Gå till innehåll

Osmos och delat badrum?


marcuspajp

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag håller på att planera mitt första saltkar. Jag har köpt en skummare och sålt mina sötvattensfiskar och tänkte använda pengarna på en osmosanläggning.

Problemet jag har är att jag delar badrum och kök med andra och jag får inte göra några permanenta installationer där. I badrummet finns det dessutom ingen kallvattenkran. I köket har vi en, men där sitter det en diskmaskin som jag inte får koppla bort för akvariets skull... Dessutom är det runt 20m till där karet ska stå och parkett på vägen där jag inte kan spilla vatten eller ha slangar med kallt vatten i över. Tvättstugan är bättre ur det perspektivet, men det sitter en tvättmaskin på den kranen. Om jag ska ha en osmos där får jag smyga loss tvättmaskinen och använda osmosen när ingen annan är hemma och det är inte så kul heller.

Finns det ingen RO-enhet som är anpassad till att ha bakom en blandare? Eller är enda sättet att köpa nån form av tryckpump? Jag antar att det skulle funka.

Jag ska iofs köra FO så jag kan nog skippa osmos utan att fiskarna tar nån direkt skada, men det känns ändå värt det för att slippa alger och så.

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade själv att sätta anslutningen på kranen till badkaret men fick rekommendationer att inte sätta den där utan på själva kalvattenröret direkt.

Oavsett om man gör endast fiskar eller blandat så är Osmos alltid en bra investering för att just få bort näringsämnena i kranvattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en kran till tvättmaskin tål lite tryck på utloppssidan så det är ingen fara att sätta ett t-stycke där. Det är betydligt smidigare än att ta bort och skifta för osmosen.

Badkars blandare, tvättställsblandare, diskbänksblandare ska aldrig ha tryck på utloppssidan. Dom är inte byggda för det. Det kan gå i undantagsfall. Och det fins ingen försäkring som täcker en sådan modifering ifall det skulle gå snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en kran till tvättmaskin tål lite tryck på utloppssidan så det är ingen fara att sätta ett t-stycke där. Det är betydligt smidigare än att ta bort och skifta för osmosen.

Badkars blandare, tvättställsblandare, diskbänksblandare ska aldrig ha tryck på utloppssidan. Dom är inte byggda för det. Det kan gå i undantagsfall. Och det fins ingen försäkring som täcker en sådan modifering ifall det skulle gå snett.

detta är klart oroväckande läsning då jag själv har den på badkarskranen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kopplat in min med en t-koppling på kranen till tvättmaskinen, hade den tidigare i badrummet kopplad till blandaren, men flyttade den eftersom jag hörde att det inte var bra att ha den kopplad så. och sen var det väl lite påtryckningar från sambon om att "få bort den där fula apparaten" från badrummet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...