Gå till innehåll

Hjälp till en nybörjare?


Rådis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har fått några akvarium över så jag funderar på att ha saltvatten i ett av dem.

Jag har ett 200-liters (47*47*90cm) med plastram uppe och nere och metallskenor på sidkanterna, och ett nyare 325-liter med aluminiumram. Vilket blir bäst? Jag lutar åt 200-liters för man ska väl helst inte ha aluminium?

Sen så ska man väl göra en liten "burk" inuti till avrinningen. Ska man sätta i ett hörn eller båda? Eller längs en sida?

Tänkte ha en lysrörslampa med 4 st lysrör. Räcker det?

Vad mer ska jag köpa för att komma igång?

Har lånat en massa böcker på biblioteket men jag behöver lite mer konkreta tips...

Tack på förhand!

/Annica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluram funkar utan problem. Sätt silikon på insidan om du är orolig. Var däremot noga att täcka nitarna till mittstaget. 4 lysrör räcker till att börja med. Jag har klarat mig med 3 stycken i 5 år nu... Bara man är medveten om begränsningarna.

Men köp inga stenkoraller eller anemoner med den belysningen.

Försök att få komma hem till någon i din stad och få titta, prata peka och fråga, så är det lättare att förstå ochkomma igång. Skaffa en "mentor". Att fråga i butiker är alltid lite lurigt då det kan finnas en hel del baktankar med deras svar.

Borde finnas någon här som ställer upp med ett besök.

Tycker även du ska läsa denna tråd som nybörjare: Inköpsguide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Är det någon i närheten som vill "ta sig an mig" vore det kalas!

Har bestämt mig nu för att ta 200-liters akvariet till saltvattnet. Det andra är egentligen bebott med sötvattensfiskar just nu (föder upp malar) men de har fått flytta tillfälligt pga renovering.

Så nu blir det malar i vardagsrummet och saltvatten i källaren.

Jag har alltså akvariet och lysrampen med fyra lysrör. Kan man ha Power-Glo flourescerande rör, eller är det en annan sort som behövs? Jag ska fixa bättre ljus senare, men detta räcker kanske till att börja med.

Räcker det med en pump eller behövs det två? Tänkte ev. ha en som "bara pumpar runt" och en med ett filter. Vilken sorts filter ska man ha? Om jag har ett uvc-filter till den ena pumpen, räcker det eller måste man ha nån sorts mekanik filtrering med som tar bort sånt som flyger runt? Hur gör man det rent praktiskt och vad är lättast? Jag tänkte ha levande sten i akvariet, 20 kg då, också ska jag sätta i en glasvägg till ytavrinning. Kanske bäst att sätta den längs hela bakre långsidan? Var sätter man sen pumparna? Måste man borra hål i botten eller finns det ett annat sätt?

Jag tänkte köpa detta:

Skummare (kan man köpa extra kraftig redan nu, ifall jag vill ha större akvarium sen?). Behövs det en extra pump för att driva skummaren?

Pumpar 1 eller 2, 1 med filter (uvc?)

Osmos till kranvattnet

Också testerna och mätinstrument.

Gärna förslag till vad som är bäst, jag vill lyckas och tänker inte snåla :-)

//Annica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart saltet ska vara i vardagsrummet ;) Malarna kan förpassas til källaren, de gillar ändå att böka på botten ju...

Skummarna kan vara olika, en delhar pump med, andra drivs av syrestenar, vissa ska man köpa en extern pump till. Vad jag förstått så är det ingen fara att överdimensionera skummaren, den tar bort skiten och är den överdimensionerad tar den så att säga ändå bara bort skiten. Med två pumpar riktade något mot varandra så får du ett mer turbulent flöde vilketgillas av de flesta invånare.

Nu måste jag laga mat. Lycka till och välkommen till guiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Annica! Välkommen till hobbyn, och jag hoppas du blir långvarig! Det är lätt att bli biten, jag vet. :)

Jag skulle föreslå att du läser på ännu mer innan du köper något. Samt att du tar en ordentlig funderare på hur du ska bygga upp ditt kar, och vilka invånare du ska ha.

Du får gärna komma hem hit och se på mina kar, samt låna de böcker jag har.

En mycket bra tråd att läsa och få inspiration ifrån är den som Dez3d gjorde då han startade upp sitt kar. Länk: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annica, köp böcker till att börja med är mitt tips innan du börjar bygga för mycket. De förklarar olika typer av belysing, sand, filter, vattenkvaliteter, olika typer av aquascaping mm. Dessutom visar de tips på hur akvarium kan se ut (det ser man ju här på forumet också)

Jag bygge ett begagnat akvarium men blev inte nöjd med det så jag bytte ut en del. Blev inte nöjd då heller så nu skall jag bla byta ut ställningen (dvs tömma vattnet och hälla på det igen) samt dra om rören igen.

Jag köpte bla the conscientious marine aquarist (bra basbok), reef invertebrates och reef fishes vol 1. Med dem för man mycket kött på benen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag kommer att ha massa tid att plugga, för än så länge finns det inget golv där akvariet ska stå... Vore bra bara att kunna visa ett ungefärligt "kostnadsförslag" för min sambo, jag har ju redan en hel del hobbys som kostar...

Manks: Källaren är under helrenovering och kommer att bli det bästa i huset! Och med akvariet där, desto större anledning att vara där :-) Dessutom kan jag få en egen vattenkran precis bredvid!

Laggeman: Jag kommer jättegärna och tittar (och frågar 1000 frågor)! Bor precis utanför Malmö (Staffanstorp). Får jag lägga till dig på min msn?

//Annica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej och kul att se nya här på guiden!

Såg inte denna tråd då den var ny men kan bara hålla med Jaken om att läsa mycket. Personligen gillar jag Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet guiden för nybörjare". Det står massor av bra att ha kunskap när man läser här på guiden för råd kan spreta här. Ställ sedan frågor och besök någon som du blivit rådd att göra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...