acuario Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W. Citera
Draedon Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 när min mh pajade så hade jag en sarcophyton under 2x30w T8 med reflektorer (dock var burken endast 30cm hög och den satt rätt så nära rören) och den verkade klara sig skapligt. Citera
stigigemla Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Jag undrar om inte Jaken haft en under mini ljus?? Citera
Saxmark Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Min sarcophyton skickar ut sina soxanteller/polyper när taklampan är tänd.. Sitter en 25W:are i den.. Vet dock inte om jag skulle vilja köra med den i längden.. Citera
Lasse Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W.Har en på ca 20 cm djup under kompaktrör 36 watt 14000 K. Växer som jag tycker väldigt bra. Gick från början under 11 watt 6500K på ca 10 cm djup och hade alla polyper ute. Den växer dock bättre nuMVH Lasse Citera
Jaken Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Jag undrar om inte Jaken haft en under mini ljus??Japp, jag har väll vad man i det här sällskapet kan kalla minimal belysning.3 * 36 watt T8.Karet är 60 högt och proppat med olika mjukkoraller bland annat några varianter Sarcophyton som växer på. Skillnaden när de går i min klena belysning är att de sträcker ut polyperna maximalt vilket de inte behöver göra i kar med mer belysning.Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W.Om det skulle funka under 2*18 vet jag inte. Det är väll bara att prova, funkar det inte får du väll ta tillbaka dom Jörgen. Mjukkoraller dör ju inte lika snabbt och oväntat som stenkoraller om något är galet. Citera
acuario Postat 28 augusti 2006 Författare Postat 28 augusti 2006 Jag tar med en till han så får vi testa. Tack för alla svar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.