Gå till innehåll

Anders 675L "in wall" projekt


Hultis

Rekommenderade inlägg

Så där ja, har äntligen börjat med nya stôlligheter! det nya karet kommer inte bli så värst mycket större än det jag redan har för jag vill kunna använda till största delen min gamla teknik uppsättning och är lite begränsad av utrymme.

Men.... det ska iaf bli inbyggt och hamna i källaren med golv brunn, bara det är så många + + + + + och temperaturen skall nog oxå bli lite drägligare för invånarna då det är mycket svaligare på sommaren.

akvarie delen kommer att stå i pannrummet så man behöver inte oroa sig för värmen för det är en el panna.

källar väggen som är uppbyggd av hålstens block var inga problem att penetrera bara man fick fram en riktig hilti maskin, grannarna var inte särskilt positiva dock hehe

men det blev gjort på ca 2.5 timme ändå.

botten delen i väggen fyllde jag med ardex 45 för att få en slät del som karet kan vila på.

lite bilder från början och jag kommer uppdatera mer under veckan då jag ska börja bygga bänk delen.

post-1301-14468912891486_thumb.jpg

post-1301-14468912891591_thumb.jpg

post-1301-14468912891707_thumb.jpg

post-1301-14468912891831_thumb.jpg

post-1301-14468912891937_thumb.jpg

post-1301-14468912892034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 357
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

akvariet blir ett helglas 150x70x60 (L.B.H) i 10 mm runt om och en 12 mm i botten som x-tra förstärkning, karet är beställt men glas mästaren hade mycket att göra nu ett tag fram över så om en månad är det nog klart.

borrat blir det oxå men jag vet inte vilken dimension det blir? någon som har ett gott råd???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet blir ett helglas 150x70x60 (L.B.H) i 10 mm runt om och en 12 mm i botten som x-tra förstärkning, karet är beställt men glas mästaren hade mycket att göra nu ett tag fram över så om en månad är det nog klart.

borrat blir det oxå men jag vet inte vilken dimension det blir? någon som har ett gott råd???

Borra du så du kan ha 32mm rör/genomförning

Hadde även borrat för att kunna ha en cloosed loop som intern cirkulation

Kolla länken jag angav

62.jpg

Massa hål för olika inkopplingar

56.jpg

Smart lösning med pumparna. Insug i botten å en stream i överkant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det snart dra ihop sig för ett litet hem-besök tror jag.

Måste få se vad du håller på med i källaren hehehe

Kul att bygga nytt. :-)

Tack christian!

jodå det tar sig, blev klar med bänken idag oxå.. har du fortfarande semester?

ja det är jäkligt roligt att bygga nytt, det roligaste av allt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den tjocka plywooden och reglarna som sitter på sidorna och upptill är till för att jag ska kunna spika/skruva upp ett foder som skall täcka dom fula sidorna så inget kommer att synas i slut ändan. kommer bli rätt så breda foder dock men det finns ju lite fina hyvlade brädor. sist av allt lägger jag på en 20 mm plyfa skiva med 20 mm frigolit uppå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey ta inte för stora foder så det ser klumpigt ut och inte för utstickande det är ju ändå karet som skall vara blickfånget

Tyvärr så verkar det vara många byggen som tenderar till att bli mer bygge än akvarium med överdel och ställning.

Har du planerat vart sumpen skall stå??

Under eller vid sidan till vänster i rummet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bilder på bänken då, fattas några stag nedtill så inte benen kalvar bara för det vore mycket mycket tråkigt..

Man kommer väldigt långt med 2tum4. Vår bänk för akvariet ute i köpcentrat är byggt med sånt och det är några tonnage som vilar på dom benen. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey ta inte för stora foder så det ser klumpigt ut och inte för utstickande det är ju ändå karet som skall vara blickfånget

Tyvärr så verkar det vara många byggen som tenderar till att bli mer bygge än akvarium med överdel och ställning.

Har du planerat vart sumpen skall stå??

Under eller vid sidan till vänster i rummet

nej då, fodret kommer inte att bli så värst tjockt, troligtvis vanlig 23x95 bräda som är skapligt hyvlad och jag behöver såpass brett för att täcka kanterna och vatten ytan.

den befintliga sumpen jag har nu till 450 burken hade jag tänkt först men det blir så krångligt. helst vill jag kunna starta det nya utan att behöva flytta och ta bort utrustning från det gamla. det är så det nya får en riktigt inkörnings period i lugn och ro.

det lutar nog åt att jag bygger en ny sump med osmos fack m.m. jag vet inte vart jag ska ställa den? enklast är ju vid sidan om man ska greja lite men då får jag dra en böj på 45 elr 90 grader från ytavrinningen och det skall väl inte spela nån större roll väl?

jag har den gamla skummaren som jag tänkte använda i början men OR2500 pumpen är skrot, och sen tänkte jag ta en tunze 6080 som cirkulation i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är sumpen snart klar, har lämnt in glaset på skärning så det blir till att limma ihop den till veckan, den hamnar på dryga 240 liter och kommer stå under karet för jag har så pass marginal för skummaren m.m.

annars har det inte varit mycket att gjort, bara väntan.... ska sätta reglar i taket och skruva fast en skiva så jag kan sätta upp krokar för ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fortfarande inget kar färdigt =( blir nog ytterligare en vecka skulle jag tro..

har grejat klart bänken och tak skivan för ljuset iaf, fodret är på plats så nu återstår det att se om det täcker silicon fogarna och vatten ytan på burken??

har fixat pvc rör och böjar under veckan, fixat 2 meter 32" rör, 4 meter 20" och 8 meter 25" och endel 90-45 graders vinklar så jag hoppas det räcker, har inte hunnit skissat än på rör dragningen så jag väntar tills karet är på plats lika så sumpen. lite lättare när man har sakerna framför sig. har beställt en 43" skruv genomföring och en huv till stand pipen.

post-1301-14468912950724_thumb.jpg

post-1301-14468912950821_thumb.jpg

post-1301-14468912950945_thumb.jpg

post-1301-14468912951091_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...