Gå till innehåll

Ati T5


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

Hej Fredrik

Beställde min från Aquapro2000 och jag tycker de har varit bra och tar lite plats, skapar lite värme och har fläktar som reglerar tempen och därmed ökar effekten. Enda dåliga är de plastdelar som används för att ta loss rören lätt går sönder (går att byta rören ändå men krångligt). Min 6x54w tänds med två rör och sedan fyra.

Kan rekommenderas och jag tycker att ATI växer fram mer och mer som ett kvalitetsmärke.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ett alternativ på samma tema -finns även med 6 rör, FaunaMarin Solaris

Ser ju ut nästan precis som ATI:s Sunpower.

Någon aning om prisbilden?

Tror Sunpower låg på €350 komplett med 6st lysrör och ATI:s reflektorer, 54W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen: De fläktarna som sitter på, är de igång hela tiden (?) eller bara vid viss värme? Låter de mkt?

8 x 80 W borde väl funka för ett Percula 120, de är ju iofs ganska djupa...

De är igång hela tiden (om du vill) men inställningsbara, låter inte så mycket om man inte drar på för fullt men det har jag inte behövt.

Hur många liter är karet på, runt 450L? Folk brukar säga att det inte går att ha T5 till djupare kar och detta stämmer kanske om vattnet är djupare än 60cm och man insisterar på att ha sps på botten men det tror jag inte många med lite djupare kar har i praktiken. Vilka mått har karet? Tror du skulle klara dig utmärkt med 8x80w (jag har en mussla på 60cm djup och det är inga problem).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen: De fläktarna som sitter på, är de igång hela tiden (?) eller bara vid viss värme? Låter de mkt?

8 x 80 W borde väl funka för ett Percula 120, de är ju iofs ganska djupa...

Men ett Percula är väll bara 120cm långt va då passar ju 54watts bättre över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är nog på runt 60-65 cm djupt... i nuläget har jag 2 x 150 w och två T8 actinic, men jag tycker att det ljuset är för klent... och lite för koncentrerat. Jag måste trycka upp alla mina SPS och musslor så högt upp det bara går. Tycker att det känns för klent ljus vid botten för mina fungior exempelvis. Alternativet är en Aqua Medic NG 250 w men då får man ju problem med värme så att man måste ha armaturen så högt upp och dessutom får man antagligen en högre elräkning (?).

Några andra tips på belysning? Ati är ju grymt snygga...

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik.

Varför tvekar du då ;)

Kör med en 8ggr 54watt

Antingen Funamarins eller ATI`s

ATI T5 Powermodul mit aktiver Lüftung - 8x 54 Watt, Abmessungen: (L x B x H) 118 x 44 x 5,2 cm

06powermodul-gesamt.jpg

ATI Powermodul 6x54 Watt - Aquasunlight NG 2x150 Watt HQI / 4x54 Watt T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! Där är ju precis en jämförelse mellan de bägge jag väljer mellan! TACK!

Nu är ju dessa karen rätt grunda men ändå...

Tycker ni inte att NG:n sitter lite väl nära ytan? Borde bli ruggigt varmt...

Ngn som är elkunnig som vet om det i elkostnad blir dyrare men T än med MH? Finns säkert en tråd om detta men om ngn har ett snabbt svar så.

Wrang: Tack för all hjälp du kommer med! Nu lutar det åt Ati 8 x 54...nu gäller det bara att våga beställa från Tyskland...

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag var oxså ute efter detta med hjämförelse mellan t5 och Mh men ingen som kunde hjälpa mig med detta men watt är det samma för t5 och Mh men driften vet jag inte.

Mina lampor sitter ca 35cm ovan vattenytan men sedan med t5 armaturen så får jag se vad det bästa verkar vara men de skrivs olika med T5 men mellan 10-20cm är väll en rekomendation över lag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ett Percula är väll bara 120cm långt va då passar ju 54watts bättre över

Jaså det är därifrån namnet kommer? Då är det som Wrang säger att 54w gäller, armaturen är då 117,5 cm lång.

Otroligt kar som visar att det går utmärkt att ha sps på lite djup även under T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er med mindre krav på utseende så verkar den här vara otroligt prisvärd:

Aqua Connect Lumimaster 4x80W

Finns även 54W och mindre - €219 inklusive reflektorer!

Otroligt lik ATI:s att man nästan funderar på om någon kopierat den andre?

ATI:s Sunpower 6x80W ligger på €299 från AquaPro2000, dock verkar det vara utan reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att se att det finns fina kar med T5 armaturer. Det finns vissa på forumet som tycker att T5 är kass gentemot MH. Tycka får man göra som man vill men ibland låter det som det är vetenskapligt bevisat att man måste ha MH om man vill ha koraller eller anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...