drydiver Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 Jag har idag till mitt akvarie en retur från sump som sprutar ut returvattnet åt två håll, höger/vänster ca 1-2 cm under vatten ytan. Detta skapar en bra brytning på vatten ytan för att öka syesättningen. I ena hörnet (vänstra bakre) har jag ytavrinning som leder ner i sumpen.Min tanke är att göra om rördragningen på returen till att bli ett långt rör utefter botten bakom min levandesten. Detta rör skall då ha borrade hål 3-4mm med 3-4cm mellanrum. På detta sätt duschas min sten mer samt att jag ökar cirkulationen nerifrån och upp. För övrigt har jag 2 aquabee powerhead sim sköter cirkulationen i sidled.Någon som har tankar och kommentarer på denna rördragning.naturligtvis måste jag borra ett litet hål på denna nya rördragning ganska nära vattenytan så att baksug undvikes när min returpump stannar, den drar då in luft och häverteffekten stannar.Kolla gärna på en gammal bild som visar nuvarande rördragning//Micke Citera
wrang Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 Kommer det lika mycket vatten i båda rören. Vatten har ju en benägenhet att ta den kortaste vägen först Citera
drydiver Postat 25 augusti 2006 Författare Postat 25 augusti 2006 Visst är det så, men här är det i princip lika flöde i båda pipernaMin nya tanke är att leda ner röret i ena änden av botten Citera
wrang Postat 25 augusti 2006 Postat 25 augusti 2006 ena röret eller skall du bara ha ett rör ner till botten??Blir det två rör så blir det nog även här att vattnet tar den lättaste vägen å inte ner till botten. Annars så får man ta en kran vid ytan å så sätt pressa vattnet ner.Smart iallafall att kunna blåsa bort all skit som lägger sig på botten Citera
drydiver Postat 26 augusti 2006 Författare Postat 26 augusti 2006 Jag tänkta ta bort de rör som finns idag och endast ha ett långt rör annars blir det nog som du påpekar, vatten tar alltid lättaste vägenJag lägger upp en bild som jag lite snabbt ritade i powerpoint//Micke Citera
Saxmark Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 En annan lösning om du vill ha 2 rör är ju att sätta en squid som T.. Borde generera ett jämt flöde i varje pipa.. Effektförlust i squiden dock.. Citera
MattiasN Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 har det inte varit uppe förrut och erfarenheterna har väl varit att det är väldigt svårt att få så högt flöde genom de små hålen att de fyller sitt syfte med att blåsa rent stenen? Har för mig jag har sett de erfarenheterna iallafall..... Citera
Lasse Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 För att få ett jämnt flöde i två rör måste man jobba med ett dynamiskt övertryck om man inte vill reglera med kranar. Matarröret bör vara grövre diameter än de två utgående rören. För att få en jämn matning i ett långt rör med småhål måste rörets diameter minska utåt änden. MVH Lasse Citera
greger Postat 26 augusti 2006 Postat 26 augusti 2006 jag skulle nog försöka lösa vattenflödet bakom stenarna med "breddade" nedåtriktade utblås(monterade upptill) längst med bakväggarna - enklare lösningar brukar funka bättre i längden.En scwd eller annan wavemaker gör ju också att problem med detriusansamlingar minskar Citera
drydiver Postat 26 augusti 2006 Författare Postat 26 augusti 2006 Min tanke med det hela var att skapa ett flöde som är nerifrån och upp och inte i sidled. Det i sidled sköter powerhead med en ström höger till vänster med planer på en wavemaker. Det är rätt att små hål begränsar flödet samt att man måste ha ett avsmalnande rör för att bibehålla jämtflöde.Ett annat alternativ är att börja med mindre hål och sedan öka hål diametern längre ut.//Micke Citera
Addonic Postat 27 augusti 2006 Postat 27 augusti 2006 Hör med MARHAG här på forumet. Han har nyligen byggt ett strilrör, så han kan nog komma med några bra tips. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.