Gå till innehåll

Fiskmat på ICA?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Jag måste bara få tråga en dum fråga..

Ni babblar ibland om att man kan köpa räkor på ica å ge till firrarna i tanken.

Men vilka jäkla räkor äre ni pratar om? :)

Finns ju stora, små, frysta, inladga, osakalade, skalade osv.

Vad ska jag köpa egentligen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efteråt kändes det rätt konstigt att man precis delat en pizza med en anemon! :skrattar:

Haha.

Det där skrattet behövde jag. :ler:

När jag hade sötvattens (rov-malawi bland annat) så slängde jag i 1-2 oskalade räkor. Då fick dom genast lite "jobb" för att få ut det godaste, plus att "renhållarna" i burken fick sin beskärda del när skräpet for ner till botten.

Vad säger krabbor, eremiter och dylikt om t.ex räkskal och annat som lägger sig på botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar göra frysfoder,då mixar jag räkor med skal,nori-alger vitlök,lite bra torrfoder,sen lägger jag smeten i en plastpåse,och plattar ut den,och sen i frysen,

anledningen till att jag använder räkor med skal,är att jag tror att detta är bra för

deras matsmältning(jag är kock,så det är väl en yrkessjukdom att tänka extra på innehållet i maten) har du rovfiskar,typ drakfisk,tror jag det är extra viktigt att mata

med skal,annars tror jag inte det har så stor betydelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar göra frysfoder,då mixar jag räkor med skal,nori-alger vitlök,lite bra torrfoder,sen lägger jag smeten i en plastpåse,och plattar ut den,och sen i frysen,

anledningen till att jag använder räkor med skal,är att jag tror att detta är bra för

deras matsmältning(jag är kock,så det är väl en yrkessjukdom att tänka extra på innehållet i maten) har du rovfiskar,typ drakfisk,tror jag det är extra viktigt att mata

med skal,annars tror jag inte det har så stor betydelse

Passa denna föda till alla saltvattenfiskar? hur dosserar du?

Ger du någon annan föda också? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,i och med det är både fisk o grönfoder i så äter alla det,torrfodret blandar jag i för vitaminernas skull,vid matning bryter jag av små bitar av blocket,se bara till att få blocket ganska tunt när du fryser det,typ som dom du köper hos zoo-butiken,sedan kan du ju tillaga efter fisktyp,har du mycket kirurger kan man ta i mer grönt,tex, det är

kul att prova sig fram

jag matar omväxlande ibland torrfoder ibland fryst, ibland mysis ibland kläcker jag artemia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra mix kan ni testa om ni vill...

Färsk spenat, räkor(hela),spirulina(flingor) och sedan kan man köpa vitaminer till fåglar i flaska hos de flesta djuraffärer. De innehåller a,b,c,d och e vitamin.. Blanda allt i en mixer och frys sedan in allt i tunna flak... Det blir vanligtvis ganska mycket... Grymt bra till alla typer av fiskar.... OBS, skummaren brukar behöva tvättas efter matning!!!!! Annars som jag sagt i forum tidigare... Köp babyspenat i påse i din mataffär, bind ihop ett par stycken med sytråd. Bind fast dem i små knippen runt levande sten och placera ut i akvariet.. Fiskarna brukar bli tokiga i det.. Mycket bra om man har kirurger, kejsare eller fjärilar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkmixen har ett lågt näringsvärde för saltvattensfisk. Dessutom innehåller den för litet fett.

Jag gör min mix såhär:

0,5 Kg räkor med skal

1 laxfilébit (150gram) för att få fett i maten

200 gram Alaska pollack

1 förpackning Norialger

100 gram musslor för att få andra proteiner men musslorna innehåller också silkat så de kan man utesluta.

1 rågad tesked spirulina

1 struken tesked astaxantin

En halv kryddpåse askorbinsyra

Jag vet att somliga tror att saltvattensfisk inte behöver färgtillsatser men de stora clownfiskodlarna använder det och en del fiskar speciellt Gramma och Pseudochromisarter är kända för att tappa färg när de blir gamla.

Fetthalten är egentligen för låg i detta recept också men skummaren slutar jobba en stund med den och med större mängd lax tar det ännu längre tid för den att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkmixen har ett lågt näringsvärde för saltvattensfisk. Dessutom innehåller den för litet fett.

Jag gör min mix såhär:

0,5 Kg räkor med skal

1 laxfilébit (150gram) för att få fett i maten

200 gram Alaska pollack

1 förpackning Norialger

100 gram musslor för att få andra proteiner men musslorna innehåller också silkat så de kan man utesluta.

