha samma eller lägre verkningsgrad än MH och T5.

Då blir ju värmeförlusterna samma eller mera än med MH eller T5.

Det är något som inte stämmer !

Antingen så har LED högre verkningsgrad än MH och T5

alt. att killen har mindre belysning än vad som man brukar ha.

Stig gjorde tidigare en jämförelse på verkningsgraden mellan LED och MH/T5.

Då var det lägre verkningsgrad på LED (om jag minns rätt)

Har det kommit nya high intensity LED-ar med betydligt bättre verkningsgrad ?

Någon ?

hitta dom här bilderna. Killen skriver att de blir absolut ingen värme alls från ljuset.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED ska väl ha samma eller lägre verkningsgrad än MH och T5.

Då blir ju värmeförlusterna samma eller mera än med MH eller T5.

Det är något som inte stämmer !

Antingen så har LED högre verkningsgrad än MH och T5

alt. att killen har mindre belysning än vad som man brukar ha.

Stig gjorde tidigare en jämförelse på verkningsgraden mellan LED och MH/T5.

Då var det lägre verkningsgrad på LED (om jag minns rätt)

Har det kommit nya high intensity LED-ar med betydligt bättre verkningsgrad ?

Någon ?

Ingen aning men kommer ihåg att när man hade lite med modeller att göra så fanns de nåt som hette kallt ljus som var dyrt men inte gav någon värme. Mailade ju PFO om belysning till mitt kar för några veckor sedan och fick till svar att deras nuvarande belysning motsvarade 250 W Mh men att de snart skulle komma ut med en som motsvarade 400 W.

citat

"Heat ??? There is absolutely NO heat being transfered from these lights what so ever. I have an ETSS 600 Pro skimmer running a BlueLine 50HD pump with the ETSS 72 Pro sump running a BluelIne 70 return pump that seems to be generating my heat. At this point while I am still simply curing my tank and waiting for it to cycle I currently run 84 Degrees F. Plans are within the next couple days to add some fans to see if that will cool things down. If not I will have to move to a chiller. "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blå Luxeon lysdioder har en verkningsgad på ungefär 15%. De vita ger ungefär trettio lumen per watt. Men nästa generation har kommit ut som är på drygt 40 lumen per watt och billigare. Jag läste en intervju på hemsidan för Ny Teknik eller Modern elektronik eller något sådant. I alla fall de intervjuade VD:n för ett Svenskt företag som bygger anpassningar för lysdioder till belysningsindustrin och han har varuprover på 60 lumen per Watt som väntas komma ut på marknaden snart.

Allt lysdiodljuset går framåt så man kan koncentrera det med en lins eller reflektor med 90 % verkningsgrad..

Testet i Advanced Aquarist visar ett parvärde på 330 9 tum ned i vattnet under Solaris. I mitt fraggkar har jag i dag 220 under 4 T5 54w. Jag skulle tro att 6 T5 rör ersätter 3 solarismoduler ganska exakt. Alltså 312w + reaktorförluster motsvarar 225w från Solaris. Men om två år har de antagligen dubbla verkningsgraden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...