Gå till innehåll

ljusbehov sarcophyton?


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W.

Har en på ca 20 cm djup under kompaktrör 36 watt 14000 K. Växer som jag tycker väldigt bra. Gick från början under 11 watt 6500K på ca 10 cm djup och hade alla polyper ute. Den växer dock bättre nu

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om inte Jaken haft en under mini ljus??

Japp, jag har väll vad man i det här sällskapet kan kalla minimal belysning.

3 * 36 watt T8.

Karet är 60 högt och proppat med olika mjukkoraller bland annat några varianter Sarcophyton som växer på. Skillnaden när de går i min klena belysning är att de sträcker ut polyperna maximalt vilket de inte behöver göra i kar med mer belysning.

Jag vet att sarcophyton klarar låg belysning men hur låg? Klarar de sig t.ex under så låg belysning som 2x15w T8? Jag har en vän med ett litet kar utan koraller och han har just nu bara denna belysning och jag skulle vilja ge han en litet sarco bebis men är tveksam över 30W.

Om det skulle funka under 2*18 vet jag inte. Det är väll bara att prova, funkar det inte får du väll ta tillbaka dom Jörgen. Mjukkoraller dör ju inte lika snabbt och oväntat som stenkoraller om något är galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...