Gå till innehåll

Tunze Stream elektronik


remne

Rekommenderade inlägg

Jag försöker hitta lite teknisk information om signalen som Tunze's Multicontroller

skickar.

Någon som har mätt/vet om det är en PWM signal (Power Width Modulation) eller om det är en varierande sinus?

Kanske någon har en multicontroller och äger ett oscilloskop och kan ta en titt? :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra det som PWM. När man har "hög" frekvens t. ex 50Hz så har man pulsbredd ungefär 14 ms plus och 14 ms minus för att få ut samma effekt som med sinusvåg. När man sänker frekvensen (= större periodtid) minskar man pulstiden eftersom pumpen behöver mindre effekt när den går saktare och den riskerar att gå varm eftersom det blir sämre kylning med mindre mängd vatten som passerar impellermagneten.

Det skulle ju vara kul om någon (annan) elektroniker kunde fixa ett bygge för 220 volt ppumpar eller 24 volt dammpumpar.

Jag hinner tyvärr inte för jag har börjat med saltvattensakvarier....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst den innan jag byggde min Wavebox men den fungerar bara som en styrning för Tunzepumpars elektronik (0 - 10 volt?).

Det är precis det jag är ute efter. Fast jag har redan ett "PWM-kort" eller vad man ska kalla det. Tänkte använda det istället för en tunze-multicontroller. Tanken är att jag ska styra ett par 24v tunze-streamers med det kortet.

Wrang : tack för länken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller i stort sett med Stig !

För att styra en AC pump, så gör man det genom att ändra frekvensen ifrån 50 Hz.

typ från 10 Hz upp till 50 Hz

När pumpen körs långsammare,

så bör man även minska effekten så att pumpen inte blir onödigt varm.

Detta kan göras på två sätt:

1) Minska spänningen på sinusvågen

=> Effektbehovet minskar med ~ kvadraten av frekvensminskningen

=> Effektförbrukningen minskar med ~ kvadraten på spänningsminskningen

dvs typ halverad frekvens 25 Hz => halverad spänning

2) Använd fyrkantsvåg och minska pulsbredden med minskad frekvens (tid mellan pulserna).

=> Effektbehovet minskar med ~ kvadraten av frekvensminskningen

=> Effektförbrukningen minskar linjärt med minskningen av pulsbredden och intervallet mellan pulserna

dvs typ halverad frekvens 25 Hz (1/4 effekt) => 1/2 så bred spänningspuls

2:an är att föredra då det är mycket enklare att konstruera en sådan.

Dessa principer fungerar även för ~230 V AC motorer.

Man kan styr detta med s.k. IGBT-MOSFET transistorer,

då dessa är gjorda för höga spänningar.

Man kan även köra pumpen snabbare än vad den normalt gör,

genom att öka frekvensen.

Dock måste man öka effekten på pumpen med ökad frekvens,

men trimma inte för mycket,

för man kan få en magnetisk mättat järnkärna, vilket innebär strömrusning i pumplindningen eller att pumpen blir på tok för varm.

Att trimma pumpen med 30-50 % går oftast bra, tror jag.

För att göra en frekvensomvandling, så brukar man oftast gör en likspänning av växelspänningen ( ~230 V AC till 400 V DC), för att sedan göra om likspänningen till en fyrkantsvåg med variabelt tidsintervall och pulsbredd.

Tänk på att inte köra med 10 ms pulsbredd på 400 V DC,

för man måste kompensera för den mindre effekten på en sinusvåg relativt fyrkantsvåg.

Med lite högskolematte så integrerar man från 0 till pi på sin(x).

Då får man att den normala pulsbredden ska vara 10ms/rooten(2) = 7 ms

Jag tror att denna konstruktion skulle uppskattas av många saltisar.

Tyvärr så har jag inte tid att göra en sådan konstruktion för jag har en tidsödande hobby : Saltvatten ;-)

Kanske någon annan konstruktör har tid....

Jag skulle göra det som PWM. När man har "hög" frekvens t. ex 50Hz så har man pulsbredd ungefär 14 ms plus och 14 ms minus för att få ut samma effekt som med sinusvåg. När man sänker frekvensen (= större periodtid) minskar man pulstiden eftersom pumpen behöver mindre effekt när den går saktare och den riskerar att gå varm eftersom det blir sämre kylning med mindre mängd vatten som passerar impellermagneten.

Det skulle ju vara kul om någon (annan) elektroniker kunde fixa ett bygge för 220 volt ppumpar eller 24 volt dammpumpar.

Jag hinner tyvärr inte för jag har börjat med saltvattensakvarier....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade Aleksandr Pyndyk som har sidan http://ealex.aqua-web.org och frågade om signalen som tunzes multicontroller / hans wavebox kort skickar ut och fick följande svar:

Hello!

No, it is much simpler, than PWM, it is analogue DC signal 0-8V. :)

Regards,

Aleksandr

| Hello.

| I was just wondering if you could tell me if the signal from Tunze multicontroller is | a PWM signal?

|

| The reason Im asking is that I found your DIY controller to the wavebox, and I | got an card whichs sends out an

| PWM signal that I can tune a littlebit on, and want to use this controller if | possible on an Tunze Stream Electronic 6000 cirk.pump?

|

| Regards

| Andreas

....Så om nån mer undrar så har ni svaret här :)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...