Gå till innehåll

Draedons nano


Draedon

Rekommenderade inlägg

Tja, min 100l burk kanske kan räknas som ett nano.. men nu blir det en pytteburk i köket! Fick ett OK av sambon imorse, så nu börjar planeringen direkt. Tänk att man fick tillstånd för ett fjärde akvarium, helt otroligt... :)

Nåväl.. Burken jag funderar på är ett AN Aquaparadise 35l

image.php?productid=2378

Kommer skifta vatten mellan den här burken och mitt "stora" akvarium för att hålla värdena i styr, så tekniken blir inte mer än cirk pump och värmare. Ev påse med nollnitrat / rowaphos bak i facken.

Steg ett blir ju att fixa en ytavrinning som de flesta gör med de här burkarna, sedan kommer den knepigare frågan: belysning.

Tänkte ha lite skivisar och nån mjukis i, så behovet är inte gigantiskt.. men jag antar att org inte räcker långt?

Kikade hos drakfisken och dom har mini T5-armaturer, är det någon som testat dessa? kollar man på watt så är det inte mycket att hänga i granen.

Borde gå att klämma in en sån här:

Dubbel 6W T5 armatur

l2t5.jpg

Alternativet är väl compact rör från e-akvariet?

I burken tänkte jag stoppa lämplig mängd LS (kan inte bli många kilo), samt lite skivisar, lite mjukisar och min mithrax krabba.

Sen finns det väl några små gula gobies som funkar i såna här små akvarier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då blir det interpets compact rör. är det någon som har lite mått i huven, tänkte på hur många rör man kan klämma in? 3x24w pc lär väl gå?

mantis blir det inte.. ett djur som kallas "thumb splitter" är inget jag vill ha :P är sugen på en sån där liten söt gobie som dom har på korallrevet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den kommande 35 liters så är det utrustat med 2*11 watt 6.500 kelvin. Jag har kört mitt 27 liters med 1*11 watt 6500 K. Det har fungerat bra men 2*11 watt är nog att föredra. Jag skulle kanske råda dig till att inte byta det första du gör men byt ut skruvarna som håller fast plastskydded mot rostfritt. Jag har också bytt ut pumpen mot Eheim compakt 600 liter och det fungerar bra.

Välkommen i gänget!!!

http://www.aquatic-nature.be/english/details/aqevolution.htm

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

mantis blir det inte.. ett djur som kallas "thumb splitter" är inget jag vill ha :P är sugen på en sån där liten söt gobie som dom har på korallrevet :)

Jag vet inte hur du tänker. Du vet väll att vissa killar väcker moderskänslor hos killar genom att vara lite söta o så där eller så är man manlig och lite farlig! Vilken kategori tillhör du?;)

Tycker det ser kul ut. är lite småsugen själv på att ha ett litet kar också!

Lycka till med projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kanske råda dig till att inte byta det första du gör...

varför inte? 6500 kelvin låter som ett ganska tråkigt ljus, var mest därför jag ville byta.

min sacrophyton slår ju ut när man tänder takbelysningen, så jag tror inte den behöver såå mycket ljus. det är mest för mitt eget höga nöjes skull jag vill byta.

räkna med ett pm fyllt med frågor så fort jag fått hem burken Lasse ;)

Jag vet inte hur du tänker. Du vet väll att vissa killar väcker moderskänslor hos killar genom att vara lite söta o så där eller så är man manlig och lite farlig! Vilken kategori tillhör du?;)

:P om jag börjar få moderskänslor för något i akvariet så ringer jag psykakuten direkt, någon måtta får det vara. fast iofs, jag blev jätte stolt när min lsd mandarin började ta artemia här om dagen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

:P om jag börjar få moderskänslor för något i akvariet så ringer jag psykakuten direkt, någon måtta får det vara. fast iofs, jag blev jätte stolt när min lsd mandarin började ta artemia här om dagen :)

Såg att jag skrev konstigt. Men det är skit det samma nu. Däremot kom jag fram till en sak när jag läste på om ljus och det var att jag skulle undvika ljus som är under 10 000K då det är bra ljus för alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att jag skrev konstigt. Men det är skit det samma nu. Däremot kom jag fram till en sak när jag läste på om ljus och det var att jag skulle undvika ljus som är under 10 000K då det är bra ljus för alger.

Detta inlägg får jag absolut inte visa mina alger - de vet helt tydligen inte detta:smiley24:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6500 är nära dagsljus och bör därför innehålla alla de våglängder som finns i dagsljuset. På sötvattensidan (som också har algproblem) är det ingen som jag sett som arbetar i de höga kelvintal som man gör inom saltvattenssfären. För att få höga Kelvintal så filtrerar man bort en del av våglängderna och detta innebär att ljuset blir "svagare" för en ljuskälla på låt oss säga 14000K 36 Watt än för en 36 watts ljuskälla på 6500K. Jag har tre 27 liters Nano med 11 watt 6500 K. Ett som jag sköter som man skall, med vattenbyte och allting har jag inga algproblem. Det står rakt i soljus också. Ett som jag inte sköter alls har jag alger i och det tredje som är något mellanting finns lite alger. Jag tror faktiskt att den viktigaste parametern är skötseln - inte färgtemperaturen. I mitt Mollyhotell hade jag från början ett 36 watt på 10000K - nu är det 36 watt 10000K 18 watt 14000 och 18 watt blått. Inga algproblem här heller. Alger fanns i uppstarten - det finns de alltid innan man fått någorlunda balans i burken.

