Gå till innehåll

Bänkidé till 64 liters kub sökes


hedstrom

Rekommenderade inlägg

Jag ska göra mig ett 40x40x40 kar och behöver en bänk till detta. Någon som vet om det finns nått bra på typ ikea att köpa eller är det lättast att göra själv?

Ikeas "maxbelastning" - är den defenitiv eller bara rekommenderad? Har nämligen hittat en bra bänk (Lack tv-bänk) men det står max 25 kg.. känns ju lite klent för en så till synes robust sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lack är spånskiva med plastfanér på. Iaf den hyllan jag har hemma. Men vill du ha riktigt trä så kan du ju bygga en själv, Laicablock som du ställer på höjden, sedan en massiv bänkskiva ovanpå. Sedan skruvar du fast skivan i Leican. Du kan också sätta en skiva som botten och skruva fast den. Tycker du att Leican är tråkig i färgen, så kan du ju mura igen mönstret och måla det i valri kulör. Relativt billigt och blir rätt så snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bygde en på en dag för mitt 54-liters med måtten 60*30. Då fick jag den så hög som jag ville ha också 107 cm blev den. stabil och bra. Fastskruvad i väggen och den håller för min hoppande katt också. Roligare att bygga själv och man kan få den i exakt rätt färg/höjd/modell.

D.I.Y. is the shit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammalt granvirke som pappa hade liggandes. Sen mörkbetsade jag det. Har inte lackat då mitt akvarium inte skvätter många droppar. kommer inte ihåg dimensionen på den och hittar inte min tumstock för tillfället. dessutom är digitalkameran paj, så du får inga bilder påd en heller. Så fort jag hittar tumstocken/en kamera kan jag lägga in bild och berätta dimension

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tumstocken återfunnen. Katten hade släpat ut den i köket. Det är hans favoritleksak. Näst efter min guldgurami. Måtten jag hade var 5*2 cm. ska se om jag kan ragga upp kamera i dag. Till hyllplanet hittade jag färdiga hyllplan på hornbach i 2 cm gran som var 30*80, men finns säkert i andra dimensioner. 1 snitt ingick när jag köpte den, så den blev 60*30. Tycker den är riktigt snygg faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var karet färdiglimmat och i eftermiddag ska jag börja ta bort div silikonrester utanför fogar och annat slabb. Måste säga att det blir lättare och lättare att limma kar. Man lär sig. Limmade alla rutor utanför bottenglaset denna gång istället för på (som jag brukar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del kommer det att bli ett Lack sidobord från ikea. 55x55 cm. Tror jag kommer bli perfa!

Blir inte det lite lågt?

Jag jagar själv en bänk till ett Molly Hotell, men jag vill ha upp den till typ 90 cm höjd eller liknande. Eventuell nödlösning blir ett köksskåp med bänkskiva (blir ju tåligt och vattenbeständigt) från typ Hornbach. Detta blir nog inte så snygt i mitt vardagsrum dock :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...