Gå till innehåll

Mina förslag på fiskar & djur till 1200L


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Håller på att planera upp mitt akvarie just nu.

Det började med 600L, sedan 750L, men nu är jag uppe i att göra ett 1200L. Har tagit in priser och fixat det mesta så det är planerat klart för ett 1200L väggakvarie. :)

Måtten: 250x80x60 (LxDxH)

Nu är jag dock nyfiken på att börja planera innevånare för detta akvarie.

Här är en liten önskelista på fisk som jag tror skulle bli bra i ett 1200L akvarie.

Ni får hemskt gärna kommentera, redigera, lägga till och ta bort fiskar och ge liten förklaring till det :)

Kommer ha 200-250 kg levande sten i akvariet.

- 6-8 gula kirurger

- 6-8 clownfiskar (vanliga)

- 1-2 rabbitfish

- 1-2 kopparbandad pincettfisk

- 10 st raketstjärtar (gul bakfena)

- 1-2 mandariner

- 1 bicolor

- 1 ormsjöstjärna

- 1-2 vanliga sjöstjärnor

- 100 st turbosniglar

Tack på förhand! :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker helt klart du skall satsa på mer olika kirurger.

släng i några palettkirurger också och nån vitbröstad kanske eller så =)

Sen så kan ju pinsettfisken vara knepig, med koraller & musslor, och speciellt rörmaskar har jag förstått.. så den är inte riktigt revsäker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker helt klart du skall satsa på mer olika kirurger.

släng i några palettkirurger också och nån vitbröstad kanske eller så =)

Sen så kan ju pinsettfisken vara knepig, med koraller & musslor, och speciellt rörmaskar har jag förstått.. så den är inte riktigt revsäker..

Jo, jörgen sa jag skulle ha några bruna också. Men palettkirurgerna verkar lite halvsvåra :(

vi får se vad man får tag på helt enkelt.. hmm. Något tips på någon fler enkel kirurg som finns inne ofta på lager?

Pincettfisken är inte 100 revsäker nej, men man får chansa lite så fin som den är. Käkar glasrosor gör den också :D gött.

Någon som har erfarenheter/kommentarer om pincettfisken?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jörgen sa jag skulle ha några bruna också. Men palettkirurgerna verkar lite halvsvåra :(

vi får se vad man får tag på helt enkelt.. hmm. Något tips på någon fler enkel kirurg som finns inne ofta på lager?

Paletter är väl inte så svåra om du bara kör med UV så?

Skulle helt klart kört på några plaetter =)

Annars vitbröstad som sagt, den finns väl inne ofta har jag förstått.

Xanturum som är släkt med den guls är ju också vacker.

Hursomhaver tycker jag du skall ha några olika sorters kirurger =)

Det kan dock vara fördel om du slänger i alla kirurger du tänker ha samtidigt, eftersom dom kan vara agressiv mot nya kirurger sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jörgen sa jag skulle ha några bruna också. Men palettkirurgerna verkar lite halvsvåra :(

vi får se vad man får tag på helt enkelt.. hmm. Något tips på någon fler enkel kirurg som finns inne ofta på lager?

Pincettfisken är inte 100 revsäker nej, men man får chansa lite så fin som den är. Käkar glasrosor gör den också :D gött.

Någon som har erfarenheter/kommentarer om pincettfisken?

Mvh Fredrik

tror ni menar rostratusen när ni säger pincett fiskar?

men iaf dom jag har povat och har nu kan jag säga att ingen utav dom har rört glasrosorna tyvärr.. har du bara mycket LS ska det inte vara några problem, min har tagit artemia nån enstaka gång men den växer på bredden ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paletter är väl inte så svåra om du bara kör med UV så?

Skulle helt klart kört på några plaetter =)

Annars vitbröstad som sagt, den finns väl inne ofta har jag förstått.

Xanturum som är släkt med den guls är ju också vacker.

Hursomhaver tycker jag du skall ha några olika sorters kirurger =)

Det kan dock vara fördel om du slänger i alla kirurger du tänker ha samtidigt, eftersom dom kan vara agressiv mot nya kirurger sen.

Jag har ett 25W UV tror jag det är. Vet dock inte hur många liter ett sånt räcker till?

Vitbröstad finns ofta inne, är GRYMT snygg, men dyr och stryker lätt med har jag förstått? =/

Jo, kirurgerna måste jag köpa samtidigt, men det är minst 6000 kr om dem kostar 500 kr/st ungefär..

Det har jag inte råd med nu =)

Blir senare i så fall.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 25W UV tror jag det är. Vet dock inte hur många liter ett sånt räcker till?

Vitbröstad finns ofta inne, är GRYMT snygg, men dyr och stryker lätt med har jag förstått? =/

Jo, kirurgerna måste jag köpa samtidigt, men det är minst 6000 kr om dem kostar 500 kr/st ungefär..

Det har jag inte råd med nu =)

Blir senare i så fall.

Mvh Fredrik

med min lilla erfarenhet av uv skulle jag nästan vilja säga att 25W är verkligen i underkant i 1200 liters med vitbröstade kirurger. 39W skulle passa bättre. men det finns ju dom som kör akvarium utan uv oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ni menar rostratusen när ni säger pincett fiskar?

men iaf dom jag har povat och har nu kan jag säga att ingen utav dom har rört glasrosorna tyvärr.. har du bara mycket LS ska det inte vara några problem, min har tagit artemia nån enstaka gång men den växer på bredden ändå.

