Gå till innehåll

blandning av salt


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Beroende på volymen så sänks ju salthalten. Men det kan du ju kompensera för genom att beräkna hur mycket saltare vattnet behöver vara i sumpen. Sen kommer nog det bli en homogen salthalt relativt snabbt. Ingen metod att rekommendera om du har något levande i (inklusive sten), men det antar jag att du inte har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nix har inget i karet nu bara vatten.

Beroende på volymen så sänks ju salthalten. Men det kan du ju kompensera för genom att beräkna hur mycket saltare vattnet behöver vara i sumpen. Sen kommer nog det bli en homogen salthalt relativt snabbt. Ingen metod att rekommendera om du har något levande i (inklusive sten), men det antar jag att du inte har?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag vet den totala volymen! så då är det ok att hälla allt salt i huvud karet då!

själv klart med all cirkulation på inkl sump

Om du vet den totala vattenvolymen så är det bara att hälla i salt som är beräknad på den volymen. Dock måste du ha cirkulationen igång inklusiva genom sumpen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mest på känn.. Blandar allt först i en dunk och mäter där i först och i karet.. sen tar jag det som verkar vara logiskt.. tar porver igen före och efter.. Och ändrar mig efter vad mätarn säger..

Häromdan så fastnade min mätare.. (förbanade luftbubblor) Håll på att dö, "mätarpinen" visades på top... hehe men som tur var

insåg jag felet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med ca 35gram/liter vatten

så 200liter vatten för 5,7kg salt

Nu känner jag mig förvirrad... Borde inte 200liter motsvara 7kg salt? Eller har du kompenserat något för den ändrade volymen pga saltet? Jag är säkert ute o cyklar... Men förklara gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känner jag mig förvirrad... Borde inte 200liter motsvara 7kg salt? Eller har du kompenserat något för den ändrade volymen pga saltet? Jag är säkert ute o cyklar... Men förklara gärna!

hehe tänkte nog lite fel 35gram är på 1 liter så visst skall det vara 7kg:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...