Gå till innehåll

Rördragning i akvariet ideer/tips


drydiver

Rekommenderade inlägg

Jag har idag till mitt akvarie en retur från sump som sprutar ut returvattnet åt två håll, höger/vänster ca 1-2 cm under vatten ytan. Detta skapar en bra brytning på vatten ytan för att öka syesättningen. I ena hörnet (vänstra bakre) har jag ytavrinning som leder ner i sumpen.

Min tanke är att göra om rördragningen på returen till att bli ett långt rör utefter botten bakom min levandesten. Detta rör skall då ha borrade hål 3-4mm med 3-4cm mellanrum. På detta sätt duschas min sten mer samt att jag ökar cirkulationen nerifrån och upp. För övrigt har jag 2 aquabee powerhead sim sköter cirkulationen i sidled.

Någon som har tankar och kommentarer på denna rördragning.

naturligtvis måste jag borra ett litet hål på denna nya rördragning ganska nära vattenytan så att baksug undvikes när min returpump stannar, den drar då in luft och häverteffekten stannar.

Kolla gärna på en gammal bild som visar nuvarande rördragning

//Micke

post-2680-14468912949729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ena röret eller skall du bara ha ett rör ner till botten??

Blir det två rör så blir det nog även här att vattnet tar den lättaste vägen å inte ner till botten. Annars så får man ta en kran vid ytan å så sätt pressa vattnet ner.

Smart iallafall att kunna blåsa bort all skit som lägger sig på botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få ett jämnt flöde i två rör måste man jobba med ett dynamiskt övertryck om man inte vill reglera med kranar. Matarröret bör vara grövre diameter än de två utgående rören. För att få en jämn matning i ett långt rör med småhål måste rörets diameter minska utåt änden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle nog försöka lösa vattenflödet bakom stenarna med "breddade" nedåtriktade utblås(monterade upptill) längst med bakväggarna - enklare lösningar brukar funka bättre i längden.

En scwd eller annan wavemaker gör ju också att problem med detriusansamlingar minskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke med det hela var att skapa ett flöde som är nerifrån och upp och inte i sidled. Det i sidled sköter powerhead med en ström höger till vänster med planer på en wavemaker.

Det är rätt att små hål begränsar flödet samt att man måste ha ett avsmalnande rör för att bibehålla jämtflöde.

Ett annat alternativ är att börja med mindre hål och sedan öka hål diametern längre ut.

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...