Stämmer bra!

Det är den kopparbandade (som står i min lista på första inlägget) :)

Låter ju tokigt att dem inte rört glasrosorna. Dem hade ju varit trevliga att bli av med om man råkar få såna. Någon annan fisk som tar dem?

200-250 kg levande sten, är det lagom i ett 1200L ?

Kan man ha 2 st pincettfiskar då?

Har även funderat på den gula pincettfisken (Forcipiger flavissimus - Gul Pincettfisk). Den är grymt fin den med, men tror att kopparbandade passar bättre färgmässigt och är enklare än den gula. Mer revkompatibel så att säga.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med min lilla erfarenhet av uv skulle jag nästan vilja säga att 25W är verkligen i underkant i 1200 liters med vitbröstade kirurger. 39W skulle passa bättre. men det finns ju dom som kör akvarium utan uv oxå.

Det låter som det är lite i underkant ja.

Är det mer passande i så fall att skaffa ett till 25W UVC, eller ska jag sälja mitt 25W och köpa ett 39W istället?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha djur som tar glasrosor tror jag du har större möjlighet med pepparmintsräkan. Inte alla där heller tar glasrosor tyvärr. I de fall den inte tar glasrosor är det ofta andra räkor som ser ut som pepparmintsräkor.

Där ser man.

Finns det något latinskt namn på pepparmintsräkan?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på jobbet just nu och kan då inte gå i god för namnet i sin helhet. Men om du söker här i guiden så finns det en räka som heter Lysmata Wurdemanni.

Jag har själv köpt en då jag har några glasrosor som sitter hopplöst illa till. Tyvärr har den inte varit i karet så länge så jag vågar säga om den fungerar eller ej. Dock tror jag att några har försvunnit.

EDIT: Kolla denna länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11053&highlight=lysmata+wurdemanni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som det är lite i underkant ja.

Är det mer passande i så fall att skaffa ett till 25W UVC, eller ska jag sälja mitt 25W och köpa ett 39W istället?

Mvh Fredrik

svårt att säga men det blir ju mer watt och att du kan placera insugen på 2 olika ställen och det är ju ett +.

men att sälja det gamla är dumt, bättre att köpa en till 25W lr 39W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra!

Det är den kopparbandade (som står i min lista på första inlägget) :)

Låter ju tokigt att dem inte rört glasrosorna. Dem hade ju varit trevliga att bli av med om man råkar få såna. Någon annan fisk som tar dem?

200-250 kg levande sten, är det lagom i ett 1200L ?

Kan man ha 2 st pincettfiskar då?

Har även funderat på den gula pincettfisken (Forcipiger flavissimus - Gul Pincettfisk). Den är grymt fin den med, men tror att kopparbandade passar bättre färgmässigt och är enklare än den gula. Mer revkompatibel så att säga.

Mvh Fredrik

om 200-250 kg sten räcker kan jag dock inte svara på, beror ju på hur du ska bygga revet m.m. då är ska det inte vara några större problem med 2 st vd det gäller föda. det är om dom inte gillar artfränder och så, har ingen erfarenhet av 2 st etablerade. ta en av varje pincett hade jag tagit till ett 1200 kar iaf!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att säga men det blir ju mer watt och att du kan placera insugen på 2 olika ställen och det är ju ett +.

men att sälja det gamla är dumt, bättre att köpa en till 25W lr 39W

Då blir det nog att komplettera med ev ett till UVC då :)

Om jag i framtiden ska köra in några vitbröstade kirurger...

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om 200-250 kg sten räcker kan jag dock inte svara på, beror ju på hur du ska bygga revet m.m. då är ska det inte vara några större problem med 2 st vd det gäller föda. det är om dom inte gillar artfränder och så, har ingen erfarenhet av 2 st etablerade. ta en av varje pincett hade jag tagit till ett 1200 kar iaf!!

Okay!

Ta en av varje låter ju som en bra ide i alla fall. Tack för synpunkterna! :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med min lilla erfarenhet av uv skulle jag nästan vilja säga att 25W är verkligen i underkant i 1200 liters med vitbröstade kirurger. 39W skulle passa bättre. men det finns ju dom som kör akvarium utan uv oxå.

Du har så rätt men du är lite för försiktig också. 2x39w inget annat duger till ett så stort kar, tillverkarnas rekomendationer multipliceras med 2-4 ggr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fiend.. hur mycket har du tänkt att lägga ut på hela kalaset?

Vet inte :) lagom med pengar iaf..

Det som krävs för att få ett stabilt och fint kar.

Tänker inte pynta ut miljoner för att ha 100000 koraller. Dem får komma allteftersom. Fisken kommer också att köpas i etapper.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en liten önskelista på fisk som jag tror skulle bli bra i ett 1200L akvarie. Kommer ha 200-250 kg levande sten i akvariet.

Jösses. Och vi som har 240kg i vårt 1920L burk. :)

Iofs är vi på gång att öka upp med ytterligare 100kg, mest troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...