Gå till innehåll

Bygga limma överriningsbox?!?


chippen

Rekommenderade inlägg

Hej

Kollade in länken nedan om att limma plexi, förstod inte om man kom fram till något bra svar.

Ska nu bygga en överriningsbox i plexi och undrar om nån vet ett bra lim. Måste vara nån tidigare som byggt en sådan box.

Sedan så undrar jag vart ni köpt alla pvc detaljer, rör, kopplingar mm? Kan man ha alla sorters plaströr i saltvatten, typ rör för el-dragning mm?

Nån som kan rekomendera nått bra inköpsställe i Uppsala.

Mvh/Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Köp en bit plexi och bocka den två gånger så att det blir så här LI.

Då behöver du inte limma plexi bitarna utan endast plexi mot akvariumet, och då funkar det med vanligt akvarium sillicon.

Kör bara med PVC Rör inget annat.

Kolla på dom tyska web butikerna dom har bra pris på PVC grejer.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmet till plexi heter acrifix. Jag köper min pvc från http://www.aquapro2000.de/index.php?language=en . Jag rekomenderar enbart pvc som material i rör och dyl.

Jocke man måste väl ha gavlar också? jag förstår inte vad du menar. LI? Det finns väl en ritning på en box här på guiden. Om man inte vill bygga så finns det en prisvärd från shuran "Flowbox. Tänk också på att det behövs en powerhead som kan suga ut luften som samlas i toppen på boxen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10225&highlight=flowbox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, förstår att man måste ha gavlar, kanske man kan antingen smälta ihop skarvarna (är en gammal svetsare) eller också även böja upp gavlar, fungerar något av alternativen?

Ska pröva med värmepistolen imorgon.

Svärd; sug ur luften???

Nu förstod jag inte, tänkte ha en öppen avrinning. Fungerar inte det?

Mvh/Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Detta kanske är en dum fråga men då får jag stå för den isf. Är det någon här som har några erfarenheter av att limma plast med Nasa-lim? Det skall ju fästa på i stort sett allt och skall inte innehålla några lösningsmedel. Vore ju inte skoj att få in någon skit i karet. vad brukr ni limma plast med? är det tangit-lim som gäller?

Mvh//putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den plasten jag menar vet jag inte vad den heter men det är samma de gör okrossbart "glas" av i tjockare dimensioner uppåt 1cm. den jag hade som bottenplatta var 0,7mm. men jag tror inte det var PVC iaf.

Den störta frågan är om NASA-limmet släpper ifrån sig något. det vore ju bra om man kunde använda det då det fäster på det mesta.

Mvh//putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad brukr ni limma plast med? är det tangit-lim som gäller?

Vet inte riktigt vilket material jag fick tag på, men det var "någon slags plast" jag fick tag på ett par skivor gratis av. Nackdelen var väl tjockleken, 6mm. Det var inte PVC, då Tangit fäste otroligt dåligt på det. Däremot fick jag Loc-tite Attack att fungera otroligt bra, så jag använde det för att bygga överrinningsboxen. Sitter som gjutet.

En värmepistol, ett antal timmar och några doser tålamod var allt som krävdes.

Länken har du här.

Däremot vill jag höja ett varningens finger för att det blir lätt alger i boxen om man inte skärmar av den från ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... Loctite attack, skulle nog vara lite försiktig med det som lim OM det är plexi. Plexi måste svetsas/smälta ihop och då menar jag inte med värme utan med exempelvis Acrifix. Loctite kan nog säkert hålla ett tag men det är inte värt att chansa tycker jag. När jag skulle bygga min överriningslåda så kollade jag med Loctite direkt o de sa då att de inte hade något lim till plexi som de kunde rekomendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en ritning på en enkel ytavrinningsbox av PVCrör som limmas ihop med Tangit. Fungerar alldeles utmärkt. Jag har en i 32 mm rör som sväljer ungefär 2000 liter per timme och Tosso gjorde en i 25 mm som klarar 1200.

Ytavrinningsröret skippar du lämpligtvis för det fungerar mycket sämre än ett breddavlopp. Om man håller rätt dimension / flöde så passerar eventuella luftbubblor genom hävertdelen utan att stanna. Dvs häverten bryts inte på grund av litet luft med vattnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loctite attack, skulle nog vara lite försiktig med det som lim OM det är plexi.

I mitt fall var det inga plexiglasskivor i alla fall, det kunde jag utesluta.

Sedan är det bara upp till hållfasthetstestet... Jag gjorde lite små provbitar som jag limmade med olika lim åt olika håll och lät härda under ett dygn. Sedan var det bara att roa sig med att försiktigt (eller till sist med våld) försöka bryta loss bitarna från varandra. I mitt fall var det Loctite som satt bäst, så det fick bli det.

Metoden bör naturligtvis bara appliceras om man är osäker på vilket material man fått tag på... I alla andra fall bör man leta bland specifikationer för respektive lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...