Gå till innehåll

Rengöra sand?


burton666

Rekommenderade inlägg

Hej, jag började förbereda mitt första akvarium igår men misstänker att jag kanske gick fram för fort. Jag hade köpt några säckar akvariegrus samt något medel som skulle ta bort allt olämpligt som följde med kranvattnet. Så jag hällde i allt grus direkt i akvariet utan att skölja av det innan, var det ett stort misstag?

Sedan fyllde jag på med vatten och hällde i medlet och satt dit pumpen "Rena Filstar xP3"

Jag har haft igång pumpen hela natten men vattnet är fortfarande gröngrumligt. Kommer pumpen att filtrera bort allting så småningom? eller är det bara att tömma ut och börja om?

/Cliff

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja om från början med en bra bok och lite mer läsande här inne för att lära dig lite mer innan du startar upp ett akvarie. Vanligt grus passar och inte flera säckar heller om du inte väljer rätt sorts sand/grus. (Korallsand/grus,aragonitesand t.ex)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, jag var väldigt otydlig. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att jag inte har tillräcklig kunskap eller ekonomi för att börja med ett saltvattensakvarium. Så jag tänkte börja med ett vanligt sötvattensakvarium tills jag har satt mig in lite bättre.

Jag trodde inte att det skillde så mycket mellan söt och saltvattensakvarium när det gällde att fylla på med grus och vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt inte detta avskräcka dig, utan ta och köp en bok om denna underbaraq hobby, tex https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=3 och läs igenom den. Ta sedan din tid att gå in här på guiden och läs i trådar så ofta du kan. Till slut kommer du att upptäcka att det nog inte är så vårt ändå, och då kommer du att vilja starta ditt saltkar igen. :) Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...