Gå till innehåll

Ytavrinnings rör med intergretat returrör


wrang

Rekommenderade inlägg

Har fått lite frågor hur jag gjorde med detta på mitt förra större akvarium med ytavrinnings rör med intergretat retur rör

Fick iden från reefzone då jag var på kurs i Örebro

Här är en bild som jag satt ihop nu. lite modifierad efter dagens byggnation ;)

post-736-1446891299029_thumb.jpg

Det hela bygger på 50mm rör som ytavrinning ner till sumpen och 20mm rör upp igen från returpumpen

Efter själva tankgenomförningen så kapade jag ett 50mm rör i lagom längd ca 15cm mellan genomförning och T-korset med förminskat avstick

På detta röret så satte jag T-korset med förminskat avstick (50-32-50)

och efter detta en redusering kort 50-32 för att kunna sätta på en 32mm kran då 50mm var så stor och klumpig

Redusering kort passade direkt in i T-korsets undersida och limmade in ett 32mm rör innan kranen och efter kranen vidare till sumpen.

Själva avsticket är 25mm och satte då en 20mm skarvmuff då denna byggde 25mm så passade den rätt in i sidan.

attachment.php?attachmentid=4539&d=1137190505

Själva T-korset med förminskat avstick har en kant längst in som jag filade bort för att kunna fortsätta med 20mm röret och limma dit en 20mm 90-graders böj innuti T-korset detta är för att kunna leda upp vattnet vidare till karet via 20mm röret

attachment.php?attachmentid=4538&d=1137190505attachment.php?attachmentid=4537&d=1137190451

Det är inte lätt att förklara då man vet hur man byggt å "kan" detta men skulle det vara några funderingar så hjälper jag självklart till med detta

Skissar vidare hur man kan göra med ytavrinningen i karet med röret.

Ovansett innefrån karet

attachment.php?attachmentid=4531&d=1137190052

Rördelar:snurrig: ¨

attachment.php?attachmentid=4532&d=1137190451

Genomförning

attachment.php?attachmentid=4533&d=1137190451

test innan limmning och hur det kan tänkas se ut

attachment.php?attachmentid=4544&d=1137190516

mer info finns i denna andra tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva rördelen uppe i karet får man själv hitta en lösning.

Jag hadde en förstorning jag köpte på en lokal VVS butik det var en stosa med måtten 50x110mm trädde bara på den på röret och fyllde denna stosa med glaskulor för att ej fisk eller sniglar skulle åka ner i röret men givetvis kan man få till det med en dursostandpipe variant med.

Den modell jag körde var bara röret rätt upp i karet och stosan på hadde denna stosa ca 3cm under vatten nivån

från början så jackade jag denna stosa i ovankant på 110mm delen för att göra en kam men tycket det porlade för mycket så bytte ut denna och körde en rak kant som vattnet åkte över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet! :) riktigt schysst!

Sitter och påtar ihop delarna nu för att bygga mig något. Börjar förstå lite hur det fungerar. Kommer nog att plocka lite delar till det borrade hålet i sumpen med returen nu också..

Tror dock att den installation som Wotan har nu (Peter) är med Stockmans princip med en "överliggande" sak som går ned runt hela röret runt om?

Ser ut ungefär som en del svampar gör :D

Hittade ingen "del" som varken passade in på den, eller på din version med kulorna.

http://www.aquapro2000.de/Installationszubeh_r.54/PVC_Fittings___Rohr.182/?language=en&osCsid=6f5ae001128c43fc9fa17c779cdb6841

Det är denna sida som jag kollar på.

Mvh Fredrik

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja efter att man ställt in nivån inne i röret så slutade toalett spolningsljudet. Var bara ett litet bäck rinnande/porlande. Hadde visseligen huv över karet men var inget jag stördes utav.

Tror tom att jag körde med filtervadd ovan glaskulorna i stosan för att få bort all skit

Glaskulorna köpte jag på ICA Maxi

post-736-1446891299358_thumb.jpg

post-736-14468912993642_thumb.jpg

post-736-14468912993738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan förstoring som är på bilden ovan med kulorna finns tex. på Bauhaus om någon behöver en sådan.

Ja det är PP och ligger i avdelningen avloppsrör. En liten varning bara. Det finns avloppsrör med antimögelbehandling har det sagts. Jag vet inte om det är sant. I det fall jag hörde talas om rörde sig det om rör som var orangeröda. De grå brukar ligga under avlopp - inomhus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag körde ej så länge med detta karet så jag vet ej men finns reduseringar även i PVC men då får man nog bygga på en efter en ;)

PVC reduktions muffe 110 / 90 x 75mm

PVC reduktions muffe 75 / 63 x 50mm.

Hittade även en intressant sak på sidan

PVC slang som kan limmas på PVC rör

Hittade detta på http://koiimport.dk/group.asp?group=108⊂=0

hadde det vart coolt med sett synglas i ytavrinningen så kan man ju lätt se den nivån inne i röret

PVC rør ø 50mm. transparent L= 250 mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört droppfilter i sötvatten några år med röd markPVC.

Och det gick bra. Men det kan ju finnas olika kvaliteer.

Jo så har jag också gjort utan problem. Men min varning gällde en uppgift jag fick för ganska kort tid sen att det fanns avloppsrör som är antimögelbehandlade och i det fallet tror jag inte det är skillnad på salt och sött utan är det animögelbehandlat så är det inte nyttigt varken det är sött eller salt. Jag har användt PP även efter jag fick denna varning utan problem men man kanske ska vara varse att det finns antimögelbehandlade avloppsrör i handel om nu den som varnade mig har rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...