Nu är den rådande meningen att höga kelvintal ger mindre alger men man glömmer samtidigt att zooantellerna är alger. Jag arbetar med biologiska filter vilket gör att jag får en belastning av organiskt kol i karen - motsvarande lite som vodka och sockermetoderna - detta kan uttnyttjas av bakterier som på så sätt konkurerar med algerna.

För mig fungerar det med 6500 K (biologiskt) men jag får erkänna att jag tycker ljuset i mitt molly ger mer saltvattenskänsla.

varför inte?

Jag menade att det skadar inte att prova först så spar du en liten slant. Mängden ljus tror jag definitivt räcker med orginalet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta inlägg får jag absolut inte visa mina alger - de vet helt tydligen inte detta:smiley24:

MVH Lasse

Du är snäll du Lasse. Jag vet så pass mycketr att jag inte kan få dig fundersam beroende på mina egna kunskaper. Jag skulle kanske kunna få vara med om något som hände med karet som gör dig fundersam.

6500 är nära dagsljus och bör därför innehålla alla de våglängder som finns i dagsljuset. På sötvattensidan (som också har algproblem) är det ingen som jag sett som arbetar i de höga kelvintal som man gör inom saltvattenssfären...

Jag har inte heller hört att man använt högakelvintal men det poängteras ju även inom sött at man ska undvika direkt solljus då det är bra för algerna. Jag har funderat på varför man inte har belysning runt 10 000 K i sött och gissat att det ljuset inte tar fram färgerna hos levande i sötvattenskaret. Det är ju i alla fall färger man vill visa och då kan det vara så att de försvinner.

Klart att skötseln är viktig. Men alla bäckar små.... Nu tror inte jag att man kan lägga ner så mycket jobb och pengar så att man tar bort alla bäckar men man kan ju försöka ta bort de största. Om det är så att belysningen är så avgörande som jag trodde innan denna tråden startade så är det defenitivt värt att välja rör som intre är runt 6500!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade att det skadar inte att prova först så spar du en liten slant. Mängden ljus tror jag definitivt räcker med orginalet.

Ok, tja.. så får det bli då! :)

Då tar vi nästa fråga:

Ska jag ens lägga tid på att mecka i en skummare i nanot eller är det överkurs?

Kommer ju skifta vatten mellan nanot och min vanliga burk, det borde väl räcka.

Har en skummare liggandes som jag aldrig lyckas sälja, bättre att den används tänkte jag.

Sen undrar jag hur ni har gjort med ytavrinning, hur har ni satt igen håler nertill i plasten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tja.. så får det bli då! :)

Då tar vi nästa fråga:

Ska jag ens lägga tid på att mecka i en skummare i nanot eller är det överkurs?

Kommer ju skifta vatten mellan nanot och min vanliga burk, det borde väl räcka.

Har en skummare liggandes som jag aldrig lyckas sälja, bättre att den används tänkte jag.

Sen undrar jag hur ni har gjort med ytavrinning, hur har ni satt igen håler nertill i plasten?

Om du frågar mig så vet du svaret:ler: . Jag har kört mitt AN 27 liters i över ett år utan skummare och inte heller gjort något åt insugen. Jag tycker att bottensuget är viktigt för en bra cirkulation även vid botten. Vattennivån har jag hållt så att det övre utloppet även "skummar" ytan. Med en kraftigare pump (kring 600 liter) verkar flödesförhållandena fungera bra. Dock kör du utan skummare så tycker jag det är viktigt att ha med biobollarna i första facket, gärna så många som möjligt, skumpatronen i andra facket så att det sker en "horisontal" genomströmmning och flitervaddsmattan innan pumpen. Vattenbytena har jag alltid gjort "direkt" och 10 liter åt gången. Jag skulle, om jag var du, så ofta som möjligt ta "rent" nyblandat vatten, åtminstone varannan gång. Starten skulle jag göra "snabb" men använda bakteriekultur varje dag de första veckorna. Startvattnet skulle jag ta ifrån huvudakvariet med ca en tredjedel nytt. En fisk redan från början ihop med mycket snäckor gör att vattnet mycket snabbare blir "berett" för koraller. Jag har en liten fundering om att man bör ha en liten del organisk last i ett akvarium för att de flesta koraller skall gå bra. Alternativ är att försiktigt redan från början gå in med lite, lite vodka den första tiden.

