Gå till innehåll

tips på fisk!


Draedon

Rekommenderade inlägg

En polare ringde precis och sa att han skulle förbi JR imorgon, han undrade om jag skulle ha något. Klart jag ska ha något, men vad? :)

burken är på 105l, ca 30-40kg LS och förtillfället bor det 2 ocellaris, 1 six-line wrasse, 1 eldräka samt en städpatrull bestående av 1 blå eremit och ca 10 st. blandade sniglar.

koraller har jag så det räcker och blir över så jag är lite sugen på en till fisk.

men vad kan man tänkas köpa? en liten och fredlig fisk... funderar på en bicolor blennid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En polare ringde precis och sa att han skulle förbi JR imorgon, han undrade om jag skulle ha något. Klart jag ska ha något, men vad? :)

burken är på 105l, ca 30-40kg LS och förtillfället bor det 2 ocellaris, 1 six-line wrasse, 1 eldräka samt en städpatrull bestående av 1 blå eremit och ca 10 st. blandade sniglar.

Är det inte dags att fixa större burk? 30-40kg LS i en 105:a låter trångt, speciellt då du har koraller och sånt också. :)

Tycker du borde köpa dig nån eller några Mithrax-krabbor av dom, dom hade rätt fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blå djävul, en av mina favoriter. Är ditt kar väl inkört och har massa smådjur så kan du kanske prova med en mandarin. Fast dom kan vara lite känsliga med maten i små kar för dom brukar bara äta levande föda i början.

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=32

https://www.saltvattensguiden.se//index.php/?option=content&task=view&id=79

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blå jävul skulle jag inte rekommendera då den är aggresiv o kommer börja jaga runt allt o alla. Sen kommer eventuellt din wrasse att jaga en nykomling o döda den (har hänt mig) då den har etablerat sitt revir. Ska du köpa mer fisk så flytta om alla stenar (göra rent samtidigt) o sen introducera den nya fisken.

Själv kan jag rekommendera green chromis, billig och visar sig hela tiden (efter den aklimatiserat sig) och är en snäll fisk. Förslagsvis köp två så blir den mindre stressad då den har en polare o hänga med.

Har du alger? salaris, algätare, är en blenid som har mycket personlighet, ser inte så fin ut som en biocolor men äter desto mer alger!

Lycka till o säg vad det blir!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte dags att fixa större burk? 30-40kg LS i en 105:a låter trångt, speciellt då du har koraller och sånt också. :)

Tycker du borde köpa dig nån eller några Mithrax-krabbor av dom, dom hade rätt fina.

hade 60kg som mest. ;)

håller på för fullt att ställa i ordning en burk på 360l med sump, så lite större blir det iaf.

en krabba vore kul faktiskt.. mithrax ställer väl inte till med sattyg?

Blå djävul, en av mina favoriter. Är ditt kar väl inkört och har massa smådjur så kan du kanske prova med en mandarin. Fast dom kan vara lite känsliga med maten i små kar för dom brukar bara äta levande föda i början.

En mandarin står faktiskt på önskelistan, mitt kar är ganska ordentligt inkörd. Kollar man på stenen är det fullt i smådjur som kutar omkring.. men dom kan ta annan mat när dom väl har acklimatiserat sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en krabba vore kul faktiskt.. mithrax ställer väl inte till med sattyg?

Njae, för mig välte den en o-limmad SPS så den föll ner över en ricordea anemon -> "instant death" för SPS:en. Har korallskelettet kvar som minne. :ler:

För övrigt är det ungefär som turbosar, se till att prylarna sitter fast i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en häftig fisk som är rätt lugn tycker jag du ska titta på en Decora eller magnifika. Jag tycker i alla fall att de kan vara häftiga med sin ryggfena. Normalt är de inte så tuffa så de jagar i väg andra fiskar. Min är i och för sig ett undantag då den jagar i väg kirurgerna.

Berätta vad det blir!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blå jävul skulle jag inte rekommendera då den är aggresiv o kommer börja jaga runt allt o alla. Sen kommer eventuellt din wrasse att jaga en nykomling o döda den (har hänt mig) då den har etablerat sitt revir. Ska du köpa mer fisk så flytta om alla stenar (göra rent samtidigt) o sen introducera den nya fisken.

Själv kan jag rekommendera green chromis, billig och visar sig hela tiden (efter den aklimatiserat sig) och är en snäll fisk. Förslagsvis köp två så blir den mindre stressad då den har en polare o hänga med.

Har du alger? salaris, algätare, är en blenid som har mycket personlighet, ser inte så fin ut som en biocolor men äter desto mer alger!

Lycka till o säg vad det blir!

Dave

vill bara varna lite för att flytta runt stenar,det kan orsaka krasch,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill bara varna lite för att flytta runt stenar,det kan orsaka krasch,

mm, jag är medveten om vad som händer/kan hända vid en större ommöblering och det är inget jag kommer göra...

ang fiskvalet så lutar det åt en liten mandarin.. har som sagt 30-40kg ls och burken är väl hyggligt inkörd, skulle den börja bli mager så får den flytta upp en våning till min kusins burk (420l ~90-100kg ls och det har varit igång i flera år).

blir nog även en liten krabba trots att jag är livrädd för dem :)

off topic: fiskade krabba med farsgubben på västkusten när jag var mindre, och det blev många nyp från de små asen.. och många skratt från farsan.. tror det är därför jag inte gillar dem :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...