1 rågad tesked spirulina

1 struken tesked astaxantin

En halv kryddpåse askorbinsyra

Jag vet att somliga tror att saltvattensfisk inte behöver färgtillsatser men de stora clownfiskodlarna använder det och en del fiskar speciellt Gramma och Pseudochromisarter är kända för att tappa färg när de blir gamla.

Fetthalten är egentligen för låg i detta recept också men skummaren slutar jobba en stund med den och med större mängd lax tar det ännu längre tid för den att komma igång.

Blir till att göra egen mat tror jag:)

Någon annan som också har något bra recept?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för övrigt testat makrill för saltvatten också. Den smakar tydligen också litet skumt. Speciellt det bruna köttet var många tveksamma till. Annars har den ju ganska lagom fetthalt. Hoki fastnar i min köttkvarn så det är inte heller någon höjdare.

men visst är det kul att prova olika mixer,jag blandade caulerpa i en mix,den är kirurgerna tokiga i,men jag vågar inte mata för ofta med detta,eftersom det antagligen

innehåller en del nitrat fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Finland är det möjligt ( finns i all större butiker) att köpa rå & frys "frutti di mare" kostar lite mera än vanligt mat men billigare än fisk mat. Lätt att laga fisk mat.

är det den blandningen med musslor bläckfisk o räkor mm,så har jag använt denna mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu gör ju inte jag min egen fiskmat - men om jag hade gjort det så hade jag blandat in innehållet i några kapslar Omega 3. Då höjer jag fetthalten och får med de fettsyror som är viktiga för fisk nämligen HUFA (Highly Unsaturated Fatty Acid)

MVH Lasse

Edit

Och vitlök givetvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu gör ju inte jag min egen fiskmat - men om jag hade gjort det så hade jag blandat in innehållet i några kapslar Omega 3. Då höjer jag fetthalten och får med de fettsyror som är viktiga för fisk nämligen HUFA (Highly Unsaturated Fatty Acid)

MVH Lasse

Edit

Och vitlök givetvis.

Det går bra alltså, sån där vanlig hälsokostsort? Är det samma som används i fiskodlingar m.a.o?

Vad tror du om att att droppa lite omega-3 i levande föda strax innan det går i karet?

Finns risk för överdosering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkmixen har ett lågt näringsvärde för saltvattensfisk. Dessutom innehåller den för litet fett.

Jag gör min mix såhär:

0,5 Kg räkor med skal

1 laxfilébit (150gram) för att få fett i maten

200 gram Alaska pollack

1 förpackning Norialger

100 gram musslor för att få andra proteiner men musslorna innehåller också silkat så de kan man utesluta.

1 rågad tesked spirulina

1 struken tesked astaxantin

En halv kryddpåse askorbinsyra

Jag vet att somliga tror att saltvattensfisk inte behöver färgtillsatser men de stora clownfiskodlarna använder det och en del fiskar speciellt Gramma och Pseudochromisarter är kända för att tappa färg när de blir gamla.

Fetthalten är egentligen för låg i detta recept också men skummaren slutar jobba en stund med den och med större mängd lax tar det ännu längre tid för den att komma igång.

Nu kanske jag kommer med lite dumma frågor, men som sagt e ju nybörjare inom saltvatten:smiley9:

1. Vad är alaska pollack?

2. Vad är spirulina?

3. Vad är astaxantin?

4. Och varför har man i askorbinsyra?

5. Var köper man dessa indigrienser?

Och sista frågan!

6. Den här blandningen funkar den till det mästa i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alaska pollack (stavas pollock på engelska) är stillahavets motsvarighet till vår torsk.

Finns i paket om 400 gram i varje livsmedelshall.

Spirulina är en cyanobakterie som odlas i stor mängd. Den har ett mycket stort innehåll av spårämnen som gör att fiskar färgar ut bättre, framför allt i blått och grönt genom att överflödiga spårämnen utsöndras i fjällen och bildar där färgämnen.

Astaxantin är ett preparat som framställs av rödalger och är mycket rikt på karotener och förstadium till dem. Hjälper till att bilda röd till orange färg hos fiskar.

Askorbinsyra = C- vitamin. Fungerar också som konserveringsmedel i viss mån.

Och sista frågan: Jag har använt detta som huvudfoder i två år nu utan att märka av några särskilda problem. Fiskar och räkor leker, rommen kläcks och i alla fall Banggaiynglen växer och mår bra.

Spirulina har funnits i hälsokostaffärer och somliga säljer det fortfarande trots att det är förbjudet som kosttillskott för människor på grund av för mycket tungmetaller.

Annars så finns spirulina och astaxantin i några välsorterade akvarieaffärer t.ex akvarielagret i Bromma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...