Gå till innehåll

Vecton


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare frågat om vad som är en lämplig genomströmning genom mitt Vecton UVc på 25W i mitt 540 liters.

Fick som svar av någon att denna använde en vanlig Maxijet på 1000 l/h

Tänkte höra om ni tror det räcker med 600 l/h.

Har mitt ytterfilter som jag skall köra rowaphos och kol i, och tänkte att jag kanske även kunde mata Uvn med detta?

eller är det för klent? tänkte då sparar jag ju in en pump.

Och då till frågan, som det ser ut så är in och utloppen på uv större än utloppet på ytterfiltret, finns det nå kopplingar för att trä en större slang på ett mindre hål eller vice versa? :P

Eller skall jag investera i ytterligare en pump bara för att mata UV med, eller finns det någon 3:e lösing?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ jag hade förut var att koppla en av cirkpumparna i akvariet genom uvn, för då behålkler jag ju ändå den cirkulationen i karet, men då måste jaqg ju ha UV synlig :/

En annan vore väl att dra ytvattnet direkt från ena utloppet på överinningsboxen genom uvt?

Det är ju 2 rör på boxen, och cirkulationen genom sumpen kommer ligga på ca 2500 liter i timmen, vilket borde göra att varje rör sväljer va 1200 l/h ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips. Läs vad tillverkaren rekomenderar!

http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/vecton-uv.asp

Vecton UV25 - 25 watt UV suitable for tanks of up to 125 UK/150 US gallons (570 litres) with a maximum flow rate of 375 UK/445 US gallons/1700 litres per hour.

Det finns säkerligen bättre info än den som jag hittade efter en sekunds letande, för det som orkar dra tummen ur.

Tryckhöjden på en maxijet är säkerligen piss. Så beroende på hur du placerar ditt UV så får du säkerligen bra mycket mindre än 1000 liter i timmen genom det.

Ett ytterfilter som pumpar 600 liter/h lär vara ännu mindre genomflöde.

Jag röstar för inget av förslagen. Varianten med boxen låter bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte uvt fungerar sämre om du har en klenare pump, det är bara om man har för hög genomströmning som parasiter etc. inte hinner förstöras i ljuset!

men kapaciteten blir ju högre med en så stark pump som möjligt inom gränserna för uvt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips. Läs vad tillverkaren rekomenderar!

http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/vecton-uv.asp

Vecton UV25 - 25 watt UV suitable for tanks of up to 125 UK/150 US gallons (570 litres) with a maximum flow rate of 375 UK/445 US gallons/1700 litres per hour.

Det finns säkerligen bättre info än den som jag hittade efter en sekunds letande, för det som orkar dra tummen ur.

Tycket nästan du hade lite väl otrevlig ton där.

Jag har faktiskt letat runt på flera stället efter en angivelse om hur mycket vatten den vill ha.

Jag hittade på tillverkarens sida exakt samma text som du klistrade in.

Där framkommer MAX genomströmningen. jag är ute efterMIN genomsträmningen.

Så nästa gång, snälla förutsätt inte att folk inte ens har försökt kolla upp info.

Nu hittade jag inte det info jag sökte och bad därför ödmjukt här om hjälp, och förväntar mig att få lika ödmjuka svar.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte uvt fungerar sämre om du har en klenare pump, det är bara om man har för hög genomströmning som parasiter etc. inte hinner förstöras i ljuset!

men kapaciteten blir ju högre med en så stark pump som möjligt inom gränserna för uvt...

ne det var det jag tänkte först.. det måste ju va bättre ha för svag än för stark pump.

Vad kan hända om den är för svag?

Men sen har jag fått indikationer på att man inte alls skall ha den i sumpen för att dom flesta parasiter uppehåller si i huvudkaret där det är som minst cirkulation, så det blir nog satsa på en Maxijet i karet ändå! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ne det var det jag tänkte först.. det måste ju va bättre ha för svag än för stark pump.

Vad kan hända om den är för svag?

Men sen har jag fått indikationer på att man inte alls skall ha den i sumpen för att dom flesta parasiter uppehåller si i huvudkaret där det är som minst cirkulation, så det blir nog satsa på en Maxijet i karet ändå! =)

jag tror att om den är för svag blir det för lite vatten av de 500liter du har i akvariet som passerar uvt för att få en bra effekt!

t.ex. så är vectons 8w uv anpassat för 680l/h som maxflöde och då rekommenderar dem den till ett akvarium på max 230liter... strålningseffekten (vid optimal genomströmning) är densamma i alla uv-filter bara genomströmningskapaciteten som varierar!

angående placering har jag läst andra diskussioner om det och det verkar vara lika många som har den i sumpen som i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett svagt minne av att dom rekomenderar att akvariets volym ska passera UV´t tre gånger i timmen för optimal funktion (dock inte högre flöde en maxflödet). Dina 600L/h funkar nog men ger dock ett sämre resultat om jag mins rätt.

Det blev en anan returpump än tänkt. blev en Aquabee 2000 l/h.

Men bortfall från tryckhöjden samt att UV bromsar upp och sista kröken ner i akvariet så blir det kanske en bra genomsträmning att ta den genom returpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en bra ide? att koppla returpumpen genom UV?

Borde bli kanske 1500 l/h genom och det är enligt rekomendation.

Finns det nån nackdel med detta? annat än att UV tar bort en del av kapasiteten på returpumpen, men frågan är om jag behöäver mer cirk genom sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bättre att ha UV före skummare än efter. Kolla inlägg av BAminoff så ser du ett exempel.

Och allt eventuellt slam som kläggar igen UV:ts kanaler?

Tittar man på Pentair Aquatics Lifegard UV så anser dom att man ska UV:t absolut sist i kedjan, till och med efter aktivt kol och sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...