Gå till innehåll

Sjögurka


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en sjögurka i Lördags, dvs den har nu varit i akvariet 4 dygn. Under den tiden har den bara rört sig några centimeter och ligger nu och trycker intill en sten. När jag petar på den så känns det som den håller sig fast i stenen vilket gör att jag ine tycker att den verkar död. Är dom normalt trögstartade eller är det något fel på min?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ickefiltrerande sorterna: svarta och röd/svarta kryper runt mer t.ex Holothuria atra och edulis . Den senare är en grym renhållare om man har sand på botten i burken. Men de jag hade i förra burken kunde ligga still rätt länge periodvis så om de inte är riktigt acklimatiserade gör de säkert det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ickefiltrerande sorterna: svarta och röd/svarta kryper runt mer t.ex Holothuria atra och edulis . Den senare är en grym renhållare om man har sand på botten i burken. Men de jag hade i förra burken kunde ligga still rätt länge periodvis så om de inte är riktigt acklimatiserade gör de säkert det också.

Tack för svar! Då avvaktar vi ett tag till och ser vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll inte på och peta på den och håll tummarna att den inte dör för då får du börja om från början för den kommer att ta död på hela ditt fiskbestånd och ett par dagar senare stenkorallerna om du inte slänger i aktivt kol. Se till att du har aktivt kol hemma nu när du har köpt dig en gurka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara så att de som har fått förgiftning har fått det av ett friskt djur, som kommit in i ett pumpinsug eller blivit stressat, medans de som inte har fått några problem har undgått det genom att djuret har självdött och blivit upplockat innan det hunnit sprida giftet från den döda kroppen. Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara så att ,om man köp ett stort exemplar att det har samlat på sig gift när den har gått på revet och om man har köpt ett litet ex så har inte den samlat på sig lika stor mängd.Det som finns i karet som de äter är inte lika skadligt och att man då kan få olika resultat när djuret dör.Bara en tanke.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte min som ett litet ex å den lyckades ta ut hela mitt fisk bestånd inte ett liv kvar efter det.

Vet även att veckan efter så blev det samma sak för Dykaren hela hans fisk bestånd begav sig till fisk himlen.

Så nog är det en risk med sjögurgor jag skulle aldrig igen lägga en i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga svarta sorten. Aldrig mer sjögurkor!

Mina clowner och en Xanthurum-kirurg överlevde dock.... men mina clowner är lite speciella. De har lekt när Caulerpa har kraschat i karet och de var hur glada som helst när en doppvärmare hängde upp sig och drog iväg temperaturen till cirka 37 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Sprung och deelbek the reef aquarium III så är inte små sjögurkor (upp till 15cm) av arten Holoturia atra och edulis (svarta och svartrosa)farliga för akvariet.

Detta stämmer bra med min uppfattning, då jag haft såna i akvarierna dom senaste 15-20 åren utan problem

(åtminstone 1 har självdött!)

Men det är ganska vanligt att dessa får skulden om något händer i akvariet enligt principen "sist i kraschade karet", en seglivad myt antagligen.

Om något fastnar i ett oskyddat pumpinsug kanske det kan vålla lite problem, men det gör å andra sidan anomoner mm också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.... men mina clowner är lite speciella. De har lekt när Caulerpa har kraschat i karet och de var hur glada som helst när en doppvärmare hängde upp sig och drog iväg temperaturen till cirka 37 grader.

Du kanske har samma sorts clowner som Peter G hade införskaffat ett exemplar av för ett år sedan...

Amphiprion plasticus

Den borde tåla det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Sprung och deelbek the reef aquarium III så är inte små sjögurkor (upp till 15cm) av arten Holoturia atra och edulis (svarta och svartrosa)farliga för akvariet.

Detta stämmer bra med min uppfattning, då jag haft såna i akvarierna dom senaste 15-20 åren utan problem

(åtminstone 1 har självdött!)

Men det är ganska vanligt att dessa får skulden om något händer i akvariet enligt principen "sist i kraschade karet", en seglivad myt antagligen.

Om något fastnar i ett oskyddat pumpinsug kanske det kan vålla lite problem, men det gör å andra sidan anomoner mm också.

