Gå till innehåll

Någon som testat sådan här sand?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Akta dig så jag inte kommer på besök ;) . Nej men allvarligt, tack för erbjudandet var köper man den och vad heter den? Hur finkornig är den, flyger den runt lätt? Vad kostar den? Innehåller den kalk, påverkar den vattenparametrar? Menar du att den är svårare att hålla rent än annan finkornig sand? Använder du den fortfarande?

Oj det blev många frågor men jag skulle uppskatta om du orkar svara. Själv tycker jag 650 kr för 20 kg korallsand är alldeles för dyrt för min plånbok.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du..haha..de här två säckarna kostar en hundring var..á 10kg..

väldigt finkornig, krit vit och släpper inget har jag fått det lovat hos amazon akvariet. flyger runt gör den isåfall beroende på cirkulation och hur den är riktad, samt kanske akvarie höjd..(jag har 18.000 i cirk i mitt 70 höga kar och korallgruset flyttar sig lite visst men det tycker jag e ok)..jag använde sån här sand till sötvatten och det var hur snyggt som helst!! men räkna med att beroende på hur tjockt du lägger den så bildas det massa skit..o andra sidan så är det inte snyggt om inte man har det tjockt...:)

du är välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du..haha..de här två säckarna kostar en hundring var..á 10kg..

väldigt finkornig, krit vit och släpper inget har jag fått det lovat hos amazon akvariet. flyger runt gör den isåfall beroende på cirkulation och hur den är riktad, samt kanske akvarie höjd..(jag har 18.000 i cirk i mitt 70 höga kar och korallgruset flyttar sig lite visst men det tycker jag e ok)..jag använde sån här sand till sötvatten och det var hur snyggt som helst!! men räkna med att beroende på hur tjockt du lägger den så bildas det massa skit..o andra sidan så är det inte snyggt om inte man har det tjockt...:)

du är välkommen!

är det den väldigt fin korniga sanden som du har köpt på amazon? aldrig mer att jag stoppar ner nåt sånt i karet igen, vattnet blev aldrig kristallklart hos mig med det för det bara yrde omkring små partiklar hela tiden, sen räckte det om någon fisk letade mat på botten så var det sand överallt i flera timmar efteråt.. jag har fortfarande inte fått bort all sand än och det märks,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är otroligt hur mycket vit sand gör för ljusupplevelsen i akvariet!

Med en mörk, dassig botten så hjälper ingenting enligt mig, allt ser gult och tråkigt ut. Det hade varit kul att mäta ljuset med vit sand som reflekterar botten och utan med samma belysning.. Tror även att vissa koraller kan få lite ljus underifrån oxå med vit sand som jag aldrig kommer att köra utan..

Korallkross upplever jag bli missfärgad och tråkig samt att det ser onaturligt ut.

Men smaken äro olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...