Gå till innehåll

Sjögurka


Christer T

Rekommenderade inlägg

ja ja svärd det är väl som vanligt.........

Förklara för mej hur en levande sjögurka kan passera genom insugskyddet på en streampump?!

Jag tror att scenariot snarare var så här:

Nån på nyårsfesten tyckte att fiskarna skulle ha kul och slog i en gin och tonic (bättre än vodkametoden)i karet -självfallet dör allt under natten -sjögurkan sväller och börjar luckras upp, flyter och fastnar i streamen.

Har du några polare förresten??? :-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ja svärd det är väl som vanligt.........

Förklara för mej hur en levande sjögurka kan passera genom insugskyddet på en streampump?!

Jag tror att scenariot snarare var så här:

Nån på nyårsfesten tyckte att fiskarna skulle ha kul och slog i en gin och tonic (bättre än vodkametoden)i karet -självfallet dör allt under natten -sjögurkan sväller och börjar luckras upp, flyter och fastnar i streamen.

Har du några polare förresten??? :-.

Du är ganska duktigt slut i huvudet greger och nu när inte du får ha rätt så visar du en otroligt löjlig sida av dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte varför det är så viktigt för Greger att hävda att sjögurkor skulle vara ofarliga. Jag har själv råkat ut för "gurkdöden". Alla fiskar döda på några timmar, INGET annat påverkades det minsta. Massor av duktiga akvarister säger samma sak. Ibland avges aldrig giftet vid dödsfall, andra gånger blir det katastrof. Varför kan vissa personer inte acceptera att så är fallet och så bör folk känna till att det är (särskilt de som väljer att ha sjögurkor). Att klanka ner på Hans och Jörgens (och indirekt mina också eftersom det hänt mig också) färdigheter som akvarister är ju faktiskt ganska komiskt...

Att säga att sjögurkor är ofarliga är som att säga att det är ofarligt att köra MC i 200 km/h, på bakhjulet, i innerstan, utan hjälm med motiveringen att jag har själv gjort det, och se, jag överlevde!

Så Greger, kör du med dina gurkor, men försök inte pådyvla andra att det skulle vara ofarligt!

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte också en balanserad diskussion som efterlyses. Det är viss skillnad på att sjögurkor och äpplen kan döda allt till att de dödar allt förr eller senare.

Det finns flera apterade bomber i en burk

  • En anemon i en streamer
  • En stor svamp som dör (slog ut en burk för mig)
  • En Cladiella som dör över natten och förgiftar vattnet
  • En kalkmixer som löper amok
  • o.s.v.

Inget av det där är så kul det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gurka (en H. atra) hade jag haft i uppåt ett år. Den hade troligen svält och trivdes nog inte så bra. Hade faktiskt inte sett till den (inte letat heller för den delen) på någon månad.

Jag hittade den döda gurkan under en sten några timmar efter jag plockat bort fiskarna. Med stor sannolikhet hade den INTE fastnat i någon pump.

Giftet var häftigt... Det bildade en skumpelare ur skummaren som var ca 30 cm hög (ovanför skummarkoppen alltså), och hade alltså kastat av locket på skummarkoppen... Märkligt var också att alla koraller var totalt opåverkade. Jag fick ur fisken ganska snabbt. Tur jag inte var bortrest.

Angående balanserad diskussion så håller jag med. Mycket kan gå fel. Jag vill dock hävda att gurkdöd är ganska vanligt och en sak som verkar vara svår att skydda sig mot. Jag tycker även att man bör väga ekvationen hur mycket tillför gurkan, vad är sannolikheten för en katastrof och vad är konsekvenserna av katastrofen.

Jämfört med mycket annat anser jag att sannolikheten + konsekvensen är ganska hög/stor och en gurka tillför inte närmelsevis så mycket att jag kan rekommendera dem.

Är man speciellt intresserade av gurkor, visst kör på, men värdesätter man sina fiskar så låt bli. Beslutet måste grunda sig på en riskbedömning, och jag tycker det är synd om folk blir lurade att det skulle vara ofarligt. Därför tycker jag det är viktigt att vi som råkat ut för det skriver om våra erfarenheter, och jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt för vissa att mörka riskerna.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte dela med mig utav ytterligare en erfarenhet med sjögurkor,

Hittade för något tag sen min sjögurka(den svarta typen) sitta fast i en pump märkte de genom att alla sniglar hade släppt o alla koraller såg helt döda ut osv fann inget liv i karet,

sen så fann jag boven de var min sjögurka som hade fastnat i insuget på min maxi-jet, Detta har hänt förrut utan att det har varit nåra problem.. men denna gång så var det en annan historia o allt hann ske på bara ca två timmar medans jag kollade på TV..

I vilket fall somhelst verkar allt i akvariet vara dött.. förrutom räkorna ? alla räkor överlever o ser helt opåverkade ut jag tog en hink la över vatten och la sedan i pumpen med sjögurkan där i.Nu ser jag att sjögurkan släppt från pumpen och lever o mår fint !

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

joo det verkar vara fallet, trodde bara aldrig att det skulle gå så fort, trodde att de gav ut ett såpass starkt gift när de dött o inte bara när de var stressade..

nu mår gurkan bra iallfall den verkar ha lappat igen såret den fick från att ha fastnat i pumpen också.

så blir väl att stoppa tillbaka den och skaffa mig ett tätare insugskydd :)

kan väl inte skylla allt på gurkan utan borde väl ha lärt mig en läxa efter ha läst tråden med folks erfarenheter.

Ville mest bara förmedla folk o tillföra lite mer förståelse över dessa intressanta(skumma) men som sagt tror man får vara lite vaksam om man ska ha en gurka i karet skulle nästan rekomendera ett rejält skydd vid insuget på alla pumpar så att de inte kan fastna,för annars verkar de ju relativt säkra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bara göra ett litet tillägg, eftersom jag missade slutklämmen på tråden förra gången.

Kära Svärd och Klas, jag redogör för min uppfattning precis som ni redogör för er, det här är ju ett forum - sä det ska väl debatteras.

Det står i mina inlägg att det är vad jag tror, eller enligt min uppfattning.

Om det skulle betyda att det är så viktigt för mig att mörka, håller jag inte med om - jag tycker det är upp till var och en att välja djur som trots allt kan innebär en kalkylerad risk vilket också påpekas av Capote (och Gustav) deras inlägg.

Pumpar utan insugskydd vållar fler problem, tycker jag det känns som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste faktiskt påpeka att egentligen så är det nog inte så konstigt att sjögurkor kan fastna i pumpar de är ju inte världens bästa simmare så när de har fastnat i insuget så försöker de ju ta tag i något så de kan dra sig ur,men om de istället råkar greppa ytterligare en del utav insugskyddet är det mer eller mindre bra, vilket också leder till att de blir stressade o ger ut detta mysig gift.

Min sjögurka har kikat förbi mina insug ett flertal gånger men det är första gången den fastnat.

Men om man är orolig över detta tycker jag att man kan säta en blåfiltermatta eller liknande på pumpininsuget så har man löst de flesta problem när det gäller gurkorna.

Jag kommer fortsätta ha gurkan i karet och det nya även skaffa mig en till risken som när det gäller sjögurkor är liten iallfall om man relaterar det till med vad den bidrar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jusste undrar också hur farligt giftet egentligen är ? är det inte så att de emsta är en kedjereaktion på saker o ting först dör gurkan o då vissnar något vilket leder till att vattnet blir ännu dåligare osv osv ?

kör aktivt kol i karet nu och det ser ut som om några koraller klarat färden,räkorna verkar helt opåverkade ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om dom flesta lägre djur dras till pumpar och andra el-prylar, jag antar att det beror på det elektromagnetiska fältet, vilket kanske stör deras "GPS"

Permant kolfiltrering vågar jag nog påstå alltid är en fördel , speciellt med potentiell giftiga djur i karet - men också för att koraller får bättre möjligheter att ta upp foder när gulfärg och annat som stör deras näringsupptag försvinner

Men även ur kemkrigssynpunkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...