Gå till innehåll

Hjälp mig att fixa ett saltvattenskar!


pimo

Rekommenderade inlägg

precis. Finns bra krabbor också... Som bara är fina och inte gör en fluga förnär, men av alla de krabbor jag hört talas om verkar huvvuddelen vara av det onda slaget. Om du skulle få någon så är chansen större att den tillhör Mordor och hans anhang än att den är på Frodos sida. (Hmmm... jag har precis suttit och spelat slaget om midgård II, ursäkta mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis. Finns bra krabbor också... Som bara är fina och inte gör en fluga förnär, men av alla de krabbor jag hört talas om verkar huvvuddelen vara av det onda slaget. Om du skulle få någon så är chansen större att den tillhör Mordor och hans anhang än att den är på Frodos sida. (Hmmm... jag har precis suttit och spelat slaget om midgård II, ursäkta mig)

här är en sötnos jag haft läääänge https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5338&d=1141257002

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, jag vet ine. Vi har ju en viss förmåga att prata om problem medan hälsan tiger still.

Jag tömde just mitt 400 och flyttade nästan allt till mitt nya 1550. Men jag hittade en läskig brun krabba med alla tecken på att vara elak. Den är fyra fem centimeter bred och ganska så grovskalig. Inte hårig och med grova kraftiga klor.

Men vid närmare eftertanke... Jag har inte haft något problem i karet sedan jag plockade ur de betydligt mindre eremiterna för att de välte korallfraggarna.

Nu går den i karantänten med några små Chromis viridis.

Man kanske skall hålla huvudet kallt och vänta om ser att de gör något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jo de var helt ok pris på stenen,, här tar de 190 kr kg, då jag kollat på den hadde den legat mörkt så det var inga alger på den men gott om amphioder.

Ja ser nästan alla djur som bra tills de ätit på fel ställe,, sniglar är väl alltid praktiskt håll koll på dem så de sitter på rätt ställe bara.

De små sjöstjärnorna ska du nog behålla om du hittar några, jag har dem i mitt kar å de tillsammans med kalkalgerna verkar hålla stenarna rena och vita.. Kalkalgerna växer upp på en sten och sen äter sjöstjärnorna kalkalgerna och lämnar kritvita fläckar kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag hittade en läskig brun krabba med alla tecken på att vara elak. Den är fyra fem centimeter bred och ganska så grovskalig. Inte hårig och med grova kraftiga klor.

Skulle vara intressant och höra om det är någon som har haft problem med "elaka" krabbor eller om de bara uppvisar alla tecken på att vara elaka men är harmlösa.

Har själv tre små krabbor som hitills varit snälla mot övriga invånare i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara intressant och höra om det är någon som har haft problem med "elaka" krabbor eller om de bara uppvisar alla tecken på att vara elaka men är harmlösa.

Har själv tre små krabbor som hitills varit snälla mot övriga invånare i karet.

Krabbfrågan kommer upp då och då. Där man vill få en krabbas id och om den kan ge sig på koraller eller inte. Det är svårt nästan omöjligt att uttala sig om det. Beteendet kan också ändras i och med att de växer. Det finns krabbor i acroporor som är nyttiga för sin värd o.s.v. Jag hade tre krabbor som käkade alger men efter hand som de växte ville de komma åt alger under koraller och gick fram som bulldozers i burken så de fick åka till krabbhimlen.

Man få ha dem under övervakning. Själv kör jag efter den enkla regeln:

Hårig=elak, ej hårig=ej så elak. Så håriga krabbor åker ur min burk on sight för säkerhets skull. De andra får en chans att uppföra sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Neeej!, upptäckte förut att det satt en liten mässingkoppling på cirkulationspumpen, har tagit bor den nu och gjort om det lite.

Mässing är väl inte bra att ha i karet antar jag?

Vad gör jag nu?, är det någon fara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite om mässing nu och det verkar inte ge ifrån sig så mycket?, så på 4 dagar med ytters liten yta mot vattnet borde det ju inte vara nån fara right?

Levande stenen verkar må bra, småsniglar, små sjöstjärnor och några små räkliknande djur har jag sett hittills.

Funderar på en sak, har sånnahär keramikbitar som man använder till sötvattensytterfilter, är det en dum ide att hälla i endel sånt i ytavrinningsboxen tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...