Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Fick hem ett 720lmed aluram igår som jag tänker fixa iordning och har nu lite funderingar.

1:Ljuset. Min första idé vae 12X39W T5 alt 5*80Wt5. Men efter att jag pratat med Wrang så knäckte han idén med 10X80W och sätta dem sicksack för att få ut ljuset enda ut i kanterna. Nu har jag en j***** beslutångest. Vad tycker ni andra att man skall göra 10X8 skulle ju iofs vara guld. Kommer köpa lösa delar o bygga själv.

2.Andra e hur jag skall borra det. Skall man ta det i sidan(kommer ej att synas) ,eller skall man köra i botten. Har även kollat på överinningsbox men tror att borrningen kommer funka bättre. Hålen kommer jag att göra själv, med dremmel eller liknande.

/Fredrik

Postat

9x80w T5 skulle räcka, men det blir ju dyrt att köpa 10 rör, jämfört med 400w mh. välj i stället 2x400w MH och få skimmrande vatten och kan sätte de mest ljuskrävande korallerna direkt under lampan.

Postat

Har just nu en 400W Mh och den alstrar en sån värme i lägenheten. Så jag ser gärna att jag slipper det igen. Sen är det väl ingen större priskillnad på 2x400w MH och 10X80 T5. 2 mh lampor går på ca 2100kr och 10 rör ungefär detsamma.

Lutar mer o mer mot Wrangs förslag. Misstänker att det kommer gå iväg en beställning på 5st 2*80 don på måndag.:)

/Fredrik

Postat

Ang borrningen så ser jag ingen skillnad på det hela, men skall skriva lite om de olika så kanske det blir lättare

borrad botten. Rakarör ner i sumpen inga direkta krökar som kan "slamma igen"

Om man säger OM så ifall det skulle spricka mot förmodan ändå så byta botten skiva blir svårt

Borrad sida. 1 alt 2 krökar ner till sumpen kan "slamma igen" eller hindra vattenflödet ner igen. Om du väljer detta alternativ så välj den stora mjuka 90graders kröken istället för en snabb 90graders krök

Om man säger OM så ifall det skulle spricka mot förmodan ändå så byta sido skiva blir lättare

Men oavsett vad du väljer så blir det bra och man slipper en ytavrinningsbox.

Kolla med Göran på Ciklidleken vad han använde för borr då han byggde sitt nya korallkar

Skall du dremmla ett hål så använd mycket vatten för kylning och så sätt kyler glas och sparandet av slipstift.

när jag gjorde detta så var det mest nervöst då man skulle göra det lilla hålet i mitten innan man gick ut mot storleken man vill ha och runt runt efter detta så gick det som att skära i smör. Gjorde upp ett 43mm hål på 30minuter

Använde 3stift

Ett spettsigt för start

Ett päronformat för vidare runt runt

Ett cylindriskt för att sedan gjämna till hålet

Ta det lungt så blir det gôr bra

Hoppas att det blir måndag snart å du beställer T5 kittet.

Själv har jag två veckor semester på Måndag

Postat

800watt T5 ger inte lite värme det heller, dock spritt på en mycket större yta. Jag har sett stora T5 armaturer och man blir förvånad över hur mycket värme dom avger.

Postat
800watt T5 ger inte lite värme det heller, dock spritt på en mycket större yta. Jag har sett stora T5 armaturer och man blir förvånad över hur mycket värme dom avger.

Okey så skulle de teoretiskt värma mindre över karet för att de är över en större yta än riktad som MH lamporna ger

Postat
800watt T5 ger inte lite värme det heller, dock spritt på en mycket större yta. Jag har sett stora T5 armaturer och man blir förvånad över hur mycket värme dom avger.

När du säger stora armaturer ,hur stora menar du då?

Sen vet jag 800W kommer ge en del värme , men det måste väl endå bli mindre än en MH?

Rören kommer inte vara direkt ihoptryckta utan sitta med ett par cm isär.

Hur långt ifrån donet/drosseln kan man sätta lysrören, är osrams quicktronic jag tänker använda. Försökte komma in på osrams hemsida, men jobbets filter stoppar den sidan av någon lustig anledning.

/Fredrik

Postat
På mina osram drosslar så står det för

plint 5 & 6 Max 1meter

plint 3 & 4 Max 2meter

plint 1 & 2 Max 2meter

Tackar för det.

800w är 800 watt vare sig det kommer från MH eller T5.

Jo men nu sprider man ju endå ut på tio 146 cm rör. På en MH hade man ju fått två mindre källor som alstrar då intensivare värme. Borde det inte göra T5 lättare att kyla med hjälp av fläkt exempelvis. Är inte direkt insatt i hur det fungerar och kan ha fel.

/fredrik

Postat

Om du skall ha karet på den andra väggen i ditt vardagsrum så kan du ju fixa en huv ovanför belysningen och en enkelt ventilationsslang som suger ut luften och sprutar ut det på utsidan.. Antingen med hål genom väggen.. Borde inte påverka fastigheter.. Sätt dit en ventil när du flyttar så är det inget konstigt med det.. Eller om du släpper det genom ett fönster.. 500 på clasohlsson.. Max.. Svalt och bra avdunstning på ditt kar.. Kör du med kalkvatten som ersättning så kommer du inte ens att behöva en reaktor.. :). PS.. Titta in i truckverkstaden nästa gång du hämtar en truck.. :) DS.