Du har all säkerhet i världen genom ditt stora kar så ta det lite slött - går det åt h-e sen så kan du alltid skylla på mig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är snäll du Lasse. Jag vet så pass mycketr att jag inte kan få dig fundersam beroende på mina egna kunskaper. Jag skulle kanske kunna få vara med om något som hände med karet som gör dig fundersam.

Om du visste hur mycket som gör mig fundersam även vad gäller dina frågor! Om du visste hur många gånger jag fått göra 180 graders svängar bara för en som "inte vet så mycket" har ställt en fråga eller gjort ett inlägg som påvisat självklarheter. När man "vet mycket (eller snarare tror sig veta)" om ett ämne har man oftast en ryggsäck med axiom (det vill säga oomtvistade stöttepelare, myter eller annat) som inte alls behöver vara sanna men som man inte frågasätter just för att de är grundpelare. Så kommer en fråga eller ett påstående i en vinkel man inte förväntat och en eller fler grundvalar bara störtar ihop. Kaos och det blir en massa funderingar och googlande och ens egen kunskap växer.

Som du kanske förstått så gillar jag att slå på "stöttepelare" som inte går ihop med mina tidigare erfarenheter.

Jag har inte heller hört att man använt högakelvintal men det poängteras ju även inom sött at man ska undvika direkt solljus då det är bra för algerna. Jag har funderat på varför man inte har belysning runt 10 000 K i sött och gissat att det ljuset inte tar fram färgerna hos levande i sötvattenskaret. Det är ju i alla fall färger man vill visa och då kan det vara så att de försvinner.

Klart att skötseln är viktig. Men alla bäckar små.... Nu tror inte jag att man kan lägga ner så mycket jobb och pengar så att man tar bort alla bäckar men man kan ju försöka ta bort de största. Om det är så att belysningen är så avgörande som jag trodde innan denna tråden startade så är det defenitivt värt att välja rör som intre är runt 6500!

Näringsnivåerna och konkurennssituationen är för mig den avgörande faktorn både i sött och salt vatten. I sötvatten försöker man göra så att växterna får de bättre förhållandena och i saltvatten får man försöka optimera för de alger som man har "betare" till och för zooantellerna. Att undvika solljus i ett växtakvarium är en "genväg" som begrännsar ljusmängden. I ett väl skött växtakvarium är det inga som helst problem med infallande solljus. Snarare ett tillskott. Solljus ligger på 5000 K- 6500 K och hur skulle det se ut i våra sjöar och hav om Kelvintalet och solljuset var huvudfaktorn för gynnande av alger? Mitt äldsta 27 liters som har 11 watt 6500K står så det får direkt solljus under minst 5 timmar per dag. Du skall se vilken aktivitet det blir på korallerna när solen tittar fram.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmmm :smiley24: Låter sunt det du skriver Lasse.

... Solljus ligger på 5000 K- 6500 K och hur skulle det se ut i våra sjöar och hav om Kelvintalet och solljuset var huvudfaktorn för gynnande av alger? ...

MVH Lasse

Det skulle kanske se ut som det gör i våra insjöar och även i Östersjön om det var så!

Tycker att vi lämnat ämnet om Magnus nano nu men det är intressant även för mig som bara skrapar lite på ytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmmm :smiley24: Låter sunt det du skriver Lasse.

Det skulle kanske se ut som det gör i våra insjöar och även i Östersjön om det var så!

Tycker att vi lämnat ämnet om Magnus nano nu men det är intressant även för mig som bara skrapar lite på ytan

Jo men vad skiljer Östersjön på 50-talet med Östersjön nu. Kelvintalet på solen eller näringsnivåerna?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men vad skiljer Östersjön på 50-talet med Östersjön nu. Kelvintalet på solen eller näringsnivåerna?

MVH Lasse

Om vi för denna diskusion vetenskapligt kan vi konstatera att näringsnivåerna i har höjts men inte antal kelvin i ljuset.

Vi kan alltså konstatera att näringsnivåerna påverkar algtillväxten. Däremot kan vi inte konstatera om antal Kelvin påvärkar på något vis då vi inte har förändrat det.

Jag säger fortfarande inte emot dig då jag inte vet något i sak. Måste läsa på mer. Jag gjorde samma sak som så många förr. Bygde min teori på något jag inte fått bevisat för mig utan bara på hörsägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12860&highlight=Tack tangeras ämnet i alla fall för blågröna alger. Problemet är att våglängderna överlappar varandra och Kelvintalet säger egentligen inget om vilka våglängder som är borta. Man kan likna det vid en fruktkorg där Kelvin är frukt och de olika våglängderna är äpplen, päron, druvor, mandariner osv. Har man ett kilo frukt så vet man inte vilka beståndsdelar som finns. Att istället redovisa en ljuskällas spektrum är mycket mer användbart än kelvintalet eftersom det också visar vilka "frukter" som ingår.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...