Vanligtvis så är Sprung och Deelbek mina akvariegudar, men i det här fallet så måste jag tyvärr säga att de fel ute. Sjögurkor innehåller ett kraftigt gift och det slog ut i princip alla mina fiskar även om jag lyckades fånga upp de flesta och sätta ner dem i annat akvarium. Om en anemon eller liknande dör så är det oftast den döda massan som leder till en nitrit-chock som dödar fiskarna. När det gäller sjögurkorna så hjälpte det inte ens att flytta djuren... de dog inom ett par timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Sprung och deelbek the reef aquarium III så är inte små sjögurkor (upp till 15cm) av arten Holoturia atra och edulis (svarta och svartrosa)farliga för akvariet.

Detta stämmer bra med min uppfattning, då jag haft såna i akvarierna dom senaste 15-20 åren utan problem

(åtminstone 1 har självdött!)

Men det är ganska vanligt att dessa får skulden om något händer i akvariet enligt principen "sist i kraschade karet", en seglivad myt antagligen.

Om något fastnar i ett oskyddat pumpinsug kanske det kan vålla lite problem, men det gör å andra sidan anomoner mm också.

jo jag tror oxo på sist i tanken teorin.

en gurka har dött i min tank utan att de blev nått av det.. den va ganska ung.. dog av matbrist tror ja..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min omedelbara oro är nu borta. Imorse hade gurkan förflyttat sig efter att ha legat i princip stilla i en vecka. Ny har den tagit plats på framrutan istället. På sikt har jag dock av tråden fått en liten tankeställare men jag väljer nog just nu att gå på teorin att det är ofarligt om den självdör. Det är ingen som fått in en gurka i en Tunze Stream hoppas jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Another hard-luck story....

Det finns väl sällan bara en sanning i denna hobbyn, men jag håller inte med svärd eller hans i detta att sjögurkor är så farliga.

Det seglar ofta upp en enda syndabock när ett akvarium kraschar - aldrig akvaristen, men däremot ett antal andra anledningar -sjögurka,anemon,men nästan alltid det som sist lades i karet (kan vara preparat också).

(droppen som fick bägaren......)

Jag har en känsla av att det ofta är problemakvarier, där ägaren har försökt med diverse åtgärder för att få bukt med problemet - men när (den slutliga oundvikliga) kraschen kommer så är det alltid det där sista som får skulden.

Jag har som sagt haft sjögurkor (vanliga svarta) i sisådär 15år utan tillstymmelse till problem, nån har dött, nån har förökat sig (delat på sig) men igen har förgiftat mitt kar.

Så om man har ordentliga insugsskydd,inte har tryckarefiskar och dessutom håller sig till små sjögurkor(max15cm) - så är i alla fall jag övertygad om att risken är liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen roll vad du tror greger, jag har rätt i detta fall, när det händer dig så tror jag att du förstår. Min svarta gurka sögs in i ett insug på en pump som jag hade satt dit men gölmt att skydda tillräkligt bra och narturligtvis så fastnade gurkan i den och blev skalperad och när jag såg den på botten illa sargad så spolade jag ner den och innan jag hade hunnit köpa aktivt kol så dog hälften av fisken men jag klarade att rädda resten med kolet. jag hade tur i oturen för hade gurkan dött där i pumpen hade den förgiftat allt mycket fortare. kompisens kar passade jag när det hände. jag var där dagen innan nyårsafton och då såg allt frid och fröjd ut och fiskarna och korallerna var i strålande form. dagen efter så låga alla fiskarna på botten stendöda! efter mycket letande så såg såg jag något svart på insugningsgallret på streamen och jag tog bort pumpen och såg tt det var hans svarta gurka som hade sugits in till hälften genom gallret och den andra sidan var utanför, det var en enda sörja. 2 dagar senare kom jag tillbaka med kol och ozon och ser att över hälften av stenkorallerna var döda. kolet och ozonen gjorde att jag kunde rädda några kolonier fast alla färggranna acroporor blev knallbruna. De är idag tillbaka i färgerna och växer fint i mitt akvarium eftersom jag köpte allt kvarvarande levande av han men hobbyn miste en saltis och ett mycket vackert akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...