Gå till innehåll

Varför sjunker min salthalt?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning..

Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen..

Vad kan de bero på?

Alla andra värden är ok.

Tackar på förhand för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken temperatur är det på vattnet som du blandar till det nya saltet i? Salthalten kanske inte är förhöjd som du tror... Olika temp olika mätresultat.

Jamenherreguuuuud!

Hur fan kunde jag glömma det?

Drahelvete va korkad ja känner mig :smiley9:

Tack för att du påminnde mig!

*muttrar dement muttrar senil muttrar*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jamenherreguuuuud!

Hur fan kunde jag glömma det?

Drahelvete va korkad ja känner mig :smiley9:

Tack för att du påminnde mig!

*muttrar dement muttrar senil muttrar*

ironisk??

Du menar väl inte att temperaturen varierar i karet så mkt att de förklarar fluktuationerna i salthalten??? Hursomhelst, salthalten sjunker sakta, sakta i ett kar eftersom en del förloras i skummare etc, men om du märker skillnader från en dag till en annan så är de inget annat än ett mätfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, om man använder kallt vatten vid saltblandningen och mäter densiteten på det nyblandade vatten i blandningskärlet när detta vatten fortfarande är kallt t.ex. 10 grader celcius så får man ett värde, men när detta vatten sedan värms upp t.ex. till 25 grader celcius så ändras densiteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ironisk??

Du menar väl inte att temperaturen varierar i karet så mkt att de förklarar fluktuationerna i salthalten??? Hursomhelst, salthalten sjunker sakta, sakta i ett kar eftersom en del förloras i skummare etc, men om du märker skillnader från en dag till en annan så är de inget annat än ett mätfel.

nte de minsta ironisk.. ber om ursäkt om de verkade så.

Saken är den att när jag gjort ett vattenbyte så sjunker tempen till ~23 grader.

Sen stiger den sakt till ~26-27.. där var problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...