Postat

Mmm.. Fast lufttempen borde inte ligga på mer än 30-40 grader så en vanlig paxfläkt borde funka prima.. Vill man jobba till det kan man ju ta en hygrostatstryning till så kommer fläkten bara att gå när belysningen är på och avdunstningen stor..

Här har du lite grejjer från classe som torde funka..

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&COSID=362C11AFB9C64EE9ACCD80726EAC7008337642&CatPath=0q535q538q526&VMAction=0&CampPath=&NoCache=5990525&SelectedWAG=23274&IsCampaign=N

Postat
Om du skall ha karet på den andra väggen i ditt vardagsrum så kan du ju fixa en huv ovanför belysningen och en enkelt ventilationsslang som suger ut luften och sprutar ut det på utsidan.. Antingen med hål genom väggen.. Borde inte påverka fastigheter.. Sätt dit en ventil när du flyttar så är det inget konstigt med det.. Eller om du släpper det genom ett fönster.. 500 på clasohlsson.. Max.. Svalt och bra avdunstning på ditt kar.. Kör du med kalkvatten som ersättning så kommer du inte ens att behöva en reaktor.. :). PS.. Titta in i truckverkstaden nästa gång du hämtar en truck.. :) DS.

Får ju inte på några sätt göra hål i väggen då fanskapet ja bor i är K-Skyddat.Vilket gör att lägenheten nästan helt saknar ventilation. Så temperaturer över 30 grader är ju inte direkt ovanligt i lägenheten över sommarhalvåret. Det jag skulle kunna göra är o sätta den igenom Altan dörren. Men det skapar ju lite problem vid in o ut passering.:)

Blir lite rördragande om det skall till fönstret men det kanske det kan vara värt.

/Fredrik

Postat
Jo jag tycker det är lättare att kyla T5. Men värmen skall ändå ventileras bort och då kräver det lika mycket av evakueringsfläkten.

Förstår vad du menar, tror jag missuppfattade ditt första inlägg lite.

/Fredrik

Postat
Får ju inte på några sätt göra hål i väggen då fanskapet ja bor i är K-Skyddat.Vilket gör att lägenheten nästan helt saknar ventilation. Så temperaturer över 30 grader är ju inte direkt ovanligt i lägenheten över sommarhalvåret. Det jag skulle kunna göra är o sätta den igenom Altan dörren. Men det skapar ju lite problem vid in o ut passering.:)

Blir lite rördragande om det skall till fönstret men det kanske det kan vara värt.

/Fredrik

Mmm.. Antingen så kollar du upp vad som gäller för k-märkt.. Har för mig att det går ganska enkelt att få dispens för en ventlilation sålänge som den inte "syns" från utsidan.. Du får i stort sett göra det mesta på insidan men fasaden skall vara intakt.. Eller så gör du som brukligt.. Sätt upp ventliationen och när du får klagomål så har den ju suttit där sen du flyttade in.. ;)..

Kattlucka i altandörren är ju en annan lösning.. Långt ifrån snygg.. Inte vidare praktisk eftersom värmen stiger..

Ring och kolla med din hyresvärd.. Beskriv den harmfulla restaureringen av fasaden som du skall genomföra.. Och att det helt enkelt inte går att leva utan ventilation.. :)

  • 2 veckor senare...
Postat

Hur går det.

Var hemma hos Stefan Mohlin i veckan hans kar är borrat på sidan. Tror att det var 40mm rör ut å avslutat vid sumpen med 25mm rör. Han sjusterade vatten nivån i ytavrinningdelen med returpumpen detta system var helt tyst. Vatten nivån inne i ytavrinningsdelen låg ovanför utloppet så inget slurp eller kluckande från detta

Postat
Mmm.. Antingen så kollar du upp vad som gäller för k-märkt.. Har för mig att det går ganska enkelt att få dispens för en ventlilation sålänge som den inte "syns" från utsidan.. Du får i stort sett göra det mesta på insidan men fasaden skall vara intakt.. Eller så gör du som brukligt.. Sätt upp ventliationen och när du får klagomål så har den ju suttit där sen du flyttade in.. ;)..

Kattlucka i altandörren är ju en annan lösning.. Långt ifrån snygg.. Inte vidare praktisk eftersom värmen stiger..

Ring och kolla med din hyresvärd.. Beskriv den harmfulla restaureringen av fasaden som du skall genomföra.. Och att det helt enkelt inte går att leva utan ventilation.. :)

Blev ett jevla liv då granntanten slog en spik i väggen och hängde upp en blomma, så det låter inte troligt att jag får lov o borra ett hål i väggen :(

Hur går det.

Var hemma hos Stefan Mohlin i veckan hans kar är borrat på sidan. Tror att det var 40mm rör ut å avslutat vid sumpen med 25mm rör. Han sjusterade vatten nivån i ytavrinningdelen med returpumpen detta system var helt tyst. Vatten nivån inne i ytavrinningsdelen låg ovanför utloppet så inget slurp eller kluckande från detta

Väntar på delar från aquaterrashop.de och material till bänken. Har inte satt igång med borrandet än, har inte haft den tiden. Har varit svensexor, bröllop och mega fest med ICA på älvsjömässan. Men förhoppningsvis får jag tummen hur röva nästa vecka :)

/Fredrik

Postat

Köp en kylare!

Effekten som avges är ju samma som Stig sa. Fördelen med MH är att man kan plassera drossel en bit från karet (jag har 2,5m) det går inte med T5 där även armaturen blir varm. Jämför ett värmeelement på väggen mot golvvärme.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...