rafik Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 hlälp med röda kalk alger!Hur kan jag ta bort de.De äe överallthjelp!!!! Citera
crille Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 säker på att det är kalkalger,så det inte är cyano Citera
Capote Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Har du kalkalger så var glad inte ledsen. Skrapa bort från rutan du tittar in igenom bara... Citera
rafik Postat 2 september 2006 Författare Postat 2 september 2006 hlälp med röda kalk alger!Hur kan jag ta bort de.De äe överallthjelp!!!!bruna alger då vad ska jag göra med de, jag har 375l akvarium och 2st T-5 rör 54w.Kanske behäver HQI Citera
Capote Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Är burken nystartad?De bruna kan vara kiselalger. De försvinner med lite tålamod av sig själv i en nystartad burk annars använd någon form av silikatremover.Sök på SG finns massor med info om detta. Som Crille skriver är de röda verkligen kalkalger eller kan det vara cyano. Citera
Sillen Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 .... Som Crille skriver är de röda verkligen kalkalger eller kan det vara cyano.Hur ser man skillnad på dem? Citera
Capote Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Cyano är mjuk och växer som en matta ovan. Kan bli kanska tjock och går ofta att lossa i stora bitar. Den är oftas mörkt röd. Skiljer sig ganska mycket från röda kalkalger men för en som nyss börjat med saltvatten kan det vara svårt att avgöra för man har inga referenser. Enklaste sättet att kolla är att borsta lite på en fläck. Lossar den så är det cyano, sitter den så är det förmodligen kalgalg.Kalkalger växer inte heller på t.ex. detrius vilket cyano gärna gör. Citera
Sillen Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Tack!Då är jag inte orolig för mitt sitter som berget och växer inte på detrius! Citera
jonasroman Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 kalkalger är bra! Dom ska inte bort pgr av:1)Snygga, revbildande, är ju i princip som levande sten2)Konkurerar ut "fula" alger såsom trådalger etc3)Är ett tecken på god balans mellan calcium, ph, o karbonattillgångkalkalger är de bästa kvittot på att akvariet är i fin balans, o så länge dessa växer får man aldrig ngr större problem med missprydande alger av annat slag./Jonas R Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.