Gå till innehåll

Anders 675L "in wall" projekt


Hultis

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 357
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sitter och läser, läser, läser och läser om min nya kommande hobby. Du var trött på att ta samma bilder.

Vill du får du gärna ta bilder på din teknik och kanske berätta lite hur du tänkt.

Storleken, placeringen och lite till är jag färdig med men sumpen och ytavrinning vet jag inte hur jag skall göra med. Har en del idéer som jag ritar på men vi får se.

Tack på förhand

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och läser, läser, läser och läser om min nya kommande hobby. Du var trött på att ta samma bilder.

Vill du får du gärna ta bilder på din teknik och kanske berätta lite hur du tänkt.

Storleken, placeringen och lite till är jag färdig med men sumpen och ytavrinning vet jag inte hur jag skall göra med. Har en del idéer som jag ritar på men vi får se.

Tack på förhand

/Johan

det gör du rätt i! roligt att du frågar oxå.. men tyvärr är jag inte en utav dom största anhängarna till en massa teknik prylar, men det var kanske det du var ute efter? ett fungerande system med så lite teknik som möjligt. Ja då har du kommit rätt ;)

ang hur jag tänkt med det så funderar jag ibland på om jag tänkte överhuvudtaget när jag byggde det?? skulle först och främst ställt sumpen brevid karet ist så det hade varit lättare att greja med sakerna samt att dragit röret från durson lite kortare väg och lite mindre krökar på retur röret tillbaka till karet för det väsnas en del när vattnet transporteras genom det. men det är mycket för att det inte är optimalt inställt med luft/ventil öppning för vattnet m.m. det håller jämn nivå i boxen iaf så jag är nöjd.

är det ett in wall projekt du funderar över? jag kan lägga upp några bilder till att börja med, du kanske ser hur orm boet fungerar? hoppas det kan kläcka några ideér och det är bara att fråga på så ska jag försöka förklara det på bästa möjliga sätt.

tekniken idag:

*deltec fosfat filter

*AS newjet 3000L/H som returpump

*GroTech HEA 150 skummare med eheim 1260 för luft och intern cirkulation + en strypt AS newjet 2300L/H som matar in nytt vatten från sumpen.

*en nollnitrat påse från Zeosand

* och en AM sp3000 som automatisk vattenpåfyllare av färskvatten. (osmosvattnet är i den avgränsande delen till höger i sumpen)

post-1301-1446891403769_thumb.jpg

post-1301-14468914037867_thumb.jpg

post-1301-14468914038028_thumb.jpg

post-1301-14468914038162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gav mig F*N på att jag skulle få ner antalet glasrosor igår med spruta+kanyl och ättika+citron och det gick väldigt bra! endast 4-5 st synliga kvar som jag missade men fick se att det var en acropora som gillade det mindre. jag vet att det satt en glasros bakom denna som jag försökte ta med sprutan men acroporan måste ha fått en del på sig för den börjar vitna :ledsen: första gången det händer så jag ska väl vara nöjd att det inte är fler.. sen passade jag på att försöka fota från vattenytan nu när alla pumparna var avstängda, gick ju oxå sådär för man hade ju solarie reflektioner att bråka med så ni får ha överseende med det ;)

vad tror ni om dennes framtid??

post-1301-144689140386_thumb.jpg

post-1301-14468914038721_thumb.jpg

post-1301-14468914038855_thumb.jpg

post-1301-1446891403897_thumb.jpg

post-1301-14468914039083_thumb.jpg

post-1301-14468914039223_thumb.jpg

post-1301-14468914039362_thumb.jpg

post-1301-14468914039484_thumb.jpg

post-1301-14468914039599_thumb.jpg

post-1301-14468914039735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bilderna och svaren. Precis sånna bilder jag vill se. Hur det ser ut färdigt, vilket rör som går var och hur det är tillsnurrat. Smart med osmosvatten separat i sumpen.

Har startat en tråd om mitt projekt nu.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16991

/Johan

det var så lite så, roligt att kunna hjälpa någon :) det enda röret som man inte ser i sin helhet på bilderna är retur röret som går upp på baksidan av karet sedan några 90 böjar lagomt ner i karet för att ge lite yt cirkulation, kommer några bilder till på just det. annars är det allt på dom andra bilderna, det är i stort sett bara två rör, ett från durson som går ned precis vid skummaren med ventil på och detta retur röret. jag hade ett bypass rör med ventil på returen först för att kunna ställa in allt bättre men det är borta nu.

post-1301-1446891403987_thumb.jpg

post-1301-14468914040003_thumb.jpg

post-1301-14468914040137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten uppdatering på fisk sidan..

nya för idag :)

1 st Blueface kejsare - Euxiphipops xanthometapon

1 st Blue Tang (palett kirurg) - Paracanthurus hepatus

1 st Powder Brown Tang - Acanthurus japonicus

1 st Yellow Tang - Zebrasoma flavescens

fick tyvärr inte nån vidare bild på den gula då den är lite upptagen med att frejda sig mot xanthurusen ;)

dåliga bilder men dom är tillfälliga, förhoppningsvis blir dom bättre bara firrarna blir lite mera tama och inkörda i karet..

och fiskar som går i karet sen tidigare:

1 st Purple Tang - Zebrasoma xanthurus

1 st Naso Tang - Naso lituratus

1 st Convict Tang - Acanthurus triostegus

1 st Green Mandarin Goby - Pterosynchiropus splendidus (vanlig mandarin)

1 st Spotted Mandarin Goby - Synchiropus picturatus (lsd mandarin som dom oxå kallas

4 st False Ocellaris Clown - Amphiprion ocellaris (varav en är svart)

2 st 4-Stripe Damsel - Dascyllus melanurus (elaka jävlar..)

1 st Blue Devil Damsel - Chrysiptera cyanea

1 st Common Cleaner Wrasse - Labroides dimidiatus (putsar fisk)

that´s it! tror det får räcka med fiskar nu hehe.. eller vad tycker ni?? ;)

post-1301-1446891406335_thumb.jpg

post-1301-14468914063512_thumb.jpg

post-1301-14468914063634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japanicus=Sjuuuukt snygga! Helt klart mitt val av fisk, vad gav du för den? Jag har sett en i affär och den gick lös på 750:- lite för dyrt för mig.

ja den är helt otroligt! 250:- tror jag det var?? hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du i Karlstad, din rackare?!

Exempel:

Levande sten mkt fin (fiji & Bali) endast 60:- kg

Zebrasoma flavisens 8-10cm 250:-

Zebrasoma scopas 50:-

Acanthurus hepatus palet 7cm 250:-

Acanthurus nigrofuscus 100:-

Acanthurus nigricans 12cm 200:-

Acanthurus japonicus 10cm 250:-

Salarias fasciatus 100:-

Sjö stjärnor 50:-

Putsar räkor 100:- XL

Va i helskotta är detta för super priser? Nästa gång jag ska handla sten och firrar blir de en tripp till en polare i Karlstad, på hemvägen köper jag med mig akvarieprylarna. Ni får ursäkta men 160:-/kg eller 60:-/kg, eller 450:-/paletten eller 250:- hur kan de va denna priskillnad i samma land?

Kan bara säga grattis Anders (lite avens), snyggt akvarium och snygga fiskar =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han har utförsäljning, därför dom låga priserna. han ska på längre semester under sommaren för att sedan flytta till USA om jag fattade honom rätt. ja det var något svårt att bestämma sig hmm.. hihi

tack förresten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. det var betydligt bättre priser än vad han BRUKAR ha. Jag ser ofta hans annonser ute och har även varit förbi där en gång / år på vår resa genom landet med Umeå akvarieförenings hemsida (se artikel på vår hemsida). :)

Men helt klart, hade inte tvekat en sekund att slagit på stort å köpt en hel del firrar.

Men dock haft dem i karantän ett par veckor först..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. det var betydligt bättre priser än vad han BRUKAR ha. Jag ser ofta hans annonser ute och har även varit förbi där en gång / år på vår resa genom landet med Umeå akvarieförenings hemsida (se artikel på vår hemsida). :)

Men helt klart, hade inte tvekat en sekund att slagit på stort å köpt en hel del firrar.

Men dock haft dem i karantän ett par veckor först..

Mvh Fredrik

jupp, men han var billig för nåt/några år sedan men sedan smyg höjt priserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dra åt h-e vilka priser... nu ska det shoppas :)

vad brukar frakten gå på?

bara att handla på! synd att man inte kan hamstra fiskarna på samma sätt som mat hehe :) jag vet inte vad fakten kan vara faktiskt? han säger att han skickar mycket och det borde finnas några här på guiden som har handlat utav honom via bussgods elr liknande som kanske kan svara på din fråga.

om jag inte minns helt fel tror jag Dimorb har handlat av farid? han skanske vet isf?

om jag har fel nu så ber jag om ursäkt Dimorb för att jag har pekat ut dig som kund hos farid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp, men han var billig för nåt/några år sedan men sedan smyg höjt priserna.

Ah.. men hur kommer det sig han har så billigt nu då? Borde dem inte ligga kvar högt? Eller är det en tillfällig räd som han kör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han har utförsäljning, därför dom låga priserna. han ska på längre semester under sommaren för att sedan flytta till USA om jag fattade honom rätt.

Ah.. men hur kommer det sig han har så billigt nu då? Borde dem inte ligga kvar högt? Eller är det en tillfällig räd som han kör :)

trodde han hade fått nåt spel först så jag frågade han lite diskret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...