Gå till innehåll

Olika skummare..


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Sitter i valet och kvalet på vilken skummare jag skall ha...

blir 350 liters kavrium med sump.

har först fått ett erbjudande om en tunze 3115, men känns kanske lite klen i långa loppet.

så sitter och funderade på en beggad Deltec APF600 eller en Deltec turbo 1250.

fick nu hlra om en beggad Turboflotor 1000 i stan till bra pris.

så nu vill jag veta vad ni tycker. är torboflotorn lika bra som deltecarna?

hur skulle ni rekomendera mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av de märken du nämner, men en skummare kan aldrig bli för kraftig utan endast för klen. Köp en med så bra effekt som plånboken tillåter.

oki, ja jag hade som tänkt köra lite kraftigare skummare än behovet är.. dom jag tittat på ligger på 500-1000 liters akvarium..

jag hade väl tänkt mig en skummare för max 3000 kr begagnad..

vad skulle du rekomendera då ungefär? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De värden som skrivs ut vad skummarna klarar av är vid väldigt låg belastning i karet. Ungefär som när man läser batteritider. Dra ifrån hälften och lite till, så kommer du i närheten iaf. Så de du tittat på, runt 1000-liters skummare, de är nog precis lagom till ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som crille skrev kan man göra fynd på begagnatmarknaden i Tyskland.

skummare heter abschäumer om du vill använda sökfunktionen.

Den här kanske kan vara något.

H&S Abschäumer 200-3xF2001 är nu uppe i 211 Euro. (5 timmar kvar av auktionen.)

http://cgi.ebay.de/H-S-Unterschrank-Abschaeumer-200-3xF2001_W0QQitemZ120016391146QQihZ002QQcategoryZ126511QQrdZ1QQcmdZViewItem

Annars så finns det även www.aqua-markt.de en massa begagnade saltprylar.

post-839-14468912885892_thumb.jpg

post-839-1446891288599_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fåt errbjudande om en Turboflotor 5000 Shorty väldigt billigt.. den skal vara för 1500 liters akvarium så den är ju väl tilltagen.. nån som har erfarenhet av denna?

Wrang skrev ju att turboflotors inte var nån höjdare men dom större modellerna kanske är bättre.. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen må jag fråga.. tuboflotor 5000 shorty skall drivas med en 2-4000 l/h pump.

returpumpen från sumopen är på 2000 l/h... vilket innebär att sumpen cirlkulerar vattnet i 2000 l/h och skummare det dubbla.. gör det nått? man kan säga att skummaren hinner skumma sumpvattnet 2 gånger... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har du bara plats med den så köp den,det är ingen dålig skummare,men du behöver inte mata den med 4000l,1500-2000l är mer lagom,då slipper du att den drar med bubblor ut.mvh Stefan

oki.. men då kanske jag kan ta vattnet som kommer från ytavrinningen och dra det vattnet direkt genom skummaren så behäver jag ingen extern pump.. då blir flödet ungefär 1500-2000 l/h.. funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det funkar utmärkt,tänk bara på att skummaren står bredvid akvariet,om det blir stopp eller att summaren skenar så kan det rinna ut på golvet,risken är minimal, men du kan ha en liten snygg balja eller liknande som den står i med någon form av brytare som stänger av pumpen,då är det 100% igt,eller gör som J Svärd ha sumpen bredvid med skummaren i så blir det även en ljud dämpare.Mvh Stefan,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,fel av mig,tänkte på 1meters skummaren, självklart så har du den i sumpen eller bredvid men det skadar inte att han något under,om den är bredvid.Mvh stefan

oki kan den stå i sumpen? venturpumpen sitter ju fast på skummaren.. klarar den att stå under vatten?

eller måste den stå bredvid sumpen? den smidigaste vore ju om den kunde placeras i sumpen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har du möjlighet att ta ytavrinningen direkt så spar du en pump ,då kan du ha den extra till retur från sumpen till akvariet eller somm reserv pump,sätt gärna en t koppling med kran från ytavrinningen ,ytavrinning, Tkoppling ,till skummare ,kran till sump,så kan du fintrimma lite,det är kul med mycke grejer tills elräkningen kommer,det är inte svårt att bränna 6-8tusen på akvariet i el.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har du möjlighet att ta ytavrinningen direkt så spar du en pump ,då kan du ha den extra till retur från sumpen till akvariet eller somm reserv pump,sätt gärna en t koppling med kran från ytavrinningen ,ytavrinning, Tkoppling ,till skummare ,kran till sump,så kan du fintrimma lite,det är kul med mycke grejer tills elräkningen kommer,det är inte svårt att bränna 6-8tusen på akvariet i el.Mvh stefan

ja så sant.. bra att spara in lite på energin.. ja då gör jag nog så då...

ja kanske kan va ide att ha en t-korning så jag kan reglera flödet ja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick nu hlra om en beggad Turboflotor 1000 i stan till bra pris.

Jag vet inte, men har du hört kanske med Akvarielagunen om dessa Turboflotor 1000? :)

Hur som helst så har jag nästan enbart positiva erfarenheter av dessa, dom skummar väldigt bra. Tyvärr släpper dom lite väl mycket returbubblor i början, men det försvinner på ett par dagar i ett normalbelastat kar.

Tummen upp, om det inte vore för deras idiotiska rördragninar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...