Gå till innehåll

Bänk gjord av fyrkantsprofil stål


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Någon som har några bra bilder på bänkar som är gjorda av fyrkants profil.

Tänker bygga en ny bänk och vill se hur dom har satt benen som håller den övre ramen och om man behöver något mitt stag.

stålet är 40*40 med en tjoklek på 5mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle laggt den tvärgående profilen under själva ramen och i botten på dessa ben så sätter du in tex M12 mutter. Svetsar fast dessa och sedan sätter in en M12 bult så kan man sjustera lätt

Hur långt är karet du skall bygga denna för. Vet man detta så är det lättare och veta om man behöver nått mittenstag ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mittstag rekomenderas! ska du köra utan mittstag så måste du gå upp betydligt i böjmotstånd (fyrkantsrörets höjd och tjocklek). Hur många liter är karet på?

Om du kan vänta en vecka så kan jag räkna på hur grov den måste vara för att klara ett avstånd på 1400mm, Min grova uppskattning mellan tummen och pekfingret är att det bör ligga någonstans runt 80x50x4.

/konstruktörn´

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag testade med ett överliggande rör som är 100x40x6,3.

Det gick betydligt bättre, spänningen sjönk. och nedböjningen på mitten blev en knapp milimeter. hur mycket nedböjning man ska tillåta på mitten vet jag inte riktigt, jag gissar på att det ligger mellan 0.5-1mm.

Så jag rekomenderar att du gör din överliggare med minst med ett rör som är 100x40x6,3, eller motsvarande böjmotstånd.

post-822-14468913008958_thumb.jpg

post-822-14468913009099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker der märkvärdigt stor nedböjning. Jag har två tvåhundraliters sötkar vilande på 145X45 träläkt med en spännvidd på två mm. Det sjunker max 2 mm på mitten.

Du har delat på vikten antar jag så att uppskattningsvis 900 Kg går hälften fram eller bak och räknat på en belstning av ungefär 28 Kg per dm?

Akvarieaffären här i Växjö hade en stålställning med 2 600 liters över varann.

På stålbalkarna låg en spånskiva och över den 2 cm frigolit. Jag har inget minne av att jag såg någon nedböjning. Dimension gissningsvis 50x30 och godstjocklek obekant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är gjort i Catia V4 Ansolid/GPS. avståndet mellan benen är 1520mm

Stig, vilket typ av lastfall man har är mycket avgörande för dimentionen på balken. Lastfallet jag har räknat på är nästan det sämsta tänkbara. I och med att balken kan böja sig i ändarna. Skulle man ha flera ben med samma avstånd skulle lastfallet bli betydligt bättre för att balken inte kan röra sig fritt i bägge ändar. Avståndet mellan benen har stor betydelse för spänningen i balken.

Om du ger mig måtten på ditt sötvattenskar så kan jag göra ett försök och räkna ut hur mycket din träregel har böjt sig, fast trä är ganska lurigt att räkna på då emodulen skiftar beroende på hur trät har växt. Plus att det kan vara krokigt från början.

Men det vore kul om det blev 2mm

Exakt vilka parametrar jag har lagt in i modellen tar jag helst via telefon om det är någon som är intresserad, det är en förenklad modell och dom skulle lätt kunna misstolkas av ett otränat öga, men jag anser att dom är fullt